Volvo C30 1.6D DRIVe
Volvo má rodinu 7 statočných. Sedem modelov DRIVe prakticky z každého typu aktuálneho sortimentu (okrem výbehového XC90 a C70). S klasickým prepĺňaným vznetovým motorom sa stavajú zoči-voči hybridom, elektromobilom a iným ultra ekologickým, nízkoemisným a úsporným autám. Najúspornejším statočným je Volvo C30 DRIVe s 1,6 l priamovstrekovým vznetovým motorom. V kombinovanej premávke so systémom Start/Stop potrebuje len prekvapivých 3,9 l na 100 km. My sme mali na test verziu bez umelého skapínania motora, ktorá by mala zvládať jazdiť len za 4,5 l nafty na 100 km. Čo myslíte, dá sa to?
Všetky modely rodiny 7 statočných majú vznetový prepĺňaný motor, manuálnu prevodovku a množstvo úprav a zmien, ktoré prispievajú k zníženiu spotreby a emisií. Na vlastnej koži som vyskúšal, aké to je žiť s extra úsporným autom. Zaujímalo ma, či i šoférovanie samotné je automaticky extra úsporné - čítaj nudné. A musím povedať, že už po pár dňoch môj dojem najlepšie opíše slovo údiv.
Volvo C30 koncepčne vychádza z väčších typov S40/V50/C70. Stoja na báze C1, ktorú Ford využíva pre Focus.
Typ C30 Švédi profilujú ako športové kupé. Inšpiráciou pre C30 bola niekdajšia legenda Volvo 1800ES - športové kombi zo 70. rokov.
Systém Start/Stop ušetrí v meste 8% paliva. Regeneratívne dobíjanie sa podpisuje pod 2-3% úspory. S plnou nádržou nafty sa mi ručička palivomera pohla až po 150 km!
5-stupňová prevodovka ma citeľne predĺžené prevody na III. IV. a V. stupni Pre plynulosť to vyžaduje jazdiť v meste vždy o prevod nižšie ako na ostatných autách.
Volvo C30 DRIVe v žiadnom prípade nie auto nápadom a realizáciou pritiahnuté vlasy, ako sa stáva niektorým iným úsporným a ekologickým vozidlám. Žiť s ním deň čo deň neprináša žiadne negatíva, či obmedzenia. Práve naopak. Do života prináša potešenie, pokoj, kľud a ponúka priestor i čas oceniť na aute iné kvality než sú pískajúce pneu, rýchle prejazdy zákrut, či prudké brzdenie a zrýchlenie. Ja som tieto kvality objavil a veľmi milo ma potešili. Týždeň s ním bol pre mňa potešením. Keď som ho odovzdával, mal som rovnaký clivý pocit, akoby to bol najvýkonnejší model ponuky. Treba však zdôrazniť, že bol o poznanie silnejší než uvádza výrobca. To sme zistili na valcovej brzde vďaka firme MM racing. Výsledok merania je na priloženom grafe. Volvo C30 1.6D DRIVe sa mi proste dostal pod kožu. Som presvedčený, že i ďalších 6 statočných ponúkne svojmu majiteľovi podobné pocity a nové kvality života s autom. Bez dodatkov ako sú elektro či hybrid.
PS: opäť vás poprosím, nechajte nám komentár v diskusií pod článkom. Tak ako minule, aj tento krát to bude pre nás veľmi veľká pomoc pri zlepšovaní testov v budúcnosti. Ďakujeme!
PLUSY: * tvar/dizajn |
MÍNUSY: - stredový panel |
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Volvo C30 1.6D DRIVe | rok výroby 2009 |
Motor: | prepĺňaný vznetový radový 4-valec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu s priamym vstrekom paliva CR, objem 1 560 cm3, vŕtanie x zdvih - 75 x 88,3 mm, max. výkon 80 kW (109 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 240 Nm / 1 750 ot, litrový výkon 50 kW / l |
Pohon: | jednokotúčová suchá trecia spojka, 5-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z 278/280 mm, ABS, TC, DSTC |
Kolesá: | špeciálne ľahkozliatinové disky so sníženou tvorbou turbulencií, rozmery diskov 6 x 15", špeciálne úsporné plášťe 195/65 R15 |
Rozmery a hmotnosti: | d x š x v - 4250 x 1780 x 1445, objem kufra - 230 l, pohotovostná hmotnosť - 1 400 kg, výkonová hmotnosť - 17,5 kW / kg, kombinovaná spotreba - 4,5 l/100 km, tvorba emisií - 119 g/100 km |
Dynamické parametre: | max. rýchlosť - 190 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 11,9 s |
Cena: | Základný model C30 DRIVe od 19 950 €, Testovaná verzia s balíčkom CITY - 23 149 € |
KOMENTÁRE REDAKCIE:
Testované Volvo C30 1.6D DRIVe bolo merané v spolupráci s firmou MM racing
Pred testom som si myslel, že sa v tomto aute unudím k smrti. Osobná skúsenosť ma ale veľmi milo prekvapila: auto je svižné, príjemné na šoférovanie a hlavne úsporné. Tá spotreba nie je len reklamný trik!