Vtedy sme vyskúšali verziu 1,6 VVT, ktorá síce je ozaj úsporná, no na dnešné pomery jej trochu chýba výkon. Suzuki však na volanie trhu po vyššom výkone zareagovalo. Vitara je bestseller. Minulý rok sa stala najpredávanejším SUV na Slovensku a teší sa ohromne veľkej obľube nielen u nás. Predstavili teda výkonnejšiu verziu Vitara S s prepĺňaným benzínovým motorom s takmer 140 koňmi a citeľne lepšou dynamikou.
Vitara pôsobí jednoducho, no solídne, čo dáva dobré predpoklady na vysokú spoľahlivosť a životnosť. Turbo vo Vitare S ju síce môže znížiť, no v tomto prípade je to málo pravdepodobné, pretože motor s litrovým výkonom 100 k nie je prehnane "nadupaný" a ponúkne neporovnateľne lepšiu dynamiku.
Ani Vitara S nestratila nič zo svojich terénnych schopností
Prejdem teda k najzásadnejšiemu rozdielu, ktorým je motor. Vitara s motorom 1.6 VVT a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. ktorú sme vyskúšali pred rokom, ma vrátila do čias, keď som jazdil Favoritom. Pri predbiehaní mimo obce si musíte svoj zámer poriadne premyslieť a hlavne mať rozhľad do diaľky, pretože predbiehanie môže chvíľu trvať. Tým však rozhodne nechcem povedať, že by bola atmosférická Vitara zdochlina. V režime Sport motor reaguje na plyn lepšie a auto je reálne oveľa živšie. No časť zákazníkov si dnes pýta viac. Práve pre nich je tu model s veľkým S. Pod kapotou Suzuki Vitara S je motor s označením 1.4 BOOSTERJET. Je to turbom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1 373 cm3, so štyrmi ventilmi na valec a priamym vstrekovaním paliva. Jeho najväčšou výhodou oproti atmosférickej alternatíve je, samozrejme, výkon. Ponúka 103 kW (138 k) pri 5500 ot/min a maximálny krútiaci moment 220 Nm. Ten je dokonca k dispozícii v rozmedzí 1500 - 4000 ot/min, čo dáva autu naozaj veľmi slušnú, až nadštandardnú dynamiku. Pocitovo by som dokonca povedal, že je motor o trochu výkonnejší ako uvádza výrobca a predbiehať s ním naozaj nie je problém. Rozdiel oproti atmosfére je dokonca taký veľký, že úplne chápem, prečo automobilka túto alternatívu prezentuje ako úplne nový model a nie iba ako ďalší motor v ponuke. V tomto prípade papierové porovnanie zďaleka nezodpovedá reálnemu rozdielu v pružnosti a dynamike. Iba pre úplnosť uvediem zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,2 s oproti 12 s atmosférickej 1,6-ky.
Hoci Vitara na papieri neoslní svetlou výškou, ak budete pri prejazde prekážok trochu premýšľať, prejde toho naozaj veľa.
Atmosférická Vitara však v našom teste ukázala, že sa svojmu majiteľovi odmení naozaj dobrou spotrebou. Bolo to prvé auto, ktoré počas našich testov dosiahlo údaj deklarovaný výrobcom, teda 5,6 l/ 100 km. Vitara S by podľa výrobcu mala byť ešte úspornejšia, čomu by mala pomôcť aj 6-stupňová manuálna prevodovka a dokonca o 25 kg nižšia hmotnosť. Aj preto som bol veľmi zvedavý, ako dopadne na našej testovacej trase. Bohužiaľ, tu sa už ukázal výrobcom sľubovaný údaj 5,4 l/ 100 km ako veľmi optimistický. Prekonali sme ho takmer o liter. Dosiahli sme totiž priemernú spotrebu 6,3 l/ 100 km. Treba však jedným dychom dodať, že rozdiel jedného litra medzi deklarovanou a reálnou spotrebou je pri súčasnom a zároveň zastaranom a neadekvátnom spôsobe merania spotreby NEDC, akýmsi štandardom.
Testované auto malo motor spriahnutý so 6-stopňovou manuálnou prevodovkou a bolo vybavené pohonom oboch náprav. Nie je to však jediná konfigurácia pohonu, ktorú môžete vo Vitare S mať. Automobilka ju totiž ponúka aj so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a drží sa aj konceptu mestského crossoveru. Takže pre menej náročných je v ponuke aj verzia s pohonom predných kolies a 6-stupňovým manuálom. Vitara S však potvrdila, že nestratila nič zo svojich terénnych schopností, ktorými nás vyslovene nadchla v prvom teste. Preto by bola podľa môjho názoru vyslovene škoda utratiť peniaze za verziu s pohonom iba jednej nápravy. Na výlet mimo cesty som sa vyslovene tešil a nezostal som sklamaný. Práve naopak, fotografie schopnosti parádne dokumentujú. Svetlá výška, previsy, nájazdové uhly aj systém pohonu ALLGRIP zostal rovnaký. Vitara S toho v teréne zvládne celkom dosť. Úprimne, o veľa viac, ako si väčšina vodičov trúfne.
Veľké S v označení prepĺňanej Vitary má zrejme predstavovať skratku pre sport. Tu však treba zachovať chladnú hlavu. Vitara so totiž vie naozaj svižne rozbehnúť, no stále má nezmenený podvozok a svetlú výšku 185 mm, čo znamená, že si v zákrutách treba dať pozor. Vysoké ťažisko v kombinácii s prudkými zmenami smeru by mohli nerozvážneho vodiča poslať do kotrmelca. Podvozok Vitary je síce slušný, no má svoje logické fyzikálne limity.
Vitaru S spoznáte na prvý pohľad podľa novej masky
Čím sa, okrem motora, Vitara S líši od bežnej verzie? Úprimne? Nie je toho veľa, no to už napovie aj cena len mierne vyššia než dobre vybavená atmosférická verzia. Pre model S je nová predná maska, červený rámik v predných LED svetlách, červené orámovanie budíkov a výduchov ventilácie v interiéri, čierne 17" disky kolies a tónované sklá. Vitara S sa však ani nehrá na niečo viac. Je to najvýkonnejší motor s najvyšším stupňom výbavy. Zatiaľ čo Vitara ponúka 4 úrovne výbavy, pri Vitare S je k dispozícii iba jeden. Dostanete teda ukážkovo fungujúci adaptívny tempomat, výbornú cúvaciu kameru, asistent rozjazdu do kopca a asistent zjazdu z kopca, či navigáciu. Radarový brzdový systém (všeobecne známy ako AEB) je od výroby prehnane citlivý. Tento nedostatok však má jednoduché riešenie. V autorizovanom servise vám ho radi rekalibrujú podľa vašich potrieb.
Pri takomto porovnaní zistíme, že Vitara S je cenovo úplne porovnateľná s bežnou Vitarou s najvyšším stupňom výbavy a je teda iba otázkou vkusu a preferencií, ktorú motorizáciu zvolíte. Celková jednoduchosť a solídnosť konštrukcie auta spolu s atmosférickým motorom dávajú dobrý predpoklad na vysokú životnosť a spoľahlivosť. Z tej môže turbo vo Vitare S síce trochu ubrať, no na druhej strane ponúkne citeľne lepšiu dynamiku. Automobilka tak svoju ponuku pre tento typ dokonale vyvážila. Vitara S si navyše zachováva aj možnosti individualizácie a za príplatok 900 € môžete mať aj dvojfarebnú kombináciu karosérie.
MSC Suzuki Slovensko ponúka tento rok na Vitaru S zľavu rovných 2000 €. Tým je za 20 000 € Suzuki Vitara S s danou výbavou na našom trhu bezkonkurenčnou ponukou. Právom si zaslúži 10 z 10 bodov v hodnotení cena/protihodnota.
Suzuki Vitara S 4WD
rok výroby 2016
Cenník modelov Suzuki Vitara platný na Slovensku.
PLUSY: + citeľne lepšia dynamika oproti atmo verzii, |
MÍNUSY: |
Suzuki Vitara S 4WD | rok výroby 2016 |
Motor: |
prepĺňaný radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1373 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva, vŕtanie x zdvih - 73 x 82 mm, kompresný pomer 9,9:1, max. výkon 103 kW (140 k) / 5500 ot, max. krútiaci moment 220 Nm / 1500 - 4000 ot, litrový výkon 75 kW (100 k) / l. Emisná norma EURO VI |
Pohon: | manuálna 6-stupňová prevodovka, zapínateľný pohon 4x4, elektronická uzávierka medzinápravového diferenciálu. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu vlečená s torznou priečkou, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, ESC, AEB, elektrický posilňovač riadenia EPS. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky 7,5 x 17", pneumatiky 215/55 R17 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4175 x 1 775 x 1 610 mm, rázvor 2500 mm, objem kufra - 375 / 1120 l, nádrž 47 l, pohotovostná hmotnosť - 1 210 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,4 l/100 km, výkonová hmotnosť 9 kg/kW, reálna spotreba (kombinovaná): 6,3 l/100 km |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 200 km/h, |
Cena: | základný model Vitara S 2WD - 20 000 € základný testovaný model Vitara S 4WD- 22 100 € akciová cena pre r2016 - 20 100 € |