Po dvoch recenziách na benzínové dvojlitre, sme si na test vybrali slabšiu verziu s motorom menším o 10%. Na mieste je otázka, či bude na takmer 1,5-tonové auto stačiť. Predsa len sa celková hmotnosť vozidla sa šplhá o viac než 100 kg  voči bežnej Corolle (na takmer 2 tony) ale na to všetko sa pozrieme neskôr.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Corolla Cross sa dizajnovo na hatchback v ničom nepodobá. Na dĺžku narástla voči hatchbacku o takmer 10 cm na výsledných 4 460 mm, rázvor zostal rovnakých 2 640 mm. Najväčší nárast je vzadu za zadnou nápravou, z čoho samozrejme profituje batožinový priestor. Ten je väčší o viac ako 100 l, dotiahol to na 473 l. Avšak pozor, len v prípade tejto slabšej verzii. Silnejší dvojliter má len 425 l a v prípade štvorkolky sa to „scvrkne“ na 390 l.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pripomína vám RAV4?

Spredu Corolla Cross evokuje väčšiu RAV4 a aj preto si ju s týmto modelom mnoho ľudí pletie. Aj v mojom okolí sa ma pýtali, či som dostal na test práve RAV4 a musel som vysvetlovať. To Toyote vyšlo a kto chce vyššie auto a nepotrebuje veľkú RAV4, tak s Corollou Cross trafí do čierneho.

V základnej výbave máte 17-palcové, ale v testovanej už auto stálo na 18-palcových diskoch s pneu 225/50 R18. Nie je to žiadny nízky profil, práve naopak, s komfortom by ste tak mali byť spokojný. Problém je len v zadnej náprave, ktorú má táto slabšia verzia jednoduchšiu s torznou priečkou. To je super z hľadiska údržby, avšak s vyššou stavbou karoséri museli konštruktéri pristúpiť k tuhšie naladenému podvozku. S viacprvkovou nápravou by to nemusel byť až taký problém, v prípade tejto jednoduchšej sa však odskočenie kolesa prejaví aj na druhej strane a tak máte pocit, že auto v zákrute odskočí, ak chytíte nejakú jamu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Svetlá sú super

A čo svetlá? Sériovo tu máte LED parabolické svetlomety, od druhej línii výbavy už dostanete segmentové LED. To ale nie sú matrix LED, teda v diaľkovom režime aj tak nevyrezávajú svetelný lúč. Stretávací režim je perfektný, konzistentný a aj diaľkový osvetlí cestu super dopredu a tiež do šírky. Už v sérii máte aj asistent diaľkových svetiel, ten som ale po prvom zapnutí hneď vypol a nechal tak. Nefunguje dobre, bežne blikne protiidúcim autám, neskoro vypne diaľkové a tiež ich neskoro zapne. Toto je ale problém pri Toyote vo viacerých modeloch a snáď to časom vylepšia. Okrem toho sú ale LED svetlá skvelé.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V interiéri sa nestratíte. Ak už ste niekedy sedeli v Corolle, budete tu ako doma. Tým že je auto vyššie, zväčšili priestor medzi stredovou konzolou a palubnou doskou. To prospelo ovládačom na výhrev sedadiel, ktoré nie sú príliš utopené pod palubnou doskou, ale bližšie na dosah rúk. Palubná doska je však takmer identická, rovnaké je aj umiestnenie displeja na šírku a tiež volant.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Málo konfigurovateľný displej

Pred vodičom je od série 12,3-palcový digitálny displej, ktorý však rovnako ako v bežnej Corolle je slabo konfigurovateľný. Je prehľadný, farebný, avšak množstvo personalizácie je veľmi malé. To je pritom taká škoda a aj keď sa už opakujem, jednoducho si nemôžem pomôcť, že sú to zbytočne premrhané možnosti displeja. Pritom taký prístrojový panel je voči bežnému analógovému jednoduchší na výrobu. Môžete si síce nastavovať menu v 3 úrovniach a nechať zobrazené pre vás najdôležitejšie údaje, ale napríklad v strede si okrem režimu tempomatu a prípadne šípiek z navigácie nič iné nezobrazíte.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Bezdrôtový Apple CarPlay či Android Auto

Veľký displej v strede palubnej dosky je orientovaný na šírku a má uhlopriečku 10,5 palca. Už v sérii máte aj navigáciu, ja som však po sadnutí do auta aktivoval Apple CarPlay a fungoval cez toto pripojenie. Obrovskou výhodou je jeho bezdrôtová funkcia, čo vôbec nie je štandardom v tejto triede áut, za čo patrí Toyote obrovská pochvala. Rovnako dobrým zistením je fakt, že Toyota odstránila pravidelné odpájanie telefónu, čo sa mi stávalo v iných testovačkách, očividne pomohol nejaký softwarový update.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ovládanie klimatizácie je stále s HW tlačidlami, dokonca aj ovládanie hlasitosti rádia si nemusíte upravovať dotykom na obrazovke. Všetko sú to skvelé správy, keďže takto to funguje aj pri záporných teplotách a ihneď.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Bežný tempomat? Žiaden problém

Z asistentov treba spomenúť adaptívny tempomat, ktorý sa dal prepnúť aj na normálny. Áno, viem, je to pri Toyote otrepaná fráza, ale budem to stále vyzdvihovať, keďže existuje len malé percento výrobcov, ktorí to takto ponúkajú. Asistent udržania v pruhoch funguje, avšak už pri priblížení k čiare začne pípať upozornenie na to a vám to začne po chvíľke vadiť. Čo trocha zamrzí je stále slabšia kamera, ktorá v Toyote jednoducho nie je na dnešnej úrovni. Vidíte, kam idete, ale je vidieť, že rozlíšenie nie je také, aké ponúka konkurencia. Obzvlášť v noci je ten rozdiel veľký.

Slabší hybrid stačí?

Čo popísať o hybridnom systéme, o ktorom sú už na internete snáď stovky testov? No asi sa budem len opakovať. V tomto prípade „pracovala“ slabšia 1.8, ktorá má len ako spaľovací motor 72 kW (98 k) a 142 Nm. K tomu elektromotor ponúka 70 kW (95 k) a 185 Nm, dokopy tak máte 103 kW (140 k). Stačí to na vyššiu a ťažšiu Corollu Cross? Stačí!

Ale treba s tým rátať a aj po diaľnici jazdiť radšej menej, ako 130 km/h. Ja som skúsil takúto trasu a pri 110 km/h som odjazdil trasu do Žiliny a späť do Bratislavy za 5,6 l/100 km. Na takéto niečo však hybrid nebol navrhnutý a pokiaľ ho budete využívať v meste a blízkom okolí, tak pár výletov po diaľnici nebude vôbec vadiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Našu testovaciu trasu 3mix zajazdila Corolla Cross za 5,2 l/100 km, opäť pripomína, že výrazne vyššie rástla spotreba na diaľničných úsekoch. V meste budete jazdiť do 5 l/100 km a ak sa budete snažiť, možno to bude aj bližšie k 4 l/100 km. Ja som jednu trasu odjazdil dokonca za 3,9 l/100 km, takže mesto je revírom, kde sa hybrid cíti najlepšie. Tam nemá taký vplyv na spotrebu ani vyššia stavba karosérie.

Aj napriek chýbajúcej deke na prednej kapote je motor dobre odtlmený a počuť ho budete až pri diaľničných rýchlostiach.

Ak si porovnám spotrebu s dávnejšie testovanou slabšou a aj výkonnejšou Corollou, tak sa ukazuje, že silnejší hybrid je úspornejší a rovnako má na to vplyv aj výška auta. Nižší hatchback jazdil o približne pol litra menej. Ja by som ešte doplnil, že s hybridom budete jednoducho jazdiť od 4 do 6 l/100 km. Menej sa vám asi nepodarí a viac len pri čisto diaľničných jazdách.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Rovnako ako silnejší hybrid, ani tento slabší nemá vonkajší remeň na pomocné príslušenstvo, odpadá tak ďalší element, ktorý vás môže v budúcnosti zradiť. Na pohon vačkových hriadeľov slúži rozvodová reťaz, tá nemá určený výmenný interval. Prevodovka síce má v názve CVT, ale ak je rovnaká, ako v silnejšom hybride, čo predpokladám že je, tak tu máme štvorhriadeľový systém, ktorý som popísal už v teste silnejšej verzie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Rozdiel voči nedávno testovanej Corolle som zistil pri brzdnom režime B, teda pri silnejšej rekuperácii. Vždy, keď som pustil pedál akcelerátora a mal zvolený režim B na radiacej páke, auto okamžite naštartovalo spaľovák (aj keď bol predtým vypnutý a šiel som na elektro), aby čo najsilnejšie brzdilo bez stláčania brzdového pedálu. To sa mi predtým na iných hybridoch nestávalo, režim B vždy len nastavil silnejšiu rekuperáciu. Pravdepodobne je to pre vyššiu pohotovostnú hmotnosť, aby malo auto rovnaký brzdný moment, ako „ľahší“ hatchback.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ešte doplním jednu poznámku k palivovej nádrži, respektíve k bargrafu stavu paliva. Objem je 43 litrov, čo by pri spotrebe okolo 5 l/100 km malo vystačiť na 800 km. Avšak Toyota má tento bargraf nastavený trocha viac na ochranu motora, respektíve tak, aby ste nevyjazdili celú nádrž do sucha. Po 600 km vám tak bude ukazovať dojazd pár km, rezerva sa pritom vôbec nerozsvieti. Napríklad pri štvrť nádrži som doplnil cca 7 l paliva a bargraf začal ukazovať pol nádrže. Rovnako, ako pri elektrických modeloch, ktoré chránia akumulátor pred úplným vybíjaním, to má značka takto nastavené aj pri palivovej nádrži a bude sa vás snažiť „dotlačiť“ k tomu, aby ste tankovali skôr. To je dobré na dlhšiu životnosť a ochranu komponentov v palivovej sústave.

V prednom podbehu by som prijal viac ochranného náteru alebo aspoň lepšie zakrytovanie plastovými krytmi.

Záver

Takže ako odpovedať na otázku zo začiatku testu? Slabší hybrid stačí aj pre Corollu Cross. Nie je to pretekár, ale ako pohodové auto pre domácnosť bude úplne postačovať. Spotrebou si však voči silnejšej verzii nepomôžete. Čo ale ušetríte na motore, môžete využiť na lepšiu líniu výbavy. Ja by som volil stredný Style, ktorý sme aj mali na test. Za necelých 34 tisíc eur tak dostanete dnes toľko vyhľadávaný crossover, ktorý bezproblémov zastúpi všetky úlohy v mestskom režime.

PLUSY:

+ dobre fungujúci hybridný systém;

+ spotreba v meste;

+ LED svetlá,

+ bezdrôtový Android Auto a Apple CarPlay;

+ možnosť prepnúť na bežný tempomat;

+ HW ovládanie klimatizácie.

     

MÍNUSY:

- digitálny displej;

- asistent diaľkových svetiel;

- zadná kamera.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4 460 x 1 825 x 1 620 (výška)
Druh pohonu: spaľovací zážihový + elektromotor
Zdvihový objem (ccm): 1 798
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 72 (98) spaľovací, 70 (95) elektromotor, 103 (140) systémový
Maximálny krútiaci moment (Nm): 142 spaľovací, 185 elektromotor
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 4,9 až 5,3 výrobca, 5,2 TS test
Prevodovka: e-CVT s integrovaným elektromotorom
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 405 až 1480
Celková hmotnosť (kg): 1 940
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 225/50 R18
Rozchod (p/z), rázvor (mm): 1 560 rozchod vpredu, rázvor 2 640
Objem nádrže: 43 l
Objem kufra: 473 l
Cena ( Euro ): 34 990