Škoda Superb 1,8 TSI
Je to už nejaký ten rok, čo nám Škoda priniesla prvú generáciu Superba - vo svojej podstate to bol len natiahnutý passat, čo potvrdzoval aj nevyvážený design á la dlhý a úzky. Nová generácia je však niečo odlišné - technika je síce opäť zdieľaná, avšak designovo je to úplne iné kafé. Je vidno že v Škode si dali záležať, aj keď spočiatku vôbec nebolo jasné, či vôbec nejaký Superb II bude (dlho sa šuškalo o tom, že Superb lezie Passatu do kapusty, takže žiaden nástupca nebude). Naštastie sa veci majú inak a preto vám môžeme priniesť aj tento test.
Design auta je čisto subjektívna vec, avšak tu môžeme povedať jedno – udial sa krok vpred. Auto je z vonka vyváženejšie a celkovo pôsobí luxusnejšie, a to aj v základnej výbave. Už to nie je „zlepenec“ z koncernových dielov VW.
Mám rád čiernu farbu, aj napriek jej absolútnej nepraktickosti. Testovaný kus bol práve takejto farby, vrátane čierneho interiéru. Presne môj vkus. Otvárame teda dvere, a hneď prvá vec, ktorá ma milo prekvapila po nasadnutí, bol volant. Skôr by som ho hľadal v športovom aute ako tu. Veľmi príjemná hrúbka a tvarovanie venca, to všetko odeté do kože príjemnej na dotyk. Prístrojovka nezaprie svoj pôvod, a to je len dobre. Všetko je pekne po ruke, všetko je tam, kde by ste to čakali. Kvalita spracovania znesie aj tie najprísnejšie kritéria. Prvý dojem bol teda vynikajúci. A ešte jedna vec ktorá mi nedá – príplatkové rádio Bolero. Za necelých 13.000 Sk (432 €), ktoré treba zaň doplatiť, dostanete krásny kus techniky. Vzhľadom pripomína príplatkovú navigáciu Columbus, a navyše má oproti základnému autorádiu veľa funkcí, ktoré isto oceníte (dotyková obrazovka, vstup na pamäťové karty, 6 diskový cd menič atď).
Ako nadpis hlása, pod kapotou bol 1.8 TSI s výkonom 118 kW (160 PS) spolu s 5 st. manuálnou prevodovkou. Podľa nás je práve toto tá najlepšia voľba ak dávame dôraz na pomer obstarávacej ceny a prevádzkových nákladov. Ďaľšie prekvapenie prišlo po naštartovaní: ukážkové odizolovanie motora od priestoru pre posádku, a to po každej jednej stránke. Či to bol hluk alebo vibrácia, ani jedno ani druhé sa k nán nedostalo. Dieslová verzia nebola práve k dispozícií, takže neviem posúdiť, či sa toto isté podarilo aj tam, ale nemám dôvod si myslieť opak.
Prejav jedna osmičky je príjemný, ťah je lineárny, nebadať žiadnu turbo dieru ani brutálny skok v náraste výkonu.
Prejav jedna osmičky je príjemný, ťah je lineárny, nebadať žiadnu turbo dieru ani brutálny skok v náraste výkonu. A čo je najlepšie, spotreba je pri bežnom, pohodovom jazdení niekde okolo 8,5 litra na 100km (pravda, tých 7,6 ako udáva výrobca sá dá tiež dosiahnuť, ale to je už plazenie, nie jazdenie). Podvozok všetko zvláda s prehľadom, aj keď ho môžeme priradiť k tým mäkším. Veď bodaj by aj nie, toto má byť predovšetkým komfortné auto.
Nemôžeme, samozrejme, zabudnúť spomenúť novinku ktorú nám marketing Škody ukazuje najčastejšie – „Twindoor – variabilné otváranie piatych dverí“. Praktickosť sa jej uprieť nedá, ale stretol som sa už aj s názorom o zbytočnom haló, ktoré sa okolo toho vedie. To, že auto disponuje takouto finesou, sa nedozviete skôr ako vám to niekto ukáže alebo povie – z vonka totiž nie je nič vidieť a pri bežnom používaní sa otvára len kufor ako u klasického sedanu. Ak potrebujete naložiť viac, zatvoríte kufor a následne vám elektronika pomôže s otvorením oboch častí naraz.
Ak túžite po luxusnom aute za rozumné peniaze, Škoda Superb 1.8 TSI by mohla byť tá správna voľba. To, že má pod kapotou len necelých 1800 kubíkov nie je nevýhoda, skôr opačne, vaša peňaženka to ocení.
Za zapožičanie ďakujeme firme Autoprofit s.r.o., Galanta, autorizovanému dealerovi značiek Škoda, VW a Seat.