Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov
Presnejšie, v roku 2008 sa Forester III posunul medzi stredne veľké SUV. Nie len tým, že zásadne narástol (rázvor +90 mm, dĺžka +76 mm, šírka +46 mm a až 110 mm do výšky), ale hlavne vyššou svetlou výškou (na 215 mm) v teréne zásadne vzrástli jeho schopnosti aj možnosti. Všetky Subaru už od roku 1972 používajú medzičasom dekádami preverený symetrical all-wheel drive systém pohonu 4x4. No až kombinácia s vyššou svetlou výškou ponúka jeho plnšie využitie. A v prípade majiteľov Subaru, typu Forester špeciálne, je ochota ísť do skutočne tvrdšieho terénu a nepohody oveľa väčšia, než u drvivej väčšny iných značiek produkujúcich SUV. Majitelia týchto áut vedia, prečo ich chcú a čo na nich ocenia najviac. Faktor predvádzania sa je pri Foresteri to posledné. Naopak, robustnosť, spoľahlivosť, trvácnosť a drobná ľahostajnosť k škrabancom a malým poškodeniam, ktorým sa v lese nedá vyhnúť, sú tie naj prednosti. A so 4. generáciou je to až prekvapivý vnútorný priestor a komfort cestovania nie len vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Tu sa navyše dajú operadlá nastaviť v sklone v 4 polohách.

Forester vás navyše vráti na prelom tisícročí. Prečo? Lebo okrem dotykového multifunkčného displeja tu asi nenájdete nič, čo by v autách pred 15 rokmi nebolo. To myslím v dobrom, aj v zlom. Autá ako Forester dnes už treba na trhu hľadať. A nie len preto, že v ponuke stále má aj klasický atmosférický benzínový motor. Tak napríklad, v testovanej verzii kombinácie vznetového motora a CVT prevodovky neskutočne otravný štart/stop systém nie je. Skvelé! Nemá ani žiaden eco režim, ktorý v mnohých konkurenčných značkách doslova dusí motor a jazdný zážitok. V nejednom aute je jazda v eco režime doslova nepríjemná. Tu ste pánmi vy, ako jazdíte, taká bude spotreba. A na to, ako veľké auto Forester je, to nie je zlé. Práve naopak. Samozrejme, nečakali sme, že sa nám podarí dosiahnuť udávanú kombo spotrebu 6,1 l/100 km. Ale dosiahnutých 7,6 je presne o tých cca 1,5 litra viac ako registrujeme v mnohých autách na našej testovacej trase. 

Ako sú na tom asistenčné systémy?

No chýbajú mu aj veci, ktoré by som ocenil. Funkciu sledovania jazdných pruhov, aktívny tempomat, automatické/adaptabilné diaľkové svetlá alebo aktívne pruženie. V ponuke pre Forester 4. gen síce je automatický systém SI-Drive, ktorý ponúka dva režimy správania auta (Sport a Intelligent), no testovaný model ním vybavený nebol. SI-Drive s ovládačom na volante mení len charakteristiku odozvy plynového pedálu a správania prevodovky. Systém aktívnej bezpečnosti EyeSight (automatické brzdenie, sledovanie jazdných pruhov,...) 3. generácie, ktorý je podľa nezávislého nemeckého testu jedným z najlepších na svete, pre Forester na našom trhu nie je k dispozícii. Do Európy prišiel až tento rok. U nás EyeSight získate v nových modeloch Subaru Outback a celkom novom type Levorg. Tento zaujímavý nový športový kombík dostane okrem systému EyeSight III. gen aj autmatické diaľkové svetlá a funkciu sledovania mŕtveho uhla, stráženie jazdných pruhov a systém detekcie chodcov a cyklistov.

TopSpeed.sk test Subaru Forester 2,0 S-D 4. gen (typ SJ)

Všimnite si tie výsledky. 5 hviezdičiek je dnes už nutná samozrejmosť, ale 2x 91% za ochranu posádky a 86% za elektronické asistenty je skutočne skvelé hodnotenie.

No ako dokazuje môj partner videotestu Vilo (dlhoročný majiteľ Forestera II. generácie, ktorý si zamiloval a urobil na ňom vyše 200 000 km), žiaden z týchto systémov by v aute aj tak nechcel. A pritom je to dlhoročný programátor, človek, ktorý by mal mať k týmto technológiám blízko. Osobne si myslím, že by malo byť na majiteľovi, či ich je ochotný zaplatiť a teda mať v aute a potom v druhom stupni, či a ako často ich je ochotný používať. Šikovný a zdatný vodič ich možno nepotrebuje, no manželka, alebo odrastené deti by ich iste ocenili.
 

CVT Subaru robí zázraky

Čo však počas testu ocenili naozaj všetci, sú vlastnosti samočinnej prevodovky Lineartronic. Nie som fanúšikom CVT prevodoviek, ako väčšina vodičov, no to, čo dokáže táto od Subaru, je prosto top. Doslova! Má akoby tri rôzne povahy. Použítím páčiek pod volantom ju môžete mať v manuálnom režime, alebo si sama vyberie jeden s predvolených 7 prevodových pomerov (pri benzínových motoroch 6 prevodov, preplňaná benzínová verzia XT dokonca 8 stupňov) a správa sa ako klasický automat. V neposlednom rade robí aj to, čo klasické CVT prevodovky - motor podrží v optimálnych otáčkach a plynulou zmenou prevodového pomeru pri pozvoľnej akcelerácii len stúpa rýchlosť. Na páčky pod volantom reaguje ozaj rýchlo a ochotne, ak chcete nejaký pevný prevod, ani pri veľmi nízkych otáčkach motora (už keď sa motor takmer dusí) nepodradí. Pre ochranu motora, prevodovky a hnacieho ústrojenstva nie je ochotná podržať otáčky v oblasti obmedzovača, ale to je absolútne v poriadku pri tomto druhu auta. Prosto je fakt skvelá! Čo skvelá? Najlepšia, akú som kedy vyskúšal.

Ale späť k testovanému Foresteru. Výbornou modernou podporou pre vodiča pre skutočný terén, či zlé podmienky na ceste je systém Xmode. Je to elektronická podpora pohonu 4x4 účinná do 40 km/h. Symetrical allwheel drive rozdeľuje hnaciu silu rovnomerne medzi všetky 4 kolesá po 25% na každé. Ak má niektoré z nich horšiu trakciu, Xmode automaticky presunie silu na koleso s lepšou trakciou. Je určený pre skutočne náročné podmienky, na bežných cestách ho netreba a preto sa nad 40 km/h automaticky deaktivuje.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 26 obrázkov

Ak vo svete preplnenom supermodernými autami so všakovakými aktívnymi bezpečnostnými systémami vodiča, ktoré viac, či menej zasahujú, či korigujú vaše šoférovanie hľadáte auto, ktoré za vás neurobí takmer nič, auto, ktoré riadite len vy, ako to bolo vyše 100 rokov od vzniku automobilu, tu je odpoveď. Forester 4. gen. je presne taký. Pritom je zároveň mimoriadne bezpečný, vcelku komfortný a až neuveriteľne zdatný v teréne. Jednou stranou stojí v 20. a druhou v 21. storočí.

Subaru Forester 2,0 S-D

 

Cenník modelov Subaru Forester platný na Slovensku.
 

PLUSY:
 

+ až prekvapivo zdatný v teréne,
+ symetrical all wheel drive je top pohon 4x4,
+ svetlá výška 22 cm je v triede nadpriemerná,
+ Lineartronic je najlepšia CVT,
+ menšie vibrácie vnútri,
  (vďaka boxer motoru a prevodovke cvt),
+ skvelé rozloženie hmotnosti predok/zadok,
+ systém X mode prináša aj kontrolu zjadu z kopca,
+ veľa miesta vnútri v každom smere,
+ priemer otáčania 10,6 m
  (veľmi fajn na permanentý 4x4),
+ veľmi slušné jazdné vlastnosti,
+ veľké strešné okno,
+ pohodlné nastupovanie,
+ polohovanie zadných operadiel,
+ utiahne 2 tonový príves,
+ veľmi dobré audio Harman Kardon.
 

     

MÍNUSY:
 

- strešné okno sa nevyklápa, len otvára 
  (nad 90 km/h celkom hlučné),
- tempomat krokuje len po 2 km/h a reaguje pomaly,
- nekomunikatívne riadenie,
- slabá odozva na plyn,
- aerodynamický hluk na diaľnici,
- spotreba sa na diaľnici rastie
 (pri 130 km/h točí až 2350 ot),
- kombo spotreba 7,6 l/100 km
 (podľa výrobcu 6,1 l),
- ovládanie palubného počítača, páčka pri budíkoch 
 (asi japonská úchylka),
- údaje palubného pc zobrazuje samostatný displej
 (mohli byť na veľkom modernom LCD).

 

Komentár redakcie: František HANZEL

Forester je auto, s ktorým sa nemusíte báť zísť z pevnej cesty. To dnes v tomto segmente rozhodne nie je samozrejmosť. Okrem toho ponúkne veľký priestor, čo som si uvedomil hneď po nastúpení, keď som lakťom nedočiahol na opierku na dverách. Ponúkne totiž kopec miesta nielen na hlavu a nohy, ale aj na šírku. Navyše utiahne aj 2 tonový príves. Ak by ste však čakali, že ako Subaru ponúkne aj športové jazdné vlastnosti, budete sklamaní. Auto je síce pohodlné, no na druhej strane je mäkké, má tupé riadenie, mäkký brzdový pedál a slabú odozvu na plynový pedál. Osobne by som určite preferoval manuálnu prevodovku. Na CVT si treba zvyknúť aj keď funguje tak ako má. Otázkou zvyku je aj príliš veľa displejov na palubnej doske. Naozaj neviem prečo by sa nemohli údaje palubného počítača zobraziť na dotykovom displeji a potrebujú svoj vlastný. Ak chcete auto do mesta a na parádu nepotešia vás ani nepohodlné a slabo tvarované sedadlá.

 

Subaru Forester (typ SJ)

rok výroby 2015

Motor:

vznetový 4-valec s protibežnými piestami boxer prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek VTG, uložený vpredu pozdĺž, priame vstrekovanie paliva, objem 1995 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 86 × 86 mm, kompresný pomer 15,2 : 1, max. výkon 108 kW (147 k) /3 600 ot, max. krútiaci moment 350 Nm / 1 600 - 2 400 ot, litrový výkon 70 54 kW (74 k) / l, emisná trieda Euro 6.

Pohon:

bezstupňová automatická prevodovka CVT Lineartronic s nastavenými 7 prevodmi, permanentný pohon 4x4 Symetrical All Wheel Drive, aktívne riadené elektronické rozdeľovanie krútiaceho momentu systém X-Mode.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies oboch náprav, predná typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu aj vzadu, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, ESC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom,

Kolesá:

sériové obutie: hliníkové 7x17" disky, pneumatiky 225/50 R17.

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v -  4595 x 1795 x 1735 mm, max. objem kufra - 1592 l, rázvor 2640 mm, svetlá výška 220 mm,  pohotovostná hmotnosť - 1622 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba 6,1 l/100 km (výrobca), počas testu 7,6 l/100 km, objem nárdže 60 l, výkonová hmotnosť 15 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 188 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 9,9 s

Cena:

Základná verzia - 33 350 €
Testovaná verzia - 36 000 €.