Škoda Scala je technickejší nástupca Škody Rapid
Škoda Scala je nástupca typu Škoda Rapid. Vznikol na vyplnenie medzery medzi Fabiou a Octaviou. Veľkostne však bol bližšie k Fabii. Avšak dizajnovo som autu nemal čo vytknúť, obzvlášť verzia Spaceback po modernizácii s príplatkovými xenónmi a LED denným svietením stále vyzerá moderne, akoby ju predstavili len nedávno.
Škoda Scala prišla s výraznejšou prednou časťou, maska chladiča tvorí väčšiu časť. Na ňu nadväzujú takmer trojuholníkové predné svetlá. Keďže sme mali k dispozícii 2 rôzne línie výbavy, v prípade naftovej Scaly to bol Ambition s len LED stretávacími svetlami, v prípade zážihovej verzie Style s full LED prednými svetlami.
Full LED svetlá určite stoja za príplatok.
Full LED svetlá fakt stoja za to
Musím uznať, že rozdiel medzi nimi je priepastný. Zatiaľ čo stretávacie svetlá boli v oboch prípadoch LEDkové, už tak bol rozdiel v prospech bohatšie vybavenejšej Scaly. Hlavne dosvit do strany, ale aj rozloženie svetelného lúča bolo lepšie pri full LED svetlách. Po prepnutí na diaľkový režim sa ukázal spomínaný priepastný rozdiel.
Základné LED svetlá majú pre diaľkový režim halogénovú žiarovku.
Halogénové diaľkové len sotva presvetlilo silné LED stretávacie svetlá, zatiaľ čo full LED svetlá pri diaľkovom režime svietili skutočne perfektne. Ba dokonca na túto triedu áut až nekompromisne skvele. Problémom lacnejších full LED svetiel je práve slabší diaľkový režim, ale v tomto prípade som nemal absolútne ten pocit. Ak teda premýšľate nad výbavou Style, už len kvôli LED svetlám ju odporúčam (samozrejme sa dajú full LED svetlá kúpiť aj do výbavy Ambition, do najnižšej Active však nie). Taktiež veľkým plusom pre full LED svetlá je plnohodnotné prisvietenie do zákrut, ktoré skutočne funguje a neprisvetľuje len slabučkou hmlovkou kdesi do strany.
Škoda začala so Scalou nové značenie, miesto loga nápis Škoda.
Predĺžené sklo piatych dverí je zaujímavé
V prípade verzie Style dostanete aj LED zadné svetlá s dynamickou smerovkou. Niekedy mám však pocit, že táto funkcia je viac efektná, ako prospešná pre bezpečnosť. Teda základné zadné svetlá by mi vôbec nevadili. Vznetová verzia mala príplatkový Image paket, ktorý obsahoval aj predĺženie skla piatych dverí. Spomenul som si na Volvo C30, jedno z tých moderných áut, ktoré s týmto veľkú dieru do sveta nespôsobilo. Asi by som si za to nepriplatil, i keď sa to niekomu môže páčiť.
Predĺžené zadné sklo je za príplatok.
Iné ovládanie klimatizácie
Ti, pre ktorých je Škoda tradičná voľba a poznajú viacero typov a generácií, narazia na zmenu v ovládaní vzduchotechniky. To, čo bolo skvelé, užívateľsky perfektné, sa rozhodli v Škode zmeniť. Zatiaľ čo na starom type automatickej klimatizácie ste vedeli, kam siahnuť aj naslepo a nastavili ste rýchlosť vetráku alebo zapli klimatizáciu, v novej verzii to musíte ovládať cez menu dotykovej obrazovky.
Jednak klesol užívateľský komfort a obávam sa, že aj bezpečnosť. V predošlých generáciách prepnem smer fúkania a ani sa na ovládač nepozerám. V tomto prípade musím stlačiť menu, pozrieť sa na obrazovku a prstom voliť smer, alebo rýchlosť vetráku. Aj prepnutie naspäť do Auto režimu je výlučne cez menu obrazovky. Už tak základnú vec, ako zapnutie klimatizácie, tu treba urobiť cez dotykovú obrazovku. Toto je jednoznačne krok vedľa...
Vyhrievanie zadných sedadiel, ak chcete
Dotyková obrazovka je však skvelá, reaguje rýchlo, menu je graficky na vysokej úrovni. V interiéri ma zaujali tiež vyhrievané zadné sedadlá. Ktoré auto v nižšej strednej triede ponúkne vyhrievané zadné sedadlá? Veľa ich iste nebude. Iste to nebude najobľúbenejšia príplatková funkcia, ale kvitujem, že tu tá možnosť je a zákazník si vyberie.
Športové sedadlá majú integrovanú hlavovú opierku.
Ovládacie tlačidlá na volante sú rozmiestnené logicky, mne osobne vadí len ovládanie tempomatu na páčke pod volantom. Keď idete po tme a nepoznáte, akým pohybom sa aktivuje tempomat alebo pridáva či uberá rýchlosť, máte smolu. Páčka je nepodsvietená, netušíte tak, ktorým pohybom čo spravíte. Toto je výhoda tempomatu ovládaného z volantu.
Nechýbal mi ani digitálny displej. Tento analógový s menším displejom v strede je fantasticky čitateľný, máte prehľad aj o teplote vody, v menu si viete navoliť aj teplotu oleja (len pri zážihovej verzii), nie je tak čo vytknúť, ba naopak, treba ich pochváliť. Ergonómia je skvelá.
Ovládanie klimatizácie stratilo svoju jednoduchosť od predchodcov.
Simply Clever poteší
Keďže je to Škoda, nesmie chýbať ani dáždnik vo dverách vodiča aj spolujazdca. Škrabka na ľad je azda samozrejmosťou. Škoda ešte doplnila napríklad nalievacie hrdlo na kvapalinu do ostrekovačov, ktoré je po vyklopení funkčné ako lievik. Skvelá drobnosť, ktorá poteší.
Simply Clever v podobe hrdla nádržky na ostrekovače je skvelá vec.
Po presadnutí dozadu vás musí zaujať väčší priestor na nohy. Jednoznačne prišlo k zlepšeniu voči Rapid-u. Ak bol Rapid bližšie k Fabii, tak Scala sa viac doťahuje na Octaviu. Je pravda, že Scala stále vychádza z platformy pre Polo alebo Fabiu, avšak trápi to zákazníka? Ten profituje z väčšieho priestoru na zadných sedadlách a vzdušnejšieho interiéru.
Pod dnom batožinového priestoru je miesto na plnohodnotnú rezervu.
Množstvo asistenčných systémov je tiež na túto kategóriu vozidiel veľmi skvelou vizitkou. Pri full LED svetlách je kombinácia s Light Assist, ktorý však treba po každom štartovaní zapnúť páčkou. To je nevýhoda od systémov, ktoré na to majú samostatné tlačidlo. Bočný monitoring Side Assist registruje autá až do vzdialenosti 70 m, teda vás upozorní na auto vo vedľajšom pruhu aj na diaľnici v predstihu. Lane Assist je ako v každej Škode, v rámci zachovania bezpečnosti ho môžete vypnúť, ale po každom naštartovaní je opäť aktívny. Ak teda jazdíte okresky a snažíte sa vyhnúť jamám, tak vás to bude trocha rozčuľovať.
Asistent cúvania áno, adaptívne pruženie nie
K dispozícii je aj asistent pri vycúvaní z parkoviska. Ak sa rýchlo priblížite k prekážke, ktorú zaregistrujú senzory PDC, automobil dupne na brzdu za vás. Keďže PDC senzory neboli zárukou toho, že nepozorní vodiči do niečoho nacúvajú, toto sa už snáď ani nedá obísť, aby ste do niečoho nacúvali a poškodili si nárazník. Nevýhodou je, že asistent je schopný krízovo dupnúť na brzdy aj kvôli steblám trávy, čo je trochu šialené. Intenzívne zastavenie aj z malého tempa je "skvelý budíček" pre všetkých v aute. Adaptívne pruženie, ktoré defacto ponúka len dva režimy Normal a Sport, neodporúčam. Veľký rozdiel v komforte/športovosti pruženia nie je. Sú to asi zbytočne vyhodené peniaze a perspektívne drahšia vec na servisovanie. V konečnom dôsledku je podvozok nastavený mäkšie a pohodlnejšie, podľa povahy a zamerania auta.
Ktorý typ pohonu je pre Scalu lepší?
Keďže však najväčšie rozdiely boli v type pohonu, popíšem niekoľko vlastností jednotlivých motorov, s ktorými som mal tú česť na viac ako deň a bolo to prakticky hneď po sebe. K tomu boli obe jednotky kombinované s rozličnými prevodovkami.
Adaptívne tlmiče v skutočnosti ponúkajú nastavenie medzi normálnym a športovým tlmením.
Benzín? Teda 1.5 TSI
Začnem zážihovou verziou. Nový 1,5-litrový TSI motor som ešte v malom aute nejazdil. S 1.0 TSI trojvalcom už mám skúsenosť v aute VW T-Roc. Tu sa jeho možné prednosti nepodarilo naplniť. Naproti tomu väčší štvorvalec v menšej karosérii Scaly predsa nemôže jazdiť zle, však? A veru nejazdil. Práve naopak!
1,5 TSI zvládne jazdiť za super spotrebou s rezervou vo výkone.
Motor v kabíne absolútne necítiť, na voľnobehu ste o ňom vôbec nevedeli, a to ani vibráciami ani zvukom. Na plyn reagoval okamžite, výmenník voda/vzduch je jednoducho cítiť a aj v horúcom mestskom cykle sa nepreukázal sklonom k zníženému výkonu a problémom s rozbehmi. Po studenom štarte bol zohriaty na „budíkových“ 90 °C počas 2 km, teda porovnateľne, ako menší trojvalec.
Na našej testovacej trase sme dosiahli spotrebu 5,8 l/100 km, čo nie je úplne málo, avšak podiel Pezinskej Baby je poznať. Motor totiž nemá prehnaný apetít ani na diaľnici a ani čisto v meste. Na diaľnici pri 130 km/h dokážete jazdiť za približne 5,5 l/100 km, v meste je to do 6 l/100 km. Pri dennom dochádzaní do mesta z dediny a opačne, bez zápch a po rovine s rozumom v pravej nohe (žiadna eko jazda) som nemal problém sa hýbať okolo 4,5 - 4,8 l/100 km. A to je pri možnom max. výkone 110 kW (150 k) skutočne skvelé.
A práve vďaka slušnej porcii koní v malej Scale môžete pociťovať, že ste ten rýchlejší spomedzi vodičov na ceste. Svoje plus má na tom aj DSG, ktorá motor nepodtáča tak výrazne, ako DSG pri trojvalci. Avšak automat mal tendenciu sem tam kopnúť, obzvlášť pri rozbehu z nízkej rýchlosti. Akoby automat nevedel, čo tam má „zaradiť“. Ešte otáčky. Pri 90 km/h motor „točil“ približne 1 600, pri 110-ke 2 000 a pri diaľničnej 130-ke necelých 2 400 ot./min. Menej nie je treba, motor nepočuť ani pri 150-ke.
Diesel? Jedine 1.6 TDI
Po týždni som sa dostal za volant vznetovej Scaly. Tá mala pod kapotou 1,6 TDI s 85 kW (115 k) a 6-stupňovú manuálnu prevodovku (vďaka bohu za ňu, Octavia stále neústupne zotrváva pri 5-stupňovom manuále a v meste si vybrať medzi 3-kou a 4-kou je niečo podobné, ako keď si Neo vyberal v Matrixe medzi modrou a červenou pilulkou).
S dieselom dokážete jazdiť bez problémov pod 4 l/100 km.
Pri 90 km/h motor „točil“ na najvyššom rýchlostnom stupni 1 600, pri 110-ke 1 900 a pri diaľničnej 130-ke rovných 2 200 ot./min. Taktiež sa nedá povedať niečo o hluku od motora, jednoducho ste ho nepočuli ani v meste. Tu však jednoznačne pomohla prevodovka, ideálom bola 4-ka (nie ako na 5-stupňovej skrini, kde 3-ka bola vytočená a 4-ka podtočená).
Keďže manuálna prevodovka mala aj „radcu“ pre čo najvhodnejší zaradený rýchlostný stupeň, nestačil som sa čudovať, aké nízke otáčky vyžadoval. A pri potrebe akcelerácii a stlačení plynu až na podlahu si vyžiadal po pár sekundách o 1 stupeň menej, kde som ja radšej podradil o 2, ale niekedy aj o 3 stupne. Určite sa ním netreba riadiť.
I keď mal motor rozbehovú charakteristiku, teda pri púšťaní spojky pridal otáčky, veľakrát sa mi stalo, že mi motor skoro skapal, lebo som pustil spojku rýchlejšie a začiatok dráhy plynu bol totálne mdlý. Nuž, obmedzenie pre čo najlepšiu spotrebu.
Keď už sme pri nej, na našej testovacej trase sme dosiahli presne o liter menej, ako s benzínom, teda 4,8 l/100 km. Opäť to nie je veľmi nízke číslo, avšak v tomto prípade si tiež čo-to zaúčtovala Pezinská Baba. Bežná jazda po okreskách nemá problém spotrebu znížiť pod 4 l/100 km. Napríklad pri bežnom dochádzaní do mesta z dediny a späť som dokonca jazdil za 3,5 l/100 km, ráno bez kolóny som raz pred prácou neveril vlastným očiam, keď na palubnom počítači svietil údaj 2,9 l/100 km, a to som nešiel po okreskách „ekoteroristických“ 80 km/h, ale predpisovou maximálnou povolenou rýchlosťou. Keď už som chcel diesel odpísať, že nemá čo v takto malých autách robiť, že nový benzín ho smelo nahradí aj v oblasti spotreby, zrazu vám „palubák“ ukáže takýto údaj.
Takže aký je verdikt? Benzín alebo nafta?
Jazda po meste a zväčša krátke trasy do 30 km denne - jednoznačne benzín. Diesel sa neuveriteľne dlho zohrieva. Boli už letné noci aj tak bol motor zohriaty na „budíkových“ 90 °C až po 8 km, čo je veľa. Tento model nemal teplomer oleja. Na TSI verzii ukázal hodnoty teploty oleja okolo 80 °C až po približne 10 km. TDI to odhadom dosiahne najskôr po 15 km. A to v letnom období! V zime to môže byť a 20+ km. Takže tu je jednoznačne odpoveď.
Pre koho je teda diesel? Jednoznačne dlhé trate. Aspoň 40 km jedným smerom. Ročne pritom stačí najazdiť aj 20-tisíc km. O to nejde. Podstatné je, ako dlho auto ide. Nafťák však ocení aj ďalšia veľká skupina ľudí. Okolo seba si všímam množstvo vodičov, ktorí pri stláčaní plynu nepremýšľajú. Nepredvídajú, nepozerajú sa dopredu. Jednoducho ak niekto pred nimi brzdí, brzdia tiež, keď zrýchľuje, robia to tiež. Vôbec nepoužívajú možnosti brzdenia motorom. Taktiež nepozerajú dopredu a keď nejaké druhé alebo tretie auto pred nimi začne brzdiť, nepustia plyn, jednoducho idú ďalej a na poslednú chvíľu pustia plyn a stlačia brzdu. Práve takým ľuďom sa bude diesel z hľadiska spotreby páčiť viac. Prečo? Lebo za tento zlý štýl jazdy odpúšťa viac.
Totiž pri takej nehospodárnej jazde bude rozdiel medzi dieselom a benzínom väčší a môže v oboch prípadoch dosiahnuť aj 2 l/100 km. A musím uznať, spolu so 6-stupňovou prevodovkou som motor 1,6 TDI azda nespoznával. Ako málo stačí na to, aby prednosti motora vystúpili do popredia.
Záver
Na konci by som určite vyzdvihol aj cenovú politiku Scaly. Väčšie auto od Rapid-a jednoducho nemôže stáť toľko isto, čo Rapid, to by malo byť jasné každému. Nemôžete, obrazne povedané, chcieť viac muziky za menej peňazí a k tomu zachovať dobré vlastnosti a spoľahlivosť.
Škoda Scala štartuje na 13 490 eur za slabší „liter“, čo skutočne nie je veľa. Naproti tomu menšia Fabia s rovnakým motorom štartuje na 11 750 eur. Scala tak prináša navyše lepšiu základnú výbavu a k tomu viac priestoru za menej ako 2-tisíc eur navyše. To skutočne nie je veľa, keď máte k dispozícii nové auto voči už skoro 5-ročnej Fabii. A rozdiel diesel vs benzín? Nuž, tu je to na rozhodnutí a prioritách každého zákazníka. Nad dieselom netreba ešte zalomiť palicu. Má čo ponúknuť aj dnes, s AdBlue je „čistý“ a benzín nie je jediná správna cesta pre všetkých.
Rok výroby: 2019
Cenník Škoda Scala na Slovensku
PLUSY: + svieži dizajn, + Simply Clever riešenia, + graficky spracovaný infotainment, + pohodlné sedadlá (nie tie športové), + priestranný interiér, + skvelý motor (benzín aj diesel), + prehľadný prístrojový panel, + dobré jazdné vlastnosti, + bohatá základná výbava + cenová politika + množstvo asistenčných systémov.
|
MÍNUSY: - ovládanie klimatizácie, - mdlá odozva na plyn v prvej fáze pedálu (diesel), - základné svetlá nemajú veľký rozdiel medzi stretávacím a diaľkovým režimom. |
Typ karosérie: | hatchback |
---|---|
Trieda/kategória: | nižšia stredná trieda |
Vonkajšie rozmery: | 4 362 x 1 793 x 1 471 mm |
Druh pohonu: | benzín / nafta |
Zdvihový objem (ccm): | 1 498 / 1 598 |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW/k): | 110 kW (150 k) / 85 kW (115 k) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 250 pri 1 500 až 3 500 ot./min. / 250 pri 1 500 až 3 250 ot./min. |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 219 / 201 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 8,3 sekundy / 10,1 sekundy |
Spotreba na testovacej trase (l/100 km): | 5,8 (benzín) / 4,8 (diesel) |
Prevodovka: | dvojspojková robotizovaná 7-stupňová DSG / 6-stupňová manuálna |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1 255 až 1 414 / 1 324 až 1 471 |
Celková hmotnosť (kg): | 1 671 až 1 721 / 1 755 až 1 857 |
Druh pohonu: | pohon predných kolies |
Rozmery kolies: | 215/60 R16 |
Rozchod (p/z), rázvor (mm): | 1 531 vpredu a 1 516 vzadu, rázvor 2 649 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Objem kufra (l): | 467 až 1 410 |
Cena ( Euro ): | 21 790 (benzín) / 18 930 (diesel) |
Benzín
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
Diesel
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|