Dizajn sa podaril, interiér detailmi sklamal

 

Priznám sa, predošlé generácie RAVky som vždy nechtiac prehliadal. Jej dizajn na mňa pôsobil tak nejak príliš skromne, no teraz predo mnou stojí kus odhodlaného a sebavedomého auta. Napriek svojej dĺžke o 5 mm kratšej oproti predošlej generácii (aktuálne 4600 mm), ktorej vďačí kratším previsom, sa podarilo zväčšiť rázvor o 30 mm na aktuálnych 2690 mm. Táto zmena prospela nielen lepším nájazdovým uhlom v teréne, ale taktiež vznikla priestrannejšia kabína pre posádku. Verzia Adventure má naviac širšie podbehy kolies, menej lakovaných častí, špeciálne nárazníky a vďaka tomu vyzerá drsnejšie ako kedykoľvek predtým. Dvojfarebné lakovanie s matnou sivou Khaki jej mimoriadne sekne a spolu s grafikou denného LED svietenia vyzerá naozaj pôsobivo. Celkový dojem na vysokej úrovni však kazia výrazne viditeľné žiarovkové smerovky v zadných svetlách.

Po nastúpení do interiéru mi nenapadá iné slovo ako kontrast. Ja viem, protiklady sa priťahujú, no neviem, či to zrovna tu platí. Prvotriedne spracovanie a krásne detaily ako kontrastná oranžová niť na strednej časti prístrojovej dosky, sedadiel a dverách, príjemná (aj keď syntetická) koža na sedadlách a stredovej lakťovej opierke sú vo vysokom kontraste s nepekne a lacno vyzerajúcimi časťami madiel dverí, stredovej konzoly a spodnej časti prístrojovej dosky. Na druhú stranu musím uznať, že napriek niektorým do oka bijúcim detailom v interiéri nikde nič nevŕzga. Oko odpustí, no ucho netrpí. Naopak by to bolo horšie.

 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

V rovnakom kontraste je aj prístrojový panel, kde digitálny displej v strede je obklopený ručičkami s ECO ukazovateľom výkonu/rekuperácie naľavo a palivomerom spolu s teplotou chladiacej kvapaliny naľavo. Na toto sme u Toyoty zvyknutí. Dôležité je, že sa prehľadne dozviem všetko, čo potrebujem a posun v menu je rýchly a intuitívny. To isté však už nemôžem povedať o stredovom displeji, ktorý príliš veľa informácii neponúka a taktiež jeho rozlíšenie nie je zrovna oslnivé.

Rovnako ma nenadchol ani sériový audiosystém. Nie, že by to hralo úplne zle, no zvuku chýba priestor a čistota najmä výšok a stredov.  A to napriek tomu, že ide o takmer najdrahšiu verziu modelu RAV4, príplatkový paket s hudobným systémom JBL neviete mať v Adventure ani za príplatok. Ten si viete priplatiť iba do výbav Selection a Executive. Veľká škoda, pretože JBL v Toyote hrá veľmi fajn.

 

Čo ale chválim, je volič jazdných režimov. Jediným stlačením alebo posunom sa dostanete do ktoréhokoľvek režimu, aj keď pravdepodobne takmer stále budete jazdiť v režime ECO.

 

Zadní pasažieri nedostanú vo výbave Adventure vyhrievané sedadlá ani za príplatok (iba pre verziu Executive) a taktiež si nenastavia ani teplotu vzduchu, no rozhodne si nebudú sťažovať na nedostatok miesta, toho je tu, až by som povedal, na rozdávanie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Batožinový priestor ohúril svojim širokým otvorom a rovnou podlahou. Ten ponúka 580 litrov po pláto a až 1690 litrov pri sklopených zadných sedadlách, ktoré sa ale sklápajú v pomere 40:60 namiesto ideálnych 40:20:40. Taktiež tu v strednom operadle nenájdeme ani otvor na lyže, ani možnosť sklopenia operadiel z priestoru kufra. Dojazdové rezervné oceľové koleso však vždy poteší viac ako mnohokrát nefungujúce opravné sady.

Ideme už jazdiť? No poďme! A do mesta!


Verzia Adventure je poháňaná zásadne a iba s 2.5 litrovým atmosférickým štvorvalcom, ktorému sekundujú dva elektromotory, jeden na prednej a jeden na zadnej náprave.  Celkový hybridný výkon 222 koní zrýchli RAVku na stovku za 8,1 sekundy.

 

Ako je už u Toyoty zvykom, hybridná sústava neprekvapí ani tu a funguje na jednotku s hviezdičkou. Nebyť zvuku spaľovacieho motoru, prepínanie medzi jednotlivými kombináciami pohonov je absolútne nepostrehnuteľné. Spôsob, ako výborne tento hybrid funguje, dokazuje nielen veľmi príjemný jazdný dojem, ale aj fakt, že takmer 1,8 tonové SUV dokáže z bratislavského satelitu prejsť v rannej špičke do centra Bratislavy so spotrebou 3,7 litra. Úžasné. Konkurencia sa má ešte skutočne čo učiť. Ak sú ale vašou parketou práve kratšie vzdialenosti a uvažujete aj nad plug-in hybridnou verziou, rozhodne si nenechajte ujsť Alexov test.

Dynamika v mestských rýchlostiach je viac ako dostatočná, o nedostatku výkonu sa tu hovoriť rozhodne nedá. Palubný počítač zobrazuje aj pomer prenosu síl na jednotlivé kolesá v reálnom čase a počas môjho sledovania tohto údaju sa auto vždy a v každom režime z miesta rozbiehalo pomocou všetkých kolies, čo síce v praxi oceníte len za veľmi nepriaznivého počasia, no je fajn vedieť, že pripájanie pohonu zadných kolies nefunguje len vtedy, až keď to nevyhnutne treba.

 

Z RAVky je príjemný výhľad a veľkosť auta sa dá dobre odhadnúť aj vo veľmi stiesnených priestoroch a kam už nedovidíte, tam dovidí panoramatické zobrazenie vozidla (360 stupňov), no jeho rozlíšenie a kvalita obrazu pripomína čokoľvek, len nie tretiu dekádu 21. storočia.

 

Podvozok zvláda nástrahy našich ciest s prehľadom a máločo ju rozhodí, avšak celkové naladenie podvozku je tuhšie a svedčí mu skôr svižnejšia jazda. Pri pomalšej jazde pôsobí na väčších nerovnostiach nie až tak pokojne, ako by som si predstavoval. Verzia Adventure jazdí štandardne na 19“ diskoch s rozmerom 235/55. Nazvať ho však tvrdým by bola prisilná káva, no elektronické nastavenie tuhosti tlmenia by sa tu hodilo.

Okresky ľúbi, no na diaľnici je smädnejšia


Vychádzam z mesta na pokrútené okresky a veľmi príjemne ma prekvapuje podvozok. Že sa nejedná o športovo zameraný model, je skrátka fakt, no správanie sa v zákrutách je veľmi príjemné a svižnejšie tempo RAVke svedčí. Prosím, nemýľte si teraz RAVku so športovými SUVčkami, to vôbec nie, ale spôsob, akým prechádza zákruty v svižnejších tempách, je až prekvapujúci.

 

Na druhú stranu pohonné ústrojenstvo nie je úplne ideálne na akékoľvek naháňanie. Prejav e-CVT prevodovky pripomína jazdu na skútri a športovému zážitku nepridá, no pre pokojnú a pohodovú jazdu okreskami je zas mimoriadne úsporný a efektívny.

Diaľničná 130ka je úplna pohodička, no rastúce tempo sa začne výrazne prejavovať na spotrebe. Nemusíme si klamať, toto nie je silná stránka pre atmosferický motor, ktorý so sebou ťahá ešte ťažkú batériu a dva elektromotory. Akustický komfort rozhodne neurazí, ale ani neohromí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Adaptívny tempomat spolu s aktívnym udržovaním v jazdnom pruhu funguje skvelo a ako sa hovorí: ,,Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté.“ tu platí dvojnásobne. Toto vie Toyota výborne.

 

Náš testovací trimix, ktorý zahŕňa jazdu mestom, okreskami, stúpaním, klesaním a taktiež diaľnicou, RAVka zajazdila za 5,9 l/100km. Naďalej pre mňa ostáva skutočným prekvapením už spomínaná jazda upchatým mestom za fantastických 3,7 l/100km.

 

V teréne prekvapila

 

V teréne som od RAVky toho veľa neočakával. Predsa to nie je žiaden offroad, aj keď vo výbave Adventure sa tak tvári. A mýlil som sa. Vďaka nelakovaným spodným častiam nárazníkov, prahom dverí a lémov blatníkov spolu s kratšími prevismi som si mimo cesty k RAVke dovolil trošku viac. Zapínam režim TRAIL, ktorý elektronicky pomáha presunu krútiaceho momentu práve na to koleso, ktoré trakciu má.

Zisťujem, že sa dostanem na miesta, kam som si myslel, že sa zaručene nedostanem, resp. uviaznem. A opak je pravdou. Krížením náprav nemôže merať sily s terénne zameranými offroadmi, no spôsob, akým sa elektronika vysporiadúva s náročnými podmienkami, kedy stojí na dvoch kolesách a ďalšie dve sa len letmo dotýkajú zeme, je impozantný. Vždy, takmer okamžite a bez zaváhania presunie krútiaci moment práve na to koleso, ktoré má najväčšiu šancu sa z problému vyhrabať.

 

Azda najväčším limitom pri terénnych radovánkach bolo obutie, ktoré veľa trakcie v teréne neponúkne a už spomínané (ne)kríženie náprav. RAVka však dokázala v teréne oveľa viac, ako by ste od nej čakali.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Tak teda ako?


RAVku viete mať už od 27 090 €. Dostanete benzínový dvojliter, 6 stupňový manuál, pohon predných kolies a výbavu Active. Verzia Adventure v sebe skrýva množstvo výbavy, sofistikovaný pohon a drsnejší vzhľad, no už s cenovkou 44 090 €. Stojí ale za to?

Toyota RAV4 Adventure je jedno veľmi príjemné, všestranné, schopné a dobre vyzerajúce SUV. Ak viete využiť jej prednosti a odpustiť jej spomenuté nedostatky, jednoznačne áno.

Toyota RAV4 Adventure:

PLUSY:

+ Sebavedomý dizajn
+ Sofistikovaný pohon
+ Spotreba v meste
+ Správanie v svižnejšom tempe
+ Priestor pre zadných pasažierov

     

MÍNUSY:

- Spotreba na diaľnici
- Detaily v interiéri
- Infotainment