Toyota Yaris Cross môže dávať zmysel, ak s ním chcete jazdiť primárne v meste a v blízkom okolí. Je to síce crossover, no veľmi vhodný špeciálne pre mesto. Prečo? Ľahšie nastupovanie, ktoré je v tomto prípade skutočne jednoduché pre starších, no stále aj pre deti. Nečudujem sa Toyote, že ten model predstavili, efektívne totiž berie klientov nových malých áut iných značiek.
Možnosť pohonu AWD je veľká výhoda, na spotrebu takmer nemá vplyv
V spojení s hybridom je AWD skutočne unikát, ktorý ponúka v triede azda len Suzuki Vitara. Rozdiel je však v tom, že zatiaľ čo Suzuki prenáša krútiaci moment na zadné kolesá „po starom“, teda s kĺbovým hriadeľom, Toyota Yaris Cross má elektromotor na zadnej náprave a neexistuje spojenie medzi prednou a zadnou nápravou. Na jednej strane sa dá argumentovať, že Suzuki má riadny mechanický pohon, Toyota vyhodnotila, že zadnú nápravu stačí kedy-tedy popohnať príležitostným zaktivovaním elektromotora v nej. Vie sa totiž, že gro majiteľov týchto áut potrebuje pohon oboch náprav len skutočne príležitostne a v špecifických situáciách. Iste nie pre zlepšovanie jazdných vlastností v zákrutách, alebo prekonávanie dramatickejších prekážok mimo ciest.
To má obrovskú výhodu napríklad v spotrebe paliva. Nemusí to roztáčať medzinápravový diferenciál či ďalší kĺbový hriadeľ. Mne sa to riešenie pozdáva viac, pretože pri preklze kolies prednú nápravu roztáča spaľovák a zadnú elektromotor, teda vždy vás bude poháňať aspoň jedno koleso na jednej náprave. Prakticky a zjednodušene, supluje vám to uzávierku medzinápravového diferenciálu. Ťažký terén s tým prekonávať nebudete, mne jemné kríženie náprav bez problémov auto prešlo. O nejakú lesnú či zasneženú cestu na vašu chatu sa nemusíte báť.
Rezerva tu nie je
No vďaka tomu riešeniu prichádzate o rezervné koleso, na ktoré už vôbec nie je v karosérii priestor. K dispozícii je pod dnom kufra plastová polička s lepiacou sadou a trojuholník, ktorý by ste mohli vybrať a vložiť tam úzku dojazdovku, pravdepodobne vám však bude po celej ploche lietať. Kto sa ale s lepiacou sadou nezmieri, je toto ešte šanca, ako mať rezervné koleso a nevoziť ho v kufri.
Už keď opisujem kufor, trocha zamrzí, že miesto bežnej roletky je tu na vrchné oddelenie kufra od priestoru pre posádku len nejaká jemná sieťka. Nič si na ňu nepoložíte, pravdepodobne cez ňu preniká aj viac hluku do interiéru... Nie je to lepšie riešenie voči bežnej rolete.
Môže mať aj adaptívne diaľkové svetlá
Nemal som k dispozícii paket, ktorý prináša matrixovú funkciu diaľkových svetiel, mal som len jednoduchšie automatické prepínanie stretávacieho a diaľkového režimu. Ja som ho po prvej nočnej jazde vypol. A to vždy dám tomuto systému v Toyote šancu.
Asistent diaľkových odporúčam vypnúť
Bohužiaľ, stále nefunguje dobre, najprv protiidúce auto oslní, častokrát vám vodič blikne a následne sa dosť neskoro opäť aktivuje. Takto nejako fungovali tie systémy asi pred 10 rokmi, dnes je už bohužiaľ technika ďalej a to aj v tejto triede áut. Na tom by mohla Toyota zapracovať. Matrix funkciu nebudem hodnotiť, keďže som ju nemal možnosť jazdiť, avšak v nedávno testovanom C-HR nefungovala taktiež príliš dobre. Pritom stretávací režim svieti dobre a diaľkový výrazne lepšie a osvetľuje celú cestu homogénne a bez tmavých „fľakov“.
Auto som dostal na 18-palcových diskoch s pneu 215/50 R18. Aj vďaka nim som mal pocit, že podovzok je nastavený až príliš tvrdo, zato som však Yaris Cross vrhol do zákruty s veľkou obľubou. Šírka pneumatiky 215 mm je dostatočná, avšak obzvlášť odzadu počuť po prejdení nerovnosti rany do karosérie. V mestskom aute by som očakával skôr mäkkšie naladenie, keďže aj tak bude jazdiť skôr prázdne. Rozumnejšie bude mať ju na 17" diskoch, no tu narazíte na možnosti kombinovať to s vyššími výbavami.
Aké je pracovisko vodiča?
Tu nemá čo prekvapiť, ak ste už v novej Toyote niekedy sedeli. Pred vodičom je digitálny displej, ten je zatiaľ stále trocha nevyužitý. Nemôžete si nechať zobrazenú navigáciu, máte na výber 3 rôzne podúrovne palubného počítača, medzi nimi však treba stále prepínať. Displej by pritom zvládol zobraziť naraz aj viac informácii.
V strede nájdeme 10,5-palcový displej, ktorý je dokonca voči digitálnemu pred vodičom o trocha menší (ten má 12,3 palca), avšak vôbec to nevnímate. Čo ale vnímate v dobrom slova zmysle, je projekčný head-up displej, ktorý sa premieta na čelné sklo a nie samostatnú plochu. Je farebný, zobrazuje údaje o rýchlosti či navigácie alebo o spotrebe paliva.
Skvelou správou je, že Toyota stále ponecháva otočný ovládač na hlasitosť rádia, rovnako aj HW ovládače na klimatizáciu či výhrev sedadiel. Áno, nevyzerá to tak efektne, ako v iných dotykových interiéroch, ale toto dokážete ovládať ihneď, po slepiačky a aj v zime bez nejakého sekania.
Trocha mi chýbala väčšia lakťová opierka medzi prednými sedadlami, so spolujazdcom sme sa párkrát o ňu bili. Pod ňou je úložné miesto, ktoré je ale veľmi skromné a dáte tam tak zväzok kľúčov. Pochváliť musím predné sedadlá, ktoré boli aj napriek nízkej kategórii vozidla veľmi pohodlné a aj s bočným vedením. Taktiež tu bol dofuk na bedrá, ktorý som na dlhšej ceste využil, keď už ma trocha začal bolieť chrbát.
Adaptívny tempomat prepnete na obyčajný
Spomeniem ešte asistenčné systémy. Je tu adaptívny tempomat, ktorý síce fungoval relatívne príjemne, ale keďže v Toyote ako jednej z mála značiek si ho viete prepnúť aj do režimu bez dodržiavania odstupu, tak som tak jazdil po takmer celý týždeň. Za toto patrí automobilke palec hore.
Trocha sklame zadná kamera, ktorú by som vôbec nepotreboval. Cez deň sa jej obraz ešte dá použiť, v noci ale veľmi nie. Upozornenie na dopravné značky sa dalo vypnúť aj cez volant v menu na displeji pred vodičom, len je to trocha zdĺhavejšie. Zvuk mi šak prekvapivo veľmi nevadil, bol jemný a tak som ho časom ani nevypínal.
Ako som na začiatku spomenul, Toyota hybridnú techniku stále vylepšuje. Mnou prvé testované modely pred približne 5 či 6 rokmi sa mi nezdali tak dobré, i keď už vtedy patrili k tomu lepšiemu. Dnes však aj s vyšším autom a pohonom všetkých kolies dokážem prejsť na elektriku omnoho viac, ako v minulosti.
3-valec v tomto aute prakticky nevnímate
V Toyote Yaris Cross je k dispozícii len 1,5-litrový trojvalec s elektromotorom. To že mu "chýba" valec absolútne nevnímate. Keďže sa motor spúšťa len v záťaži, počet valcov prekvapivo eliminuje. Systémový výkon 96 kW (130 k) je absolútne dostatočný a nikdy som nemal pocit, že to nestačí. Dokonca aj diaľničné stúpanie pri Hronskom Beňadiku vyšlo auto bez výrazného vytáčania motora pri povolenej rýchlosti 130 km/h.
Na začiatku chce systém spaľovák zohriať
Pri studenom štarte sa auto najprv rozbehne potichu na elektriku, avšak čoskoro sa spaľovák vždy naštartoval. Dokonca aj keď som šiel stále len z kopca a dobíjal batériu. Pravdepodobne aby ho systém čím skôr zohrial a mohol hocikedy pripojiť do práce, ak by bol potrebný väčší výkon.
B režim som nevyužíval
V plug-in hybride som jazdil v režime B často, keď pri uvoľnení pedálu akcelerátora začalo auto silnejšie rekuperovať. Pri bežnom hybride automaticky naštartuje spaľovák aby využil jeho brzdný moment. Preto sa ho oplatí využívať možno pri dlhšom a veľkom zjazde, kedy by sa za normálnych okolností spaľovák už nenaštartoval. Rekuperáciu ovládate najmä pomocou brzdového pedálu a aj keď aktivuje brzdové svetlá, reálne konvenčné brzdy nevyužíva a ukladá energiu do batérie.
Motor má nepriame vstrekovanie paliva a žiadne turbodúchadlo.
Kam sa hodí hybrid najviac?
Jednoznačne do mesta. Tam som dokázal jazdiť aj za menej ako 4 l/100 km, čo je úžasná hodnota, keďže máte k dispozícii na požiadanie pohon všetkých kolies. Mimo mesta sa dá stále jazdiť pod 5 l/100 km, kto vie jazdiť plynulo, dostane sa aj blízko k číslu 4. Vyššie to vyženie až diaľnica. Náš trimix som odjazdil za 4,5 l/100 km, automobilka pritom píše priemer od 4,5 do 5 l/100 km.
Veľká rezerva na palivo
Čo som si ale overil až nedávno a očividne to tak je na väčšine modelov od Toyoty (ak nie všetkých), platí aj pre Yaris Cross. Vždy mi pri Toyote nevychádzala spotreba k najazdeným kilometrom a veľkosti palivovej nádrže. Aj pri Yarise Cross som najazdil priemer za celú nádrž 4,3 l/100 km, čo by pri 36 l nádrži malo vydržať na asi 800 km. Avšak už po 600 km mi dojazd klesol na ledva 30 km a tak som dotankoval. „Cvrkol“ som tam za 10 eur a palivomer sa z minima zdvihol na takmer štvrť nádrže.
Ako je to s nádržou?
Vtedy som tušil, že Toyota jednoducho z dôvodu ochrany palivového čerpadla ponecháva v nádrži pár litrov, aj keď dojazd ukáže 0. V tom ma utvrdil kamarát, ktorý má aktuálnu generáciu Toyota Yaris hybrid. Tá by mala mať tiež 36 l nádrž, avšak nedávno si to odsledoval (po mojom upozornení, ináč to nerieši), no a pri dojazde 40 km natlačil do nádrže necelých 28 l paliva. Priemernú spotrebu mal 4,5 l/100 km, teda v nádrži mu mali zostávať približne 2 l benzínu. Podľa dotankovania to však bolo 8 litrov. Približne 6 litrov je rezerva, ktorú Toyota ponecháva v nádrži, aj keby ste mali dojazd 0 km. Neskúšal som jazdiť s takýmto dojazdom (nezvyknem to ani na svojich a ani na požičaných autách), takže ak to niekto na Toyote skúšal, nech napíše do diskusie, k akému reálnemu dojazdu sa nakoniec dostal.
Záver
Ak niekto chce hybrid a jazdí väčšinou v meste, Toyota to vie azda najlepšie. Yaris Cross je stále dostatočne malé auto do mesta, zvládne však vďaka štvorkolke aj nejaký ten terén a spotreba vás nebude trápiť ani na diaľnici. V meste pritom bude excelovať. Aj napriek pár maličkostiam, ktoré mi vadili, je to ideál pre niekoho, kto jazdí väčšinou v meste a nemá kde doma nabíjať malý elektromobil.
PLUSY: + možnosť mať štvorkolku, + jednoduchšie riešenie pohonu 4x4, + množstvo príplatkov z vyšších tried, + tvrdšie, ale dobré jazdné vlastnosti, + veľmi dobré sedadlá vpredu, + HW ovládanie klimatizácie či hlasitosti rádia, + skvelá spotreba.
|
MÍNUSY: - menej konfigurovaný displej pred vodičom, - menšia lakťová opierka vpredu, |
Typ karosérie: | crossover |
---|---|
Trieda / kategória: | malý automobil |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4197 x 1765 x 1595 výška |
Druh pohonu: | hybridný spaľovací zážihový trojvalec |
Zdvihový objem (ccm): | 1490 |
Počet valcov / ventilov: | 3/12 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 97 (130) systémovo |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 120 spaľovací motor |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 170 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 11,3 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 4,5 až 5 l/100 km výrobca, TS test 4,5 l/100 km |
Prevodovka: | e-CVT |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1290 až 1360 |
Celková hmotnosť (kg): | 1775 |
Pohon: | všetkých 4 kolies |
Rozmery kolies: | 215/50 R18 |
Rázvor (mm): | 2560 |
Objem nádrže: | 36 litrov |
Objem kufra: | 320 litrov |
Cena ( Euro ): | 31 690 |