Test Volvo S60 T5 R-Design
Volvo S60 respektíve V60 je na trhu už nejaký ten piatok. Iste ste si iste všimli, aj Topspeed.sk priniesol už dva testy, podľa nás veľmi podareného auta zo Švédska. Ako prvú sme dostali naj verziu S60 T6, ktorú môžeme považovať za voľbu srdca. Uznajte sami, odhliadnúc na prevádzkové náklady, kto z vás by povedal nie prepľňanému šesťvalcu s výkonom 224 kW (300 koní) a krútiacim momentom 440 Nm. Ako všetko pekné, aj toto má svoje ale. Tým sú už spomínané prevádzkové náklady.
T6, logicky, nebude najúspornejšia verzia. Druhá šesťdesiatka na naše posúdenie bol kombík V60 D5. Ten zas tvoril vrchol ponuky na strane vznetových motorov. 2.4 litrový radový 5-valec dopovaný dvojicou sekvenčne zapojených turboduchadiel poskytoval výkon 151 kW (205 koní) a krútiaci moment 420 Nm. Ten je k dispozícií v podstate kedykoľvek. V60-ka s týmto motorom kombinuje pomerne dynamické vozenie s dobrou spotrebou. Obe spomínané verzie boli navyše vybavene pohonom 4x4.
Nasledovala verzia V60 D3. Na nej sme minulý rok absolvovali cestu do Ženevy. Dvojlitrový 5-valec konštrukčne vychádza s motora D5. Rozdiel je len vo zdvihu vďaka ktorému sa pôvodne z 2,4 litra stal dvojliter. Menší objem pri rovnakej konštrukcií znamená menší výkon. Tu hovoríme o 120 kW (160 k) no stále až 420 Nm. Úprimne, táto verzia sa nám v redakcii pozdávala. V tomto smere by som ju v portfoliu Volvo označil za voľbu z rozumu. V60 D3 dokázala bez problémov jazdiť pod 7 litrov, pričom si myslím, že spotreba na dolnej hranici šiestich litrov nie je žiadna utópia. Práve Volvo V60 D3 sa nám svojou komplexnosťou a spotrebou dynamickými parametrami zdá najlepšou voľbou.
Kto by od chladného severana očakáva, že jeho design bude bude vzbudzovať emócie? A keď zistíte, že za krásou sa skrýva špičková kvalita, toto auto vás dostane!
Teraz naspäť k tomu, na čo sa pozeráte na obrázkoch. Ak sme V60 D3 korunovali za užívateľsky naj voľbu, Volvo S60 s balíkom R-design môžeme prehľadom označiť za najkrajšie. My sme konkrétne skúsili druhú najsilnejšiu verziu T5. Dizajnom by ho preskočila azda už iba verzia kombi, teda V60 R-design, ktorá sa nám páči ešte viac. Nápaditý ostro červený lak, ostré krivky opti paketu, pochrómované spätné zrkadlá či dvojica koncoviek výfukového potrubia dávajú najavo charakter. Priznám sa, nemohol som sa na to auto vynadívať. V porovnaní s konkurenčným M-paketom, S-line či AMG Paketom vo mne práve R-design vzbudzoval najlepšie emócie. Kto by to na chladného severana povedal, že? Na počudovanie by som S60 R-design pripisoval skôr južanský pôvod.
R-design však nekončí len pri peknom zovňajšku. Logá tohto paketu možno vidieť aj v interiéri, pričom azda najväčšou zmenou voči klasickej verzii sú samotné sedadlá. Kombinácia látky a brúsenej kože vyzerá dobre aj na pohlaď, aj na omak. Celkovo je interiér ladený viac športovo, čo sa dalo aj čakať. Každopádne, R-design pri Volve rozhodne nebude kritizovaný za prílišnú nenápadnosť. Ako sme však už v ostatných testoch spomínali, Volvo S60 je až neuveriteľne tiché auto. Hluk tlmí natoľko, že pri diaľničnej 130-ke môžete šepkať a ani pri vyšších rýchlostiach som dojem z reálnej rýchlosti nemal. To bude pre mnohých klamlivé, treba sa prosto naučiť pozerať sa častejšie na rýchlomer! Inak si na vás zgustnú naši všade príomní policajti...
Volvo V60 T5 si môžete dopriať s dvoma prevodovkami. Základ je, samozrejme, 6-stupňový manual. Druhá možnosť sa nachádzala v testovanej verzii a nesie označenie Powershift. Je to robotizovaná dvojspojková prevodovka. K nej máme pár výhrad. V normálnom režime, teda pri pomalej, vlažnej jazde by sa prevodovke nadalo vytknúť nič. Automat radí precízne, rýchlo a otáčky tlačí čo najnižšie. To ma za výsledok, vzhľadom na motorizáciu, pomerne dobrú spotrebu. Na jemné trhanie pri rozbehoch sme si pri dvojspojkových prevodovkách už zvykli.
Problém však vzniká pri nakladačke. Radenie, ktoré sa vám pri normálnej jazde zdalo rýchle je pri bombách zrazu pomalé. Tiež reakcie na pokyny pri manuálnom režime, ak ich prevodovka vôbec poslúchne, trvajú dlhšie ako je vhodné. Nehovoriac o opačnej orientácii radenia v manuálnom režime, keď smerom vyššie radíte posunutím páky vpred a smerom dole zas tlačíte pákou dozadu. Už sme z toho nekonečného omieľania opačnej orientácie radenia automatov doslova chorí. Volvo však zďaleka nie je jediná značka, ktorá to má zblbnuté... Zhrnuté podčiarknuté, Powershift bude pri normálnej jazde vynikajúcim spoločníkom, no pri ostrej nakladačke od neho nečakajte zázraky.