Ignis už zaujme aj dizajnom
Ignis bol v minulej generácii so svojim krabicovitým dizajnom maximálne nenápadným, no na druhej strane aj maximálne praktickým autom. Úprimne povedané, pôsobil na mňa skôr ako pracovný stroj a s verziou 4x4 ste sa nemuseli báť ani zísť mimo cesty. Nový Ignis si už na ceste rozhodne všimnete. Dizajnéri totiž načreli do histórie automobilky a vtlačili mu niekoľko prvkov, ktoré zaujmú na prvý pohľad. Napríklad predná časť sa dizajnérom vyslovene podarila. Úprimne povedané, je to najlepší uhol, z akého sa na auto môžete pozrieť. Vyzerá milo a usmievavo, no napadlo by vám, že dizajn svetiel má korene v 70-tych rokoch? V tej dobe automobilka vyrábala malé kupé s názvom Cervo. Bolo to auto z kategórie kei car určené iba pre japonský a čilský trh. Jeho predné svetlá tvoril hlavný okrúhly svetlomet a vedľa neho menší hranatý. Ak si odmyslíte denné svietenie v tvare U, zistíte, že rovnaký motív použili dizajnéri aj na svetlách Ignisu. Ďalší oveľa výraznejší detail nájdeme na C-stĺpiku. Sú to tri prelisy, akoby žiabre. Toto je prvok, ktorý naozaj zaujme, ale v našich končinách asi málokto uhádne jeho pôvod. Dizajnéri v tomto prípade siahli ešte hlbšie do histórie. Ako zdroj inšpirácie im poslúžil predchodca spomínaného Suzuki Cervo. Toto kupé malo názov Fronte Coupe a o jeho dizajn sa postaral Giugiaro. Bol to práve on, kto dal malému autu s motorom vzadu tri žiabre na C-stĺpiku, ktoré dizajnéri použili aj na súčasnom Ignise. Nuž a nájdeme tu aj niekoľko odkazov na menej dávnu históriu. Príkladom je plávajúca strecha s čiernymi A a B-stĺpikmi ako v prípade druhej a tretej generácie Swiftu, či štrbina na boku kapoty, ktorá pripomína prvú generáciu Vitary.
Dizajnéri šli po inšpiráciu do 60-tych a 70-tych rokov...
... ale aj do nedávnej minulosti.
Ponúkne nečakane dobrú výbavu a variabilitu
Poďme však späť do súčasnosti. Zostal Ignis praktickým autom? Rozhodne áno. Na svoje rozmery ponúka naozaj veľa miesta pre posádku a veľkú variabilitu priestoru. Teda minimálne v dvoch vyšších výbavách. V základnej výbave GL totiž dostanete fixnú zadnú lavicu s deleným operadlom v pomere 60:40. Toto je zároveň jediný model Ignisu, ktorý odvezie 5 pasažierov. V zostávajúcich dvoch vyšších výbavách GL+ a GLX je Ignis iba 4-miestnym autom, čo vzhľadom na jeho šírku celkom dáva zmysel. Nášmu fotografovi sa dokonca podarilo nájsť pohľad, z ktorého Ignis pripomína rikšu. Nič to však nemení na tom, že ponúkne prekvapivo veľa miesta na kolená pre zadných pasažierov. Vzadu má totiž Ignis v 4-miestenej konfigurácii dve samostatné sedadlá. Tie sú posuvné v naozaj veľkom rozsahu 16,5 cm a operadlá majú dokonca nastaviteľný sklon. Ak teda práve nepotrebujete batožinový priestor, budú mať zadní pasažieri dosť priestoru a naopak, ak potrebujete zväčšiť základný objem 204 l pre verziu 4WD (2WD má v rovnakej konfigurácii 260 l), môžete jednoducho posunúť sedadlá dopredu. Jediným problémom je, že potom vznikne v batožinovom priestore schod (minimálne vo verzii 4WD).
Hoci Ignis z určitého uhla vyzerá ako rikša, ponúkne na túto triedu naozaj obdivuhodný priestor.
Interiér inak pôsobí sviežo a zaujímavo, no vidieť na ňom, že sedíte v lacnom aute. Čo mňa osobne prekvapilo, bola výbava, ktorú Ignis ponúka. Testované vozidlo bolo vo výbave GLX, čo je maximum, čo môžete v Ignise mať. A rozhodne toho na túto kategóriu nie je málo. Na prístrojovej doske nájdeme dotykový displej známy z Vitary, auto má navigáciu, cúvaciu kameru, automatickú klimatizáciu, tempomat a obmedzovač rýchlosti, predné LED svetlá a systém núdzového brzdenia s duálnou kamerou. Zaujímavosťou pri tempomate je, že má síce jednoduché ovládanie, no nikde nezobrazuje, akú rýchlosť ste si nastavili. Obmedzovač rýchlosti ale už nastavenú hodnotu zobrazuje. Keďže výbava GLX je dostupná iba s pohonom 4WD, dostanete v nej aj asistent rozjazdu do kopca, asistent zjazdu z kopca a systém Grip Control. K tomu sa však ešte dostaneme.
Na Ignise je krásne vidieť, ako veľmi v testoch EuroNCAP záleží na bezpečnostných systémoch. Systém núdzového brzdenia s duálnou kamerou v tomto prípade znamenal rozdiel dvoch hviezd.
Podvozok je komfortný, ako stavaný na naše cesty
Už vieme, že nový Ignis je na svoju triedu naozaj praktický a dobre vybavený. Ako ale jazdí? Podvozok je akoby odladený na našich rozbitých cestách. Je veľmi komfortný a dobre filtruje nerovnosti. S mäkkým podvozkom sa Ignis v zákrutách výrazne nakláňa. Nič iné ste však ani nemohli čakať. Jednoduchá zadná náprava s torzným nosníkom spôsobuje, že pri rýchlejšom prejazde zákrutou zadok na nerovnostiach trochu odskakuje. Ignis však nie je určený na rýchlu jazdu, čo naznačuje aj jeho maximálna rýchlosť 165 km/h, ale aj rozmer pneumatík 175/60 R16. Naopak, ako uvádza Suzuki na svojej stránke: "Ignis vás bez problémov prevedie mestom aj náročnejším terénom." Jeho obratnosť v meste vzhľadom na rozmery neprekvapí. Mňa ale zaujala časť, ktorá hovorí o náročnejšom teréne. Znela pre mňa doslova ako výzva. Predný nárazník auta, respektíve spojler pod ním, je totiž na prvý pohľad relatívne nízko a opticky nezodpovedá uvádzanej svetlej výške 180 mm. Ako sa neskôr ukázalo, je aj najväčšou prekážkou v prejazdnosti terénom. Auto má aj napriek tomu, vďaka krátkym previsom, slušné nájazdové uhly. Vpredu 22°, vzadu 38,8° a v strede 18°. Ignisa som teda samozrejme vzal do náročnejšieho terénu. Aký bol výsledok?
Zvládne aj náročnejší terén?
Nuž, musíte jazdiť s rozumom a pri voľbe stopy triezvo odhadnúť jeho možnosti. Systém pohonu AllGrip pripája zadnú nápravu pomocou viskóznej spojky. Spomínaný systém Grip Control je funkčný do približne 30 km/h a pribrzďuje preklzujúce koleso, aby poslal krútiaci moment na koleso, ktoré má viac trakcie. Aj napriek tomu je lepšie sa do kopca rozbehnúť, pretože ak zostanete stáť s kolesom vo vzduchu, už sa nepohnete. Budete musieť cúvnuť a skúsiť to znova. Svoju zásluhu na tom však mali aj pneumatiky zamerané skôr na úsporu paliva ako blbnutie v teréne. Pocitovo vás tiež bude limitovať relatívne malá šírka auta vzhľadom na jeho výšku. Pre ľudské vnímanie to znamená, že Ignis pri náklonoch nebudí veľa dôvery a podvedome sa budete stále snažiť predísť prevráteniu. Keď ale auto trochu spoznáte, je Ignis schopný zvládnuť aj sľúbený náročnejší terén relatívne s prehľadom. Ak plánujete robiť výlety na nespevnené cesty častejšie, určite by som odporučil vymeniť sériové pneumatiky za model s hlbším a členitejším dezénom.
S trochou zdravého rozumu vás Ignis nesklame ani v teréne.
Poteší spotrebou
Čo má vlastne Ignis pod kapotou? Na Slovensku je nový Ignis zatiaľ k dispozícii iba s jedným motorom. Je nim 1,2 litrový 4-valec DUALJET známy už zo Swifta. Suzuki aj napriek trendom zostala pri atmosférickom motore, čo mnohí zákazníci s ohľadom na potenciálnu spoľahlivosť isto ocenia. Motor má 4 ventily na valec. V sacom potrubí každého valca tesne pred sacími ventilmi sú dva vstrekovače. To by malo zabezpečil presnejšie dávkovanie paliva a nižšiu spotrebu. Malá 1,2-ka poskytuje výkon 66 kW (90 k) a krútiaci moment 120 Nm. To síce na dnešné pomery neznie ako veľa, no treba dodať, že pohotovostná hmotnosť Ignisu s pohonom 4WD a plnou výbavou je iba 905 kg. Výkon motora teda malému autu úplne postačuje. Nečakajte síce žiadneho športovca, ale ak motor trochu vytočíte, bezpečné predbiehanie zvládne s prehľadom. Malý motor sa vodičovi rozhodne odmení dobrou spotrebou. Suzuki už tradične dosahuje v našich testoch spotrebu veľmi podobnú údajom, ktoré deklaruje výrobca. Inak na tom nie je ani Ignis. Automobilka totiž uvádza, že by mu v kombinovanom cykle malo stačiť 5,0 l/ 100 km. Na našej testovacej trase sme tento údaj takmer potvrdili, keď sme dosiahli spotrebu 5,3 l/ 100 km.
Záver
Ignis zostal praktickým malým autom. Ponúkne prekvapivo veľa priestoru a dobrú výbavu za danú cenu. Má v podstate iba jedného reálneho konkurenta, ktorým je Fiat Panda 4x4. Žiaden iný výrobca v tejto kategórii neponúka pohon všetkých kolies. VW síce má v portfóliu Cross up!, ktorý sa tvári ako mestské SUV, no má pohon iba prednej nápravy. Okrem o 15 mm väčšej svetlej výšky a ochranných plastov teda neponúkne žiadne predpoklady na jazdu mimo spevnenej cesty. Ignis ponúka cenovú výhodu aj voči bežným mestským autám, hoci to tak z našej tabuľky nevyzerá. Ak sa však rozhodujete medzi Ignisom a napríklad Citroenom C1, zrejme si vystačíte s pohon predných kolies. Takýto Ignis vo výbave GL+ vás bude stáť 9 940 €.
Suzuki Ignis 4WD GLX
Rok výroby 2017
Cenník Suzuki Ignis platný na Slovensku
PLUSY:
|
MÍNUSY:
|
Suzuki Ignis 4WD |
rok výroby 2017 |
Hnací agregát: |
Atmosférický radový 4-valec s nepriamym vstrekovaním paliva s dvoma vstrekovačmi na valec , objem 1 242 cm3, 4-ventily na valec, vŕtanie x zdvih 73 x 74,2 mm, rozvod DOHC, max. výkon 66 kW (90 k) / 6 000 ot, max. krútiaci moment 120 Nm / 4 400 ot, litrový výkon 53 kW (72 k) / l. |
Pohon: | 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies s medzinápravovou viskóznou spojkou. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, torzný nosník s vinutými pružinami, , elektronické systémy podvozka: ABS, TC, EBD, EBA, ESC. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 6 x 16", pneu 175/60 R16 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 3 700 x 1 690 x 1 595 mm, rázvor 2 435 mm, svetlá výška 180 mm, objem kufra - 204 / 1 086 l, pohotovostná hmotnosť - 905 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,0 l/100 km (reálna 5,3 l/100 km), výkonová hmotnosť 13,7 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 165 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 11,9 s |
Cena: |
Základný model Ignis 2WD - od 8 740 € |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|