Nové Aygo si zatiaľ nekúpite v jej štandardnej verzii, ako sme ju poznali doteraz, nová generácia totižto prichádza vo verzii X, teda v šate mestkého crossoveru. Je dostupná v jedinej motorizácii s jednolitrovým trojvalcom o výkone 72 koní a to buď s 5-stupňovým manuálom alebo s e-CVT prevodovkou s plynule meniteľným pomerom. Nami testovaná verzia je v najvyššej výbave Limited a spomínaným automatom.
Dizajnom upúta, detailmi odradí
Na prvý pohľad rozhodne nevyzerá tak maličká. Nafúknuté blatníky, vyššia stavba a prekvapivo obutá na 18“ kolesách. Oproti predošlej generácii narástla a to celkom výrazne. V dĺžke pribudlo až 235 mm na výsledných 3700 mm, v šírke o 125 mm na celkových 1740 mm, pričom 45 mm z tohto prírastku má byť práve naviac v oblasti ramien pre posádku. Pozícia vodiča je oproti predošlému Aygu vyššia o 55 mm, čo má prispieť k lepšiemu prehľadu o okolitej premávke s dôrazom na chodcov a cyklistov.
Verzia Limited je tu nielen v dvojfarebnom lakovaní, ale aj decentnými oranžovými dekórmi na nárazníkoch, dverách, kolesách a taktiež v interiéri. V spojení so zelenou metalízou kardamóm jej vzhľadu nie je čo vytknúť. Zaujímavým prvkom je taktiež prelis na streche. LED svetlá vo vyšíích verziách výbavy (štandardne od výbavy Executive) pridávajú vážnosť jej sviežemu a modernému dizajnu.
Po otvorení dverí som ostal nadchnutý z dizajnu sedadiel. Vidno, že si v Toyote dali záležať na niektorých detailoch, ktoré vyslovene ulahodia oku. Oranžové prešitie krajov sedadiel, perforácia a taktiež lémy podlahových rohoží sú detaily, ktoré rozhodne nečakám v aute, ktoré ani v najvyššej výbave nedosiahne na cenovku 20 000 €.
No ale aby nebolo všetko len peknučké a voňavé, sú tu detaily, ktoré zamrzia. A to nie až tak dizajnové, ako funkčné. Uhol otvorenia dverí sa nedá označiť inak ako nedostatočný. Umiestnenie detskej sedačky sa stane veľkou výzvou, najmä ak máte tú veľkú s platformou a nohou opierajúcou sa o podlahu. Zadné okno sa dá len trošičku odklopiť, o bežnom otvorení nemôže byť reč. Na druhú stran batožinový priestor narástol o úctyhodných 60 litrov na objem 231 litrov a disponuje aj závesným uškom na tašku s nákupom, napríklad.
V meste sa mu veľmi páči...
Ako sama Toyota prezentuje, Aygo X je auto aj do tých najužších uličiek veľkomiest. A nemýlia sa. V meste sa cíti perfektne. Pri jemnom plyne ide jednolitrík až prekvapivo kultivovane, ani neviem, že tam je.
Čo ma ale úplne najviac odpálilo, je podvozok. Tak malinké auto s váhou na hranici jednej tony predsa nemôže pohodlne filtrovať nerovnosti. Lenže filtruje. Jedna z posledných vecí, ktorú by som čakal, je príjemný podvozkový zážitok na našich ,,skvelých“ cestách. 18“ disky s vysokým profilom 175/60 však svoju úlohu zvládajú viac ako dobre. Autá tejto triedy bežne obúvajú 13-15“ a tu máme dočinenia s 18“ diskami. A ono to pritom vôbec nie je na škodu, ale práve naopak, na úžitok. Super.
S parkovaním nemôže byť najmenší problém, auto sa zmestí aj medzi nákupné košíky... takmer. A vôbec k tomu netreba ani parkovaciu kameru, ktorá tu je síce s rozlíšením minulého storočia, ale je.
Akékoľvek predsudky proti e-CVT prevodovke hoďte za hlavu, pretože to je presne to, čo v meste potrebujete. A ak treba cestu domov málinko okoreniť, nie je problém. V manuálnom režime nechať potrápiť motor vo vyšších otáčkach je zábavné a až úsmevné, koľko radosti vie v meste narobiť 72 koňový litrový trojvalček. Mimoriadne som si to užíval a usmieval sa od ucha k uchu.
S parkovaním taktiež nemôže byť najmenší problém, to auto sa zmestí aj medzi nákupné košíky... takmer. A vôbec k tomu netreba ani parkovaciu kameru, ktorá tu je síce s rozlíšením minulého storočia, ale je. Riadenie ide tak ľahúčko, akoby boli kolesá vo vzduchu. Do mestských uličiek? Perfektné.
... no mimo mesta už veľmi nie
Všetka sranda vás však prejde hneď pri tabuli koniec obce. Na trojvalček treba začať dupať a už okolo rýchlosti 90 km/h začne byť nedostatok výkonu naozaj značný. Niet sa čo diviť. Atmosferický trojvalec s výkonom 72 koní, krútiacim momentom 93 Nm a zrýchlením z nuly na sto za 14,8 sekundy má čo robiť, aby sa na medzimestskú rýchlosť dostal. Pritom pri ustálenej rýchlosti okolo 90-100 km/h sa vôbec necíti zle, no akákoľvek snaha zvýšiť rýchlosť je trápenie. Už obchvat Bratislavy je miestom, kde nebudete chodiť radi. Od cca 110 km/h sa začne prejavovať krátky rázvor, Aygo X začne nepríjemne poskakovať a akustický komfort odíde, rovnako ako ochota zrýchlovať, niekde okolo rýchlosti 90 km/h.
Diaľnica je niečo, čo nechcete trpieť ani vy, ani auto. Motor sa trápi vo vysokých otáčkach, nepočuť vlastného slova a vy chcete, aby toto utrpenie čo najskôr skončilo. Nie, ďalej trápiť ani seba, ani auto. Aygo X je auto do mesta. Len do mesta. Hotovo. Bodka.
Kombinovanú spotrebu na našom trimixe, kde jazdíme mestom, okreskami, stúpaním, klesaním a taktiež diaľnicou, sa nám podarilo zajazdiť za 5,1 l/100km.
Ako teda? Pre koho? Oplatí sa?
Aygo X je veľmi podarené mestské auto. Nie je bezchybné, ale rozhodne nie je nudné. Očarí nielen dizajnom, ale aj svojou hravosťou. Tak ako je perfektne zvládnuté do hustej premávky veľkomiest, tak je nevhodné na jazdu diaľnicami. A to treba mať na pamäti pri zvažovaní.
Aygo X viete mať už od 12 990 €. Už v tejto výbave najdete LED denné svietenie, Apple CarPlay, okná a zrkadlá v elektrike a kopec asistentov vrátane adaptívneho tempomatu. Na opačnej strane ponuky stojí nami testované Aygo X Limited so všetkým, čo k nemu môžete mať za 18 890 €. Nehľadajte v ňom však univerzálne auto, lebo ním nie je. No v meste vám to znamenite vynahradí.
Toyota Aygo X Limited:
PLUSY: + Dizajn |
MÍNUSY: - Výkon |