Mnoho výrobcov stavia elektromobily na nových platformách. Volvo to pre zníženie nákladov na vývoj robí po starom. Modely XC40 Pure Electric a C40 stoja na platforme spaľovacieho súrodenca XC40. Ak by som to veľmi zľahčil, C40 vznikla tak, že bežnej XC40 skosili strechu, namiesto spaľovacieho motora dali dva elektromoty a máme nový model.
Vlk v ovčom rúchu
Volvo je pre mňa symbolom spoľahlivosti, rozumu, bezpečnosti a posledné roky aj veľmi pekného a nezameniteľného dizajnu. C40 nie je výnimka. Napriek skromnej dĺžke 4 425 mm pôsobí dospelo a dôstojne.
Volvo C40 len ako EV
Predná uzavretá maska veľmi rýchlo naznačí elektrický pohon, zatiaľ čo čierna športovo strihnutá strecha vrátane stĺpikov je trošku v kontraste nelakovými plastami spodnej časti nárazníkov, blatníkov a prahov. Ako celok však pôsobí veľmi sviežo a moderne, špeciálne masívne prelisy na dverách mu dodávajú šmrnc. Nikomu by ani náznakom nenapadlo, že tento malý Crossover robí stovku pod 5 sekúnd, ale o tom neskôr.
Ergonómia, ekológia a udržateľnosť
Po otvorení dverí ostávam príjemne prekvapený z farebnej kombinácie, ktorá mi robí radosť počas celého týždňa. Vnútorné výplne dverí, podlahové rohože a stredový tunel nielen vo farbe, ale aj v tom istom odtieni vonkajšej farby pôsobí mimoriadne zmyselne.
Sedadlá sú napriek športovému vzhľadu príjemné, komfortné a aj keď neponúkajú extra možnosti nastavenia, sú pamäťové a najsť si správnu polohu nie je najmenší problém. Rôznym postavám padnú veľmi dobre.
Zadní pasažieri dostanú na túto triedu auta až mimoriadny priestor pred kolenami a problém nebude ani s priestorom nad hlavou, aj keď by sa vďaka zvažujúcej streche mohlo zdať.
Batožinový priestor nenadchne, ani neurazí. Základný objem je 413 litrov a po sklopení sedadiel až 1295 litrov. Síce má dvojité dno, no okrem povinnej výbavy tam už toho veľa neskryjete. Poteší plne elektrické ovládanie piatych dverí s možnosťou zamknutia auta po zatvorení. Na toto sme zvyknutí skôr z vyšších tried a preto pochvala.
Kožu tu budete hľadať márne. Žiadna tu nie je, dokonca ani na venci volantu, či na voliči prevodovky. Ekológia, udržateľnosť a ohľaduplnosť sú smer, ktorým sa Volvo vydáva. No a či tým trpí zákazník? Vôbec. Materiály sú mimoriadne príjemné na pohľad aj na dotyk.
Jednoduchosť a čistota dostávajú prednosť, dalo by sa až povedať, že interiér vyzerá až príliš stroho s absolútnym minimom tlačidiel. Nie je tu dokonca ani štartovacie tlačidlo. Menu infotainmentu je taktiež veľmi jednoduché, no účelné. Plne digitálny prístrojový displej má až dve možnosti zobrazenia: s mapou alebo bez mapy + pár info z palubného počítača. Vadilo mi to? Nie, ale individualizácia je tu biedna, jednoduchosť má prednosť.
Sila jednoduchosti
Cieľom Volva bolo vytvoriť mimoriadne jednoduché auto na ovládanie. Ako sa im podarilo? C40 nemá jazdné režimy a nemá štartovacie tlačidlo. Sadnete do auta, zaradíte D a vyrazíte na cesty. Poviete si, čo je to už za problém stlačiť tlačidlo. No, nič, lenže zachádza to už tak ďaleko, že sa pred rozjazdom cítime ako v stíhačke. Naštartovať motor, nastaviť asistenty na požadovanú úroveň (u mňa vypínanie udržovania v jazdnom pruhu), vypnúť start/stop, nastaviť jazdný režim, povoliť el. ručnú brzdu, zaradiť D... a v C40? Nič. Sadnem, zaradím D a vyrážam. Dokonca aj jazdné asistenty ostanú v tom nastavení, v akom som ich naposledy nechal za to si Volvo zaslúži ohromne veľký potlesk. Je to veľmi príjemné, aké jednoduché dokáže byť auto v tretej dekáde 21. storočia.
Poďme jazdiť
2 elektromotory, pohon oboch náprav, 408 koní a stovka za 4.9 sekundy. To som ostal skutočne prekvapený, že taký malý mestský crossover v sebe skrýva takéto parametre. Mali by ste sa toho výkonu báť? Vôbec. Reakcia na plyn je presne taká, akú od bežného presúvadla očakávate. Žiadne cukanie ani zbrklé zrýchlenia sa na čiastočný plyn nekonajú.
S C40 sa vďaka rozmerom veľmi dobre manévruje a problém nebude robiť ani menej skúseným vodičom v tých najužších uličkách a pneumatiky s rozmermi 255/45 R19 poberú aj nejaký ten obrubník.
Keďže tu nemáme jazdné režimy, ani podvozok neponúka žiadne nastavenie tuhosti, či svetlej výšky. Jeho tuhosť je v meste taká akurát. Rozhodne nebudete híkať nad jeho mimoriadnym komfortom, no nebudete mu vyčítať ani jeho tuhosť. Nech je už cesta akákoľvek, v kabíne absolútne nič nevŕzga ani na tých najhorších cestách.
Mesto a okresky sú zábava, diaľnice už veľmi nie
Napriek na rozmery auta ozaj vysokej pohotovostnej hmotnosti 2 113 kg tu máme nálož 300 kW (408 k) z dvoch motorov (pre každú nápravu jeden), ktoré sa radi predvedú v plnej paráde. Záťah na plný plyn je vďaka okamžitej reakcii elektromotorov skutočne silný a návykový. Stály pohon oboch náprav trakcii významne napomáha. V kontexte s filozofiou značky Volvo a zameraním modelu C40 je až úsmevné, akým spôsobom dokáže C40 zrýchľovať.
Pri pohľade na brzdy by si človek až povedal, že to nemôže mať cez 400 koní. No pravda je taká, že vďaka účinnej rekuperácii je brzdná sila nadštandardná a dobre dávkovateľná. O nedostatku bŕzd nemôže byť reč. Inak príjemný podvozok začne byť so zvyšujúcim tempom nedostatočný. V zákrutách vo vyššom tempe skôr nebudú stíhať pneumatiky, auto sa začne značne nakláňať a nepríjemne vlniť. Mäkučké riadenie tak príjemné v meste tiež neposkytuje takmer žiadnu spätnú väzbu tak potrebnú pre športovú jazdu. Aj keď hodnota výkonu naznačuje, že by mohlo byť, tak C40 nie je športové auto, preto ho prestávam trápiť...
...a sústredím sa na komfort. Ten je v tejto veľkostnej triede síce nadštandardný a to najmä na úrovni hluku od kolies, no neviem sa prestať sústrediť na vyšší akustický hluk v okolí okien, ktorý už pri 130 km/h je len ťažko prehliadnuteľný. Avšak mierne vyšší hluk od okien nebude to, čo vás bude najviac vyrušovať pri diaľničnej jazde.
Bude to spotreba. A tá je veľmi citlivá na stúpania, protivietor, či vonkajšiu teplotu. Daždivých, chladných a veterných diaľničných 140 km/h znamená spotrebu tesne pod 30 kWh/100 km, čo pri využiteľnej kapacite batérie 75 kWh znamená veľmi slabučký dojazd 250 km do úplného vybitia. Prakticky a reálne len niečo málo nad 200 km. Náš testovací trimix, ktorý zahŕňa jazdu mestom, okreskami, stúpaním, klesaním a taktiež diaľnicou sa nám podarilo urobiť za 25,8 kWh/100 km, čo dáva dojazd teoretických 290 km. Stále veľmi málo. Áno, áno, dobitie z 0 na 80 % trvá ,,iba“ 37 minút, no realita dojazdu je stále veľmi vzdialená deklarovaným hodnotám.
Pre koho a za koľko?
Ak hľadáte pekné, štýlové, luxusné, krásne spracované a mimoriadne príjemné presúvadlo s jednoduchým ovládaním a nízkymi prevádzkovými nákladmi, a nebudete ho brať na dlhé vzdialenosti, dovolím si tvrdiť, že bude ťažké nájsť niečo podobne dobré ako je Volvo C40.
A cena? Základná verzia s jedným elektromotorom, polovičným výkonom a pohonom jednej nápravy vo výbave PLUS začína na 51 805 €. Naša verzia, teda dva elektromotory, pohon oboch náprav a výbava ULTIMATE začína na sume 63 255 € no a s doplnkovou výbavou, akú máme v testovanom kuse, sa prehupne jemne cez 68 000 €. A to už teda za auto v tejto veľkostnej triede je skutočne dosť, no som presvedčený, že ten správny zákazník bude ťažko hľadať niečo lepšie.
Volvo C40 Recharge Twin:
PLUSY: + Dizajn
|
MÍNUSY: - Dojazd
|