Keď Česi predstavili štvrtú generáciu Škody Superb, bol som trocha sklamaný. Dizajn mi úplne „nešmakoval“ a predchodca mi stále pripadal dizajnovo vyváženejší. Lenže stačilo prvé stretnutie naživo a začalo sa to otáčať. Na rozdiel od nového Kodiaqu, ktorý sa mi naživo stále veľmi nepozdáva, štvrtá generácia Superbu dokázala opak.
V tejto konkrétnej červenej je to doslova magnet na oči. Žiari, kam prídete a skutočne sa za ním aj občas niekto otočil. Súhlasím, všetko bude mať na svedomí táto farba, škoda len, že drvivá väčšia Superbov bude v striebornej alebo čiernej. Pritom v ponuke sú zaujímavé kombinácie.
Na dizajn si asi treba chvíľu zvykať, a tak to je aj so štvrtou generáciou Superbu. Určite mnohým bude tretia generácia pripadať krajšia, mala predsa len viac ostrejších hrán. Ale ak ju mám porovnať so súčasným Passatom, jednoznačne v mojich očiach vyhráva Superb. To si nemôžem pomôcť.
Takto majú svietiť svetlá
Vďaka zdieľanej technike má Superb na palube prakticky to isté ako Passat. A tým mám na mysli aj perfektné svetlá matrix LED. Sú naozaj úchvatné, svietia super v stretávacom aj diaľkovom režime, vyrezávajú diaľkový lúč okamžite a majú veľmi jemné prechody medzi svetlom a tmou.
Kedysi Škoda techniku VW nedostávala okamžite. V prípade nového Superbu to ale neplatí. Skrátka svetlá pracujú identicky ako v Passate B9 a rozhodne ich odporúčam. Nemáte nad čím váhať. Spolu s nimi by som však uzatvoril výhodné havarijné poistenie. Pri výmene rozbitého svetlometu by ste totiž asi dosť zaplakali.
Také skvelé, ako sú predné LED, je aj podvozok. Áno, automobil mal príplatkové adaptívne tlmiče, ktoré vážne dokázali zmeniť komfort jazdy, ale ani v športovom režime Superb nebol príliš tvrdý. Jazdil pritom na príplatkových 19-palcových diskoch s pneu 235/40 R19.
Dokonca mám chuť napísať, že som necítil zásadný rozdiel medzi komfortným a športovým nastavením. Aj to je dôkazom, že Superb je skôr autom na diaľnicu, na plavnú a pohodlnú jazdu, ako na rezanie zátačok. Netvrdím, že to nedokáže, to vôbec. Ale predsa len mu to nesvedčí. Na prednom zaťaženom kolese dosť cítiť hmotnosť auta a snahu ESP pomôcť mi zatočiť. Nechcem však kritizovať zásahy stabilizácie. Auto som mal obuté pri jarných teplotách na zimných plášťoch. Prednosti by sa určite viac ukázali po prezutí na dobré letné pneumatiky.
Ďalším plusom je dojazdová rezerva, ktorú stále nájdete pod dnom batožinového priestoru. Vo vyšších výbavách (platí aj pre Sportline) je v základe, v nižších za príplatok. Odporúčam na to nezabudnúť, keďže priestor na to stále existuje. Iba plug-in hybrig ju nemôže mať, to je ale pochopiteľné, kvôli umiestneniu nádrže viac vzadu a batérii pod sedadlami.
Nemusím asi zvlášť upozorňovať na to, že Superb je majstrom úložného priestoru a v jeho využiteľnosti. K dispozícii máte odkladaciu sieť na ľahšie predmety v hornej časti kufra, sieťky po bokoch, organizéry so suchým zipsom či dokonca deku pre prípad, že budete v zime niekde mrznúť, alebo sa rozhodnete ísť na piknik. Ťažné zariadenie je elektricky výsuvné, na jeho zaistenie však musíte použiť nohu.
Sedadlá sú vynikajúce
Sportline má v porovnaní so štandardom odlišné športové sedadlá, ktoré boli vážne skvelé. Perfektné bočné vedenie, ktoré ma vôbec netlačilo, výsuvná podpora pre stehná či príplatková masážna funkcia, to všetko je tu už v sérii. Áno, správne, aj masážna funkcia. Kde sú tie časy, keď poriadna masáž (nemyslím škrabanie na chrbáte) bola doménou luxusnej triedy. Dnes je ešte lepšia v Superbe. Mimochodom, v tomto aute pracovalo desať masážnych vakov, ale už v absolútnom základe dostanete Superb tromi vakmi.
Našťastie Sportline dostáva trojramenný volant, ktorý sa mi páči viac ako ten základný dvojramenný. Skvele sa drží, skosenie v spodnej časti má už dnes asi každý výrobca, ale všetky tlačidlá sú fyzické a intuitívne sa ovládajú. Ak má pokrok nejaké vyzerať, tak nech je v podobnom duchu.
Už v základe zatmavené a dvojité sklá
Zaujal ma tiež fakt, že Superb má už v základnom vybavení zatmavené zadné sklá, za ktoré si väčšinou musíte priplatiť. Niekedy na to predajcovia zabudnú a potom musíte na auto lepiť nie príliš vkusné fólie. Okrem toho má ale škodovka v absolútnom základe aj akustické, teda dvojité sklá. A to nielen vpredu, ale aj vzadu na bočných oknách. To je niečo, čo dnes nedostanete automaticky ani v prémiovom segmente. Aj tam sa s akustickými sklami šetrí, obvykle ich máte len vpredu. Ak preto máte pocit, že je základný Superb drahý, najprv sa pozrite, čo všetko dostanete v sérii v porovnaní s predchodcom, aj inými autami.
Dvojité zatmavené sklá v sérii.
Digitálny displej pred vodičom snáď nemusím v autách koncernu VW zvlášť rozoberať. Je takmer dokonalý, naraz dokáže zobraziť viacero údajov, veľkú mapu navigácie, proste takto má vyzerať užitočná obrazovka.
Rovnako dobrý je aj head-up. Nechváli sa obrovskými rozmermi, nezobrazí mapu navigácie, ale to až tak nechýba. Pri navigovaní vám vykreslí šípky, oznámenia o zjazdoch, stále zobrazuje rýchlosť, prakticky nič viac vodič nepotrebuje a ani mi nechýbalo.
Stredový displej má uhlopriečku 13 palcov, vstavaná navigácia je tiež už v základnom vybavení. Má veľmi jemné rozlíšenie, naviguje bezchybne, jednoducho ponúka všetko, na čo je spokojný užívateľ zvyknutý. Obrovskou výhodou sú potom otočné ovládače pod displejom.
Takto má vyzerať spojenie moderny s minulosťou
Zatiaľ čo v iných autách VW si musíte klimatizáciu či výhrev sedadiel aktivovať len dotykom na obrazovke, Škoda na to išla inak a zaslúži si za to potlesk. Samostatné tri ovládače v sebe skrývajú niekoľko funkcií. V každom si môžete stlačením zvoliť, čo chcete. Teda na krajných je to buď výhrev sedadiel (či odvetrávanie, ak je v aute) a teplotu klimatizácie, na tom strednom zas vyberáte medzi jazdným režimom, hlasitosťou rádia či rýchlosť vnútorného ventilátora. Otáčaním sa len volí samotná zmena. Je to efektné, intuitívne, ergonomické a zároveň stále moderné. Až sa divím, že to nenapadlo aj iným automobilkám. Palec hore a dúfam, že sa to objaví aj v ďalších modeloch.
Čo ma naopak sklamalo, sú výstupy z kamier. Nie sú zle, ale Volkswagen má napríklad v ID.7 určite lepšie zobrazenie, preto nechápem, prečo ho nepoužil aj v Superbe a Passate. Trocha to kazí skvelý dojem.
Asistenčné systémy sú tu samozrejme tiež. Adaptívny tempomat funguje jemne, nebrzdí na poslednú chvíľu a žije sa s nim príjemne. Upozornenie na dopravné značky sa ozýva decentne, a keďže sa nedá vypnúť jedným stlačením, nechával som ho zapnuté. Až tak mi nevadilo. Čo ma ale neskutočne vytáčalo, to bol až príliš jemne nastavený brzdný asistent. Či už pri parkovaní alebo pomalej jazde... neraz sa mi stalo, že auto tak intenzívne duplo na brzdy, až som mal pocit, že som nabúral do prekážky. A to nehovorím o fakte, že ma párkrát skoro zozadu „nabral“ druhý vodič, ktorý neočakával zabrzdenie. Nechápem to, ale v koncernových autách je tento detail nastavený neskutočne agresívne a nie som sám, kto sa na to sťažuje.
Zo začiatku som si myslel, že tento pohon, teda 2.0 TSI v najvýkonnejšej verzii, navyše so systémom 4x4, nebude príliš úsporný. Superb je diaľničné auto a tam sa z pohľadu efektivity stále viac hodí diesel. Na konci týždňového testu som však musel uznať, že aj dvojlitrový benzín môže jazdiť s nízkou spotrebou.
Efektivitou prekvapil
Náš testovací okruh som zvládol s priemerom 7,9 l/100 km, čo je presne v rozmedzí údajov od výrobcu (7,5 až 8,0 l/100 km). Keď som sa krotil, dokázal som jazdiť aj za menej ako sedem litrov na stovku, samozrejme s len malým podielom mestskej premávky. Práve tam si dvojliter zoberie najviac, ale to je logické.
Benzín má potom ešte jednu nezanedbateľnú výhodu a tou je ticho v porovnaní s TDI. Vážne... O motore takmer neviete a pokiaľ budete len plavne jazdiť krajinou, nebudete ho vôbec vnímať. Na voľnobehu, aj keď vypnete štart-stop, počujete len ventiláciu.
Dvojliter sa v porovnaní s litrovým trojvalcom samozrejme zohrieva o čosi dlhšie, ale nie je to extrém. Pri nočných teplotách okolo 10 °C sa motor po rannom štarte na „budíkových“ 90 °C dostal po približne 3 až 4 km. Pozor ale na olej. Keď som jazdil plynulo a jemne, tak som mal dostatočných 80 °C až po viac ako dvanástich kilometroch.
Dynamika
Ak budete mať v tomto konkrétnom Superbe pocit, že nemá dostatočný výkon, asi by ste mali popremýšľať nad iným autom. Dvojliter v Superbe podľa mňa ponúka nadpriemernú dynamiku. Už zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy je toho dobrým dôkazom. Zmeral som aj pružnú akceleráciu z 80 na 120 km/h, údaj 3,6 sekundy je skvelý, takže väčšine vodičov nič viac chýbať nebude.
Odozva motora je bleskurýchla, a to aj napriek tomu, že medzichladič stlačeného vzduchu je stále v prednej časti, teda je typu vzduch/vzduch a vedú k nemu dlhšie hadice, čo je v porovnaní s moderným vodným medzichladičom nevýhoda. Z nejakého dôvodu ho však konštruktéri považovali za lepšie riešenie a z pohľadu vodiča nemám námietky.
Už len priamy vstrek
Agregát má už len priame vstrekovanie paliva, dokonca sú v hornej časti plastového sacieho potrubia viditeľné zaslepené otvory pre nepriamy vstrek, ktorý tento motor v minulosti mal. Samozrejmosťou je aj OPF, teda filter pevných častíc.
Tu boli v starších verziách ďalšie vstrekovače.
Škoda len, že v bežnom režime Normal automobil nechcel plachtiť, na to musíte zvoliť buď Eco, alebo si to nastaviť v režime Individual. Čiže po každom štarte, ak som chcel túto funkciu využívať, musel som zmeniť jazdný profil, aj keď mi Normal vo všetkom vyhovoval.
Priznávam, k tomuto motoru by podľa mňa pasoval klasický planétový automat s hydrodynamickým meničom, ale koncern Volkswagen tieto prevodovky ponúka pre iné motorizácie. Dvojspojková 7-stupňová prevodovka DSQ DQ381 je rýchla, je aj dosť jemná pri radení, ale typický rozbeh je taký náhly, že sa to niekomu môže pripadať príliš akčne. Je to pochopiteľné, pretože riadiaca jednotka chce spojku okamžite dostať do záberu a nenechať ju prešmykovať. Pri 90 km/h Superb s touto prevodovkou „točil“ 1600 a pri diaľničných 130 km/h necelých 2400 ot./min.
Záver
Škodu Superb si budú zákazníci vo veľkom kupovať hlavne s dieselovým štvorvalcom. Je to chyba? Vôbec nie. Znamená to ale, že najvýkonnejší benzín bude odsunutý na druhú koľaj? Taktiež nie. Nie každý chce totiž jazdiť len na spotrebu a počúvať pri tom vznetové prejavy. S 2.0 TSI dostane veľmi jemnú a kultivovanú jednotku, na dané výkony veľmi slušnú spotrebu, vynikajúcu dynamiku a vo verzii Sportline aj dobrú výbavu.
PLUSY: + perfektná dynamika, + už v základe množstvo výbavy, + digitálny displej pred vodičom, + super sedadlá s masážou, + ovládanie klimatizácie, + trojramenný volant, + pohodlný podvozok, + perfektné svetlá, + množstvo Simply Clever riešení v kufri. |
MÍNUSY: - neplachtí v Normal režime, - príliš prediktívne brzdné systémy, - vyššia cena. |
Typ karosérie: | liftback |
---|---|
Trieda / kategória: | stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4912 x 1849 x 1481 výška |
Druh pohonu: | spaľovací zážihový štvorvalec |
Zdvihový objem (ccm): | 1984 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 195 (265) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 400 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 5,6 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 7,5 až 8 výrobca, TS test 7,9 |
Prevodovka: | 7-stupňová dvojspojková |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1726 až 1862 |
Celková hmotnosť (kg): | 2300 |
Pohon: | všetkých kolies |
Rozmery kolies: | 235/40 R19 |
Rázvor (mm): | 2841 |
Objem nádrže: | 66 l |
Objem kufra: | 645 až 1795 |
Cena ( Euro ): | 61 734 |