Test Volkswagen Golf GTI VI. gen
Zástancov a priaznivcov nemeckých značiek a konkrétne hlavne VW fanúšikov táto recenzia fakt poteší. Tých ostatných naopak asi nahnevá, prinúti frflať a písať svoju nespokojnosť v diskusii nižšie. Nerobím to naschvál, ani zo žiadnych osobných, či pre redakciu zištných dôvodov. Nemôžem povedať, že by som bol slepým fanatikom nemeckých áut. Ak sa však máme baviť o dôvodoch prečo ich hlboko rešpektujem a obdivujem, netreba na to používať argumenty s menami Porsche, BMW, Mercedes ani Audi. Tie nové sú pre väčšinu z nás vzdialené. Skvelým zhmotnením skoro všetkého dobre vymysleného a fungujúceho čo mám na mysli je práve VW Golf. V legendárnej verzii GTi o to viac. Jej 6. generácia je totiž lepšia než kedy predtým. Napriek jeho nutnej obezite a hmotnosti skoro 1 500 kg.
Áno, Golf GTi VI je ozaj tak dobrý. Skoro vo všetkých smeroch. Vzhľadom je možno pre mnohých fádny, málo originálny, ľahko zameniteľný za predošlú generáciu. To všetko sedí. Ale mne sa jednoduchým, nie gýčovo prehanným tvarom naozaj páči, hlavne vo verziách GTI a R. Špeciálne v tejto super drahej bielej metalízovej perleti s klasickými veľkými 5 dierovými 18" diskami ako odtrhnutými starými obrými telefónnymi ciferníkmi.
Žiaľ, nemal som možnosť vyskúšať všetky verzie GTI. Lepšie poznám polovicu z nich, II. V. a VI. generáciu. A o každom z nich, dokonca čím ďalej tým viac platí, že verzia GTI je kultivovaný športovec a fešák. Ak chcete zviera, VW už tri generácie robí verziu Golf R (predtým R32). Práve civilizovanosť sa mi v tomto prípade páči. To, čo Golfu GTI prakticky všetkých generácií viacerí vyčítajú, že je vzhľadom priliš skromný a málo agresívny, mi vyhovujú. Tu sa vás dotýka tradícia a trvalé hodnoty. Nie je to auto, ktoré by teraz bolo posledným výkrikom módy a o pár rokov by ste ho len pre jeho tvar radšej nemali.
VW Golf GTI má lepšie jazdné vlastnosti než by ste čakali. Chýba mu výbušnosť, ale má stopu a vie byť rýchly.
Volkswagen Golf je kultivovaný športovec a fešák. Ak chcete zviera, je tu Golf R.
Pohľad na technické údaje neohromí max. číslami, ale už som spomínal, že na to existuje Golf R. Model GTI má, rovnako ako predchodca, benzínový dvojliter turbo s priamym vstrekovaním paliva, variabilným časovaním ventilov a premenlivou dĺžkou sania. Volajú ho TFSI a s prehľadom spĺňa emisnú normu Euro 5, ktorá v ostatnej dobe zabila niekoľko jeho zaujímavých a obľúbených konkurentov (Civic TypeR, Focus ST a Imprezu WRX). Turboregulácia je tu mimoriadne vydarená. Výrobca tvrdí, že motor vám svoje maximum 155 kW (teda 211 k) poskytne v rozsahu takmer 1000 otáčok od 5 300 do 6 200. Ešte zaujímavejší je priebeh sily, max. 280 dá od 1 700 až po 5 200 ot. Skvelé. Po celý čas, čo máte nad otáčkami určenými pre jazdu na spotrebu (do 1 800 ot) na plnom plyne plnú silu prichádza max. výkon.
Interiér je spracovaný mimoriadne kvalitne. Golf GTI je doslova prémiové auto.
Pozrite si graf priebehu sily a výkonu vďaka meraniu na valcovej brzde vo firme MM racing. GTI ponúka o poznanie viac. Odmerali sme mu až 174 kW (236 k) pri 5 520 ot a max. krútiaci moment 314 Nm pri 1 900 ot. Len pre vysvetlenie tým, ktorí v grafe hľadajú plochú krivku max. výkonu a krútiaceho momentu. Meraním sa pri pulzácii hnacej sústavy a motora vždy kdesi zaznamená maximálna hodnota, ktorá je pri konkrétnych otáčkach. Na valcovej brzde prakticky nie je možné odmerať motoru plochý priebeh, to však neznamená, že výrobca zavádza. Pozrite si tieto krivky - radosť pozerať a jazdiť!