Štýlovejší ako bratia
A veru, T-Roc dokáže rozbúriť emócie viac, ako napr. bežné modely Golfu. Volkswagen je „známy“ až príliš konzervatívnym poňatím áut. T-Roc vyčnieva z radu, nejde však o nič svetoborné. Zákazníci od VW očakávajú určitú dávku konzervatívnosti a vzhľad T-Rocu ju príjemne dopĺňa. Okrem atletickejšej postavy môžete mať dvojfarebné lakovanie, lakované disky kolies a „farebný“ interiér. Postoj „Roca“ je nízky a široký, spolu s krátkymi prevismi sa ľuďom páči. Počas fotenia si ho prišiel cvaknúť na mobil jeden mladík a zastavil sa tiež starší pán na benzínovom Mercedes-Benz ML s otázkou „čo to stojí a či nie je lepšie si priplatiť za Tiguan“.
Rozmermi sa zaraďuje ku Golfu VII. Dĺžkou 4234 mm je trocha kratší ako Golf a Golf Sportsvan (4258 a 4351 mm). Podobne je to s rázvorom osí kolies, ktorý je 2590 mm (Golf a Golf SV má 2620 a 2670 mm). Batožinový priestor 445 litrov prekonáva Golf (380 l). Zástupcovia značky hovoria, že je určený aj pre zákazníkov VW, ktorí už nepotrebujú Golf Variant alebo Golf Sportsvan a chcú niečo menšie a štýlovejšie. „T“ v názve odkazuje na úspešných veľkých bratov Tiguan a Touareg.
Rodina "T" pokope.
Kompromisný interiér
Známe to tvary a okato prikrášlený štýl farebnými lištami. Po nasadnutí som mal veľmi rozporuplné pocity, ktoré po čase opadli. Modré lakovanie plastov mi úsmevne pripomenulo „tuning“ fólie, s ktorými si chlapci oblepujú panely prístrojovej dosky do krikľavých farieb. Nemám však proti tomu nič, ak je to spravené kvalitne a vkusne. No a skúste si vnútro predstaviť bez modrých plastov a liniek na sedadlách. Bolo by to 50 odtieňov šedej a nie, nešlo by o knižné porno pre ženy.
V základných tvaroch a materiáloch ani štýlový T-Roc nezaprie rodinu VW. Interiér je tvarovo fádny a prekvapivo zložený z komplet tvrdých plastov. Kto by to ešte pred pár rokmi o VW povedal. Tu kompaktný crossover stráca na brata a „soka“ z vlastných radov, na Golfa. Ani vrchná časť palubnej dosky nie je mäkčená a verte, nemusíte byť olizovačmi plastov, aby ste si to všimli už na pohľad. Šedý odtieň dojmu nepridáva....
Čo však treba uznať je, že vo VW využili potenciál na 100 %. Aj keď je vnútro materiálmi aké je, nikde nenájdete 2 rozlične široké škáry a spracovanie je perfektné. Všetko lícuje ako má, nič nevŕzga a to je z dlhodobého hľadiska dôležité. Podobný pocit mám aj z dlhodobo testovanej Suzuki Vitara, kde sú plasty ešte lacnejšie, ale spracovanie interiéru taktiež na skvelej úrovni. Navyše, aj v T-Rocu je ergonómia „made by VW“ a to znamená, že nič nehľadáte a všetky ovládače sú tam, kde majú byť.
Keďže by T-Roc mohol zastúpiť aj Golf (Variant) a Sportsvan, musí byť dostatočne priestranný. Napĺňa sľuby? Opäť je to o kompromisoch. Ak uberiete z požiadaviek na priestor, nesklame. Nečakajte však „obývačku“ ako v Sportsvane. Vpredu vás čaká sympatický posed, dokonca na pomery crossoverov nízky, čo kvitujem. Sedadlá som si až tak neobľúbil. Je pravda, že T-Roca som prevzal v deň, kedy som odovzdal Insigniu s úžasnými kreslami AGR, ale čakalo ma nemilé prekvapenie.
Za bedrovú opierku si treba priplatiť a náš kus ju nemal. Sedák je tuhý a dostatočne podrží telo. Operadlo však v spodnej časti, ktorá je veľmi dôležitá pre podopretie chrbtice, ponúkne len slabú oporu. Chrbát sa mi zaboril do mäkkého operadla, ale po čase som to až tak nevnímal. Aj tak si myslím, že poriadne podoprenie v bedrovej časti by ste mali dostať v každom jednom aute v sérii. Bodka.
Vzadu som s výškou 186 cm mal problém s kolenami, ktoré sa pri sadnutí "za seba" zaborili do sedadiel. To je však pravidlom aj u väčších áut a celkovo môžem zhodnotiť T-Roc v rámci triedy ako dostatočne priestranný aj pre pasažierov vzadu. A to pre kolená, aj hlavu. Nahradí Golf, nebodaj Golf Sportsvan? Ak ukrojíte z požiadaviek, tak áno. Nečakajte priestorové orgie, ale z pohľadu rozmerov príjemný kompromis s dobre využitým priestorom. A čo batožinový priestor?
Výrobca udáva naoko skvelých 445 litrov – so sadou na opravu pneumatík. Wau. Avšak dodávaná plnohodnotná rezerva a tým pádom vyššia podlaha z neho riadne ukrojí. Netreba sa teda pozerať len na čísla, ale aj na „metodiku“ merania. Reálne kufor vyzerá na 350 litrov, čo je skromnejšie číslo.
Ideál na každý deň
Motory TSI platili a stále platia za veľmi podarené, čo platí aj o novom 1,5 TSI. Nie, nemyslím teraz spoľahlivosť (tú ukáže čas), ale vlastnosti motora. 110 kW (150 koní) pri 5000 - 6000 ot/min a 250 Nm pri 1500 - 3500 ot/min dávajú pri hmotnosti 1330 kg tušiť vcelku dynamické zvezenie. A realita tomu odpovedá, ale... Čakal by som trošku viac korenia.
Zaberá od najnižších otáčok (pokojne 1200 ot/min!). Motor bežne nepodtáčam, ale tuším, že kde-kto to bude robiť aj kvôli blbému poradcovi radenia a v teste je to „povolené“. Agregát má však na môj vkus až príliš dieselovú charakteristiku, ťahá lineárne bez akejkoľvek výkonovej špičky, o čom napovedá aj nízko položený krútiaci moment s maximom v širokom spektre otáčok.
Optimalizácia pre silné stredné pásmo je zjavná a väčšine užívateľov bude veľmi vyhovovať. Pri 50 km/h môžete zaradiť 5. prevodový stupeň a motor nemá problém. Pre väčšie zážitky VW ponúka 2,0 TSI. Motor je na voľnobehu neuveriteľne tichý a kultivovaný. V otáčkach je ho už počuť a oproti 1,5 TSI 96 kW v Sportsvane trochu viac.
Ak vezmete v úvahu absolútnu dynamiku, pružnosť a spotrebu benzínového štvorvalca, celok funguje veľmi dobre a budete spokojní. My sme testovaciu trasu prešli za 7,3 l/100 km, čo je veľmi dobrá hodnota. Pri každodennej svižnej jazde dokáže v priemere jazdiť za 6,5 l/100km. Ak si nastavíte aktuálnu spotrebu a všimnete si hodnotu po odpojení 2 valcov, objavia sa krátkodobo hodnoty 2 - 3 l/100 km.
Keď už sme pri ACT, teda odpojení valcov. V tomto režime motor mierne zmení zvuk, ale netrénované ucho nemá šancu rozpoznať zmenu. Systém pracuje plynulo a bez obťažovania. Chválim aj sprevodovanie 6. stupňovej manuálnej prevodovky. Pri 90 km/h motor točí na šestke 1800 ot/min. Pri diaľničných 130 km/h je to 2700 ot/min. T-Roc je od podvozka veľmi dobre odhlučnený a neobťažuje ani pri vysokých diaľničných rýchlostiach. Crossland X však bol ešte o stupienok tichší.
Ďalší mačkopes?
Testovaný T-Roc patrí do skupiny kompaktných crossoverov. Tak, ako aj minule testovaný Opel Crossland, aj náš T-Roc je zvýšený hatchback bez pohonu 4x4 so svetlou výškou 161 mm. Platí tak za ďalšieho zástupcu modernej kategórie crossoverov, ktorá narastá raketovým tempom. Oproti Oplu však T-Roc ponúka možnosť pohonu všetkých 4 kolies. Ten náš ho nemal, a to ma nepotešilo. Čo ma však potešilo je to, že pri jazde zvýšenú karosériu necítite. Áno, T-Roc je tuhší až tvrdý, ale na rozbitých cestách nebúcha a do karosérie neprenáša rázy. Obuté mal pneu 215/55 R17, čo je ideál. Radšej ostaňte pri zemi, a na 18- až 19-palcové disky v opcii zabudnite, na nich už pôjde do „tuhého“, a to výrazne.
Šasi označím ako „VW klasika“, kedy je podvozok tuhý ale zároveň ponúka perfektný mix komfortu, jazdnej stability a svižnosti v zákrutách. „Roca“ som vzal na obľúbenú Pezinskú babu, kde mi veľmi padol do rúk. Nenakláňa sa, drží stopu, je len minimálne nedotáčavý a máte pocit jazdy v klasickom hatchbacku segmentu C. Aj tu však oproti Golfu stráca.
Keďže silnejšie verzie Golfu a Golfu Sportsvan ponúknu viacprvkovú zadnú nápravu aj pre predokolky, v T-Rocu ju dostanete len pre verzie s pohonom 4x4! Náš 110 kW 2WD variant mal tuhú zadnú nápravu. Oproti bratom s viacprvkom pôsobí podvozok menej presne na rozbitých cestách, kde potrebuje viac korekcií z prstov rúk vodiča. Celkovo jazdu hodnotím nadpriemerne a univerzálnymi jazdnými vlastnosťami si T-Roc zaslúži pochvalu.
Mizerná je kalibrácia posilňovača bŕzd. Tak ostrý nástup a krátka dráha pedálu je mimoriadne nepríjemná. Poviete si, že sa na to dá zvyknúť. No dá, ale je to mimoriadne nepríjemné. Pocit na brzdách pripomína starý Golf IV z prelomu milénia. Veľmi zlé, najmä keď jazdite naraz viacerými autami.
Podarené radenie
Pri manuálnej prevodovke je rozhodujúca aj kvalita radenia. Skúste si v hlave spočítať, koľkokrát počas spolužitia s autom zaradíte prevod. A tu T-Roc v mojich očiach exceluje. Radenie je presné, má krátke dráhy a mechanické „dorazy“. Cez neutrál nedrhne a kulisa nie je hlučná. Super! Pre objektivitu treba napísať, že kolegovi tam občas nechcela padnúť dvojka, ja som však nič podobné nepostrehol a pocit z radenia bol perfektný.
Tradične dobrý infotainment
S ovládacími prvkami auta sa spriatelíte veľmi rýchlo a nie je tomu inak ani pri infotainmente s 8-palcovým displejom. Ten považujem za jeden z najlepších v mainstream triede. Je intuitívny, má skvelú grafiku a dobre sa ovláda. Väčšinu funkcií obslúžite multifunkčným volantom. Za navigáciu si musíte priplatiť. Mobil spárujete bez problémov a môžete si užívať obľúbenú hudbu... Prečo spomínam práve muziku? Lebo základné audio v T-Rocu hrá geniálne. A to sme nemali príplatkové Beats. Presné a hutné basy, jasné výšky.... Po vyladení ekvalizéru si budete na hudbe pochutnávať aj s bežným rádiom, a to sa cení.
T-Roc zaslúži pochvalu za skvelé full LED svetlá s perfektným dosahom a svietivosťou. Vyskúšal som aj systém pre udržiavanie auta v jazdnom pruhu. Funguje, auto udržuje v rámci možností v strede jazdného pruhu a napr. oproti minule testovanej Insignii je o poznanie vyladenejší.
Zhodnotenie a záver
Alternatíva k zavedeným typom značky. To je T-Roc. Golf úplne nenahradí a ponúka lacnejšie riešenia, či už estetické (tvrdé plasty) alebo aj technické (tuhá zadná náprava pre 2WD). Má však viac štýlu, a to dnes predáva. Bez pohonu 4x4 ide „len“ o ďalšieho zástupcu crossoverov bez ozajstných schopností mimo terén. To však majorita zákazníkov nebude vôbec riešiť a aj tak si ho kúpia. Potešil kvalitou jazdy „bežného“ hatchbacku, príjemným motorom 1,5 TSI a funkčnosťou. A preto si zaslúži vysoké hodnotenie. Oproti vybraným konkurentom je drahý a cenovo prekračuje aj bratov (Golf a Golf SV) z vlastných radov. Je na vás, či dáte prednosť klasike, alebo mladej krvi so sebavedomím vzhľadom.
Volkswagen T-Roc 1,5 TSI ACT Style
Rok výroby 2017
Cenník Volkswagen T-Roc platný na Slovensku
PLUSY: + vyvážené jazdné vlastnosti; + podvozok na nerovnostiach nebúcha; + kultivovaný a pružný motor; + spotreba; + tichá jazda (okrem vytočeného motora); + skvelé radenie; + ergonómia; + intuitívny infotainment; + výborné full LED svetlá; + odladený asistent jazdy v pruhoch; + základný audiosystém; + sprevodovanie manuálnej prevodovky.
|
MÍNUSY: - odhlučnenie motora vo vyšších otáčkach; - operadlo predných sedadiel bez podpory spodného chrbta; - vysoká cena; - reálna kapacita kufra s plnohodnotnou rezervou; - pre 2WD tuhá zadná náprava aj so silným motorom.
|
VW T-Roc 1,5 TSI Style 2WD | rok výroby 2018 |
Hnací agregát: | Turbom prepĺňaný zážihový radový 4-valec s priamym vstrekovaním paliva TSI, objem 1 498 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, max. výkon 110 kW (150 k) / 5000-6000 ot/min, max. krútiaci moment 250 Nm / 1500 - 3500 ot/min, . |
Pohon: | 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies |
Podvozok: | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson s trojuholníkovým ramenom, tuhá zadná náprava s torznou priečkou, vinuté pružiny, elektronické systémy ABS, ESP, TC |
Kolesá: | zliatinové 17-palcové disky, pneu 215/55 R17 |
Rozmery a hmotnosť: | d x š x v - 4234 x 1 819 x 1541 mm, rázvor 2 590 mm, objem batožinového priestoru 445 l / 1290 l, pohotovostná hmotnosť 1 330 kg, kombinovaná spotreba 5,4 l/100 km (reálna 7,3 l/100 km), objem palivovej nádrže 50 l, |
Dynamické parametre: | maximálna rýchlosť - 205 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,4 s |
Strašne sa mi páčila modrá farba exteriéru a rovnako aj interiérových lištičiek. A práve to je doménou T-Rocu. Páčiť sa. Je to crossover, ktorý nemá ako zaujať priechodnosťou terénom, plavným komfortom alebo športovou jazdou. Tu ide o štýl a autu ako celku to mimoriadne pristane.
Motor je už nám známy z testu Golfu Sportsvan, tu rovnako ako v Golfe vykazoval dobrú spotrebu, veľmi nízku hlučnosť v nízkych otáčkach a rovnako ho nemalo zmysel točiť do tých vysokých. Avšak aj keď tu bol vo výkonnejšej 110 kW verzii, pocitovo šiel rovnako ako 96 kW motor v Golfe Sportsvan.
Podvozkovo, ako som spomenul, žiadna plavná jazda, skôr dosť natriasania na mestských hrboľoch.
Interiér naozaj s tvrdými plastmi, ale bez náznaku škrípania a vŕzgania, to jednoducho koncern vie spraviť na jednotku. Ovládanie infotainmentu a palubných funkcií intuitívne, proste tak, ako je človek zvyknutý.
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
Popravde, neviem kde začať.
Auto a jeho dizajn. Možno sa väčšine bude páčiť, ja som mu na chuť neprišiel, a to dokonca ani v tejto farebnej kombinácii.
Interiér. Teraz neviem, do akej triedy sa to auto snaží zapadnúť, ale materiálmi mi to prišlo ako lacné Polo alebo možno UP. Ako sa mi páčil vo vnútri kvalitou Polo 6R/6C, tak je toto otras. Všade tvrdé plasty, ale aspoň dobre spracované. Vnútorná farebná kombinácia na pohladenie oka fajn, ale na údržbu a odolnosť tej farbe akosi neverím. Výhľad z auta? Taký trochu tankoidný... Nízke sklá a celkovo mal človek pocit, že sedí vo väčšom aute, ako v skutočnosti T-ROC je.
Motor. To auto nemá zmysel točiť. Jednoducho vo vysokých otáčkach nejde... Dráhy radiacej páky? Zakvaltovať dvojku som mal viackrát problém, ale možno to je problém iba tohto konkrétneho kusu.
Brzdy, "kusavičné" ako v každom koncerne. Jazdné vlastnosti? Človek by možno od auta čakal, že bude naladený komfortne, ale omyl. Jazda po rozbitom mesta roztrasená. A komfortu nepridávajú na môj vkus tvrdé sedadlá- Aby som nebol len veľký kritik, jedno musím T-Rocu uznať. Predné svetlá svietili bombovo! A ešte čo mi napadá, človeka, ktorý ma auto na presúvanie z bodu A do bodu B, ocení prvky aktívnej bezpečnosti, ktoré na trochu zasneženej, ale šmykľavej vozovke fungovali veľmi dobre.