Test Toyota GT86

Je veľmi ťažké napísať čokoľvek nové o tomto aute, čo by ste ešte nevedeli alebo niekde nečítali. Toyota GT86 je tu s nami už nejaký ten čas a aspoň za seba prehlasujem, že na uvedenie žiadneho nového auta som sa ešte tak netešil. Je to najmä kvoli tomu, že automobilka Toyota sa vrátila po takmer desaťročí do sveta športových áut (konečne!) a teraz po našom teste môžem povedať, že úspešne. Vývoj tohto auta trval takmer 5 rokov, keď definitívne rozhodnutie o jeho stavbe padlo počas roku 2007. Toyota sa jednoducho vrátila tam, kde začínala - "back to basics". Teda žiadna komplikovaná DNA či nezmyselné stovky koní, ale len špičkové jazdné vlastnosti. To všetko zadefinovalo pojem "zábava za volantom" nanovo! A ako sa nám teda toto auto páčilo? Pozrite si tento videotest GT86, dúfam, že sa vám bude páčiť, dali sme si na ňom extra záležať:

Šéfinžinier Tetsuya Tada, zodpovedný za vývoj GT86, mal od úplného začiatku jasno v tom, aké toto auto bude. Podľa jeho vlastných slov sa snažil vyhnúť "diablovmu kruhu" čo u ľudí z automobilovej branže znamená nikdy nekončiaci kolobeh vyššieho výkonu, rýchlosti, hmotnosti a nakoniec aj ceny.

Nech sa na toto auto pozeráme akokoľvek, musíme uznať, že tento človek správne usúdil a stanovil smer, akým sa uberať. Dokázal si ho  stanoviť a vo finále aj obhájiť pred manažmentom, ktorý mal isté pochybnosti. I keď, úprimne, otázka ceny je v tomto prípade veľmi relatívna, najmä ak si zoberiete, že GT86 stojí v Nemecku o niekoľko tisíc eur menej (od približne 30 000 EUR) ako u nás na Slovensku. Iste, je to otázka výbavy, ale čo tak GT 86 RC aj pre Európu?

Tetsuya taktiež veľmi rýchlo prišiel na to, že Toyota aktuálne nemala žiaden motor, ktorý by sa sem zmestil a spĺňal to, čo od neho požadoval. Teda malý, kompaktný ale hlavne nízky (doslova) s dobrým výkonom. A tak si vymyslel, že sem príde atmosférický boxer z bratskej značky. Údajne sa ho pri prvej návšteve v automobilke Subaru doslova spýtali: "...a kto si kúpi takéto auto bez turba a 4x4?". No a dnes sa čaká na GT86 v poradovníkoch...

Toyota GT86

Toyota GT86

Čo je pre vás merítko kvalít automobilu? U mňa jednoznačne porcia bezpečnej zábavy, ktorú mi dané auto dokáže dať. V tomto smere je GT86 skutočným kráľom bez rozdielu tried či kúpnej ceny (dokazujú to aj mnohé ocenenia z celého sveta). Papierovo sú síce jeho konkurenti Porsche Cayman, Hyundai Genesis Coupe, Audi TT, Volkswagen Scirocco alebo Peugeot RCZ, avšak minimálne posledné tri menované autá sú pri tomto porovnávaní skôr do počtu. V reálnom svete sú jednoducho iná kategória...

Mnoho ľudí sa ma pýta, či by som si za tie peniaze (teda pardón, o takmer 5000 EUR menej!) radšej nekúpil Hyundai Genesis Coupe. A to je dobrá otázka, pretože koncepciou sú si obe auta veľmi blízke. Čo sa ale veľmi odlišuje, to je konečný výsledok: Toyota GT86 vo finále pôsobí veľmi presným a uhľadeným dojmom precízne postaveného auta, kým Genesis je skôr... musclecar, ktorý najmä v detailoch prezrádza svoju nižšiu cenu. Takže koho brať? Toho, koho si môžete dovoliť.

Ak hľadáte brutálne Géčka pri zrýchlení, skúste u inej značky. Ak ale hľadáte zábavu za volantom, ste tu správne!

Taktiež Veľa ľudí zaujíma, či sú dvojičky Toyota GT86 a Subaru BRZ rovnaké aj pri šoférovaní alebo nie. Úprimne, je mi to úplne jedno, pretože tieto dve autá su tak rovnaké, ako je najbližšia konkurencia ďaleko. Jednoducho je to nezmyselná otázka, najmä pri rovnakej cene. Opäť rozhodne preferencia značky.

Veľmi často počujem názor, že auto s predným náhonom môže baviť len obdmedzený čas a potom nutne musí človek prejsť na zadnokolku. Po týždňovom súžití s GT86 to musím potvrdiť. Nie len preto, že vyváženie tohto auta je skutočne príkladné a jazdné vlastnosti prísne neutrálne, ale najmä preto, že vás začne pohlcovať čaro riadených šmykov (alebo inak driftu). Teda krok za krokom sa začínate baviť zakaždým, keď vám zadok krásne skĺzne a vy sa prichytíte, že ešte minútu potom sa škeríte ako pripečený. A to na križovatke v jasne kriklavom aute nevyzerá dobre.

3,2,1 ŠTART!

3,2,1 ŠTART!

Interiér nie je síce niečo, čo by ste po kvalitatívnej stránke obdivovali (tu je vidieť asi najväčší rozdiel medzi GT86 a BRZ v prospech Toyoty), avšak ak sa zameriame na užívateľskú stránku veci, musíte ho jednoznačne chváliť. Počnúc výborným posedom (tu Genesis Coupé vyslovene zlyháva) až po celkové poňatie veci. Skutočne, cítil som sa tu veľmi podobne ako v mojej bývalej MR2 druhej generácie. Človek je do značnej miery obstavaný interiérom, ale nie zas natoľko, aby pocitoval klaustrofobické stavy.

GT86 je papierovo 4 miestna kára, ale pozrite si fotky a urobte si svoj názor. Kto si ale kupuje toto auto, určite nebude onanovať nad miestom na zadných sedačkách alebo veľkosťou kufra. Áno, určite je plno ľudí, čo si kúpia za túto cenu radšej praktickejšiu Octaviu RS (to som počul na vlastné uši), ale ak patríte k nim, tak čítate nesprávny test. Takéto úvahy sú totiž úplne mimo a porovnávajú neporovnateľné.

Interiér je u GT86... no nepodstatný

Interiér je u GT86... no nepodstatný

Najdôležitejšie poznanie z tohto auta je fakt, že je plne použiteľné na každý jeden deň v roku a výkon 200k je tak akurát (jedna novinárska GT86 ale už rozbitá je, takže pre niekoho je to až priveľa koní...). Ak sa vozíte sám/sama, prípadne so spolujazdcom, nemáte čo riešiť. Odpruženie je nastavené na veľmi dobrý kompromis aj na naše "cesty", otázkou ale je, koľko ľudí nechá toto auto v takomto sériovom stave? Ono si úplne pýta zníženie, možno iné kolesá, lepší výfuk... aha, to zase odbieham. V každom prípade, za tieto peniaze nezoženiete lepšie a zábavnejšie nové auto so zadným náhonom. Ak ale berieme do úvahy aj jazdenky, to je už celkom iná téma. O tom niekedy inokedy :)

PLUSY:
 

+ ľahkosť a jednoduchosť,
+ špičkové jazdné vlastnosti,
+ super presné riadenie,

+ vynikajúca komunikácia vodiča s podvozkom,
+ skvelá spotreba (komb. len 7 l/100 km),
+ perfektný športový posed,
+ akceptovateľne tuhý podvozok,
+ každodenné auto s malými kompromismi,

   

MÍNUSY:
 

- privysoká cena (na očakávania),
- nedostupnosť "oholenej"
JDM verzie,
- chcelo by to väčší výkon...

- ...a najmä zaujímavejší zvuk!

Cenník modelov Toyota GT86 platný na Slovensku.

Toyota GT86

rok výroby 2012

Motor:

atmosférický zážihový 4-valcový boxer, uložený vpredu pozdĺž s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie výfukových a sacích ventilov, objem 1 998 cm3, 4-ventily na valec, vŕtanie x zdvih - 86,0 × 86,0 mm, kompresný pomer 12.5 : 1, max. výkon 147 kW (200 k) / 7 000 ot, max. krútiaci moment 205 Nm / 6 400 - 6 600 ot, litrový výkon 74 kW (100 k) / l, emisná trieda EuroV.

Pohon:

6-stupňová manuálna prevodovka, pohon zadných kolies, samosvorný diferenciál.

Podvozok:

nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu dvojité lichobežníkové zavesenie, priečne skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, ESP, TSC, BAS

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17" + pneu 215/45 R17

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4240 x 1775 x 1285 mm, objem kufra - 243 l, rázvor 2570 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 239 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,8 l/100 km (výrobca), počas testu cca. 7 l/100 km, objem nárdže 50 l, výkonová hmotnosť 8,43 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 226 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,6 s

Cena:

Základná verzia GT86 - od 29 990 €

Komentár redakcie: Maroš ČABÁK

Poznám mnoho skvelých áut na šoférovanie. Niekoľko kusov medzi predokolkami, o čosi viac medzi štvorkolkami no asi najviac ich bude medzi zadokolkami. GT86 však nie je skvelá. Táto mašina (tiež Subaru BRZ) je výnimočná! Z hľadiska jazdných vlastností, zábavy a zážitku ju mám medzi kúskami ako Honda S2000, Lotus Elise/Exige, BMW M3, Porsche Boxster/Cayman...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 25 obrázkov