Test Volvo V40 T4

Prvá (1995-2004) a druhá generácia (2004-2012) Volvo V40 sa tešila a stále teší u nás veľkej obľube. Nechcem si vymýšlať, ale hádam, že je to ten najpopulárnejší zástupca značky Volvo na našich cestách. To však isto nebude, aspoň nateraz, prípad práve predstavenej tretej generácie. Jednak preto, lebo sa jedná ešte o veľmi mladý model a jednak preto, že si na jeho design a celkové poňatie treba zvyknúť. Priznám sa, trvalo to aj mne istý čas ale teraz novú V40ku vnímam skutočne inak. Ten týždeň na zoznámenie bol ukrutne málo a neváhal by som kedykoľvek si toto auto opäť požičať. No veď sa pozrite v priloženom videoteste nižšie, ako nám to spolu dobre ladilo!

Ako je z videa zrejmé, pod kapotou našej V40ky sme mali najsilnejší agregát, aký sa v súčasnosti pod jej kapotu dáva - benzínový 1,6 turbo motor s papierovým výkonom 180k (132kW) a 240Nm. Časom k nám na Slovensko príde, v to dúfame, ešte niečo silnejšie v podobe T5, kde bude výkon opäť niekde inde. To je ale v súčasnosti nepodstatné, pretože T4 je aktuálne v našich končinách na samotom vrchole potravinového reťazca. A dovolím si neskromne povedať, že sa jedná o pravdepodobne najatraktívnejšie Volvo súčasnosti. Neverili by ste, ako sa za ním ľudia otáčajú! Presne toto potreboval segment luxusných hatchbackov, nový a odvážny vietor!

Uznávam, že dizajn nemusí lahodiť každému, ale ako vravím, po nejakom čase ho človek začne vnímať úplne inak.

Volvo V40 T4 - dizajnovo nádherné auto. Ale, krása je vec subjektívna, že?

Volvo V40 T4 - dizajnovo nádherné auto. Ale, krása je vec subjektívna, že?

Volvo sa nijako netají tým, že toto je extrémne dôležitý model a očakáva ročný predaj 90 000 kusov. V40ka je určená prevažne pre európske trhy, kde skončí 85 percent z celkového počtu vyrobených exemplárov. Je teda jasné, že si páni inžinieri dali maximálne záležať vo všetkých oblastiach, pretože konkurencia nespí. Napríklad tá v podobe novej Audi A3 určite nie.

Nové Volvo V40 je svojím dizajnom veľmi podobné iným modelom tejto značky a interiér taktiež. Exteriér je odvážny, ale nie extravagantný, pretože to slovo nemajú zákazníci švédskej automobilky radi. Charakteristický dizajn koncových svetiel je súčasťou DNA značky Volvo, teda aj zo zadného pohľadu je jasné, o akú značku auta sa jedná.

Tak ako pri každej prémiovej značke (okrem tých japonských), tak aj tu má zákazník pri objednávaní auta možnosť popustiť fantáziu z uzdy - príplatkové možnosti sú veľmi rozsiahle a jediný limitujúci faktor je váš rozpočet. A ako vidieť z obrázkov a videa, v tomto našom prípade dostala fantázia úplnú voľnosť, auto bolo doslova napratané doplnkami a výbavou až po strechu.

Motor, prevodovka, podvozok. Všetko tu funguje v krásnej harmónií, len to neprežeňte s veľkosťou kolies.

Interiér som vo Volvách vždy obdivoval. Čo do kvality, designu alebo ergonómie. Tie prvé dve veličiny sú aj pri novej V40 skutočne obdivuhodné, tá tretia trocha pokrivkáva. Prečo? Pretože na ten nešťastný stredový panel som si ani po takmer týždni nedokázal zvyknúť, stále som len hádal, čo ktoré tlačítko ovláda a čo sa vlastne s čím spúšťa. Problém je totiž v tom, že Volvo zintegrovalo niekoľko funkcií do štyroch kruhových ovládačov. Aby ušetrilo miesto. Aby to sprehľadnilo. A aby zmiatlo šoféra, čo sa zúfalo snaží nájsť ovládanie intenzity fúkania počas jazdy. Zlatá V70 druhej generácie!

Inak k interiéru a jeho zvyšnej ergonómií nemám najmenšie výčitky. Všetko na vás pôsobí elegantne a luxusne, odhlučnenie je už tradične na špičkovej úrovni. Pocitu totálnej pohody prispievajú aj vynikajúce sedadlá, originálne podsvietenie celého interiér (plne nastavitelné) ale aj presklenná strecha.

Tieto 18

Tieto 18" disky sú krásne, ale... pekelne vám budú otravovať život!

Hladina bezpečnosti je pri každom novom automobile Volvo na samotnom vrchole tried, respektíve všeobecne medzi autami všetkých tried. V40ka má niekoľko vecí, ktoré sú v tejto triede použité po prvý krát alebo vôbec u automobilky Volvo ešte neboli uvedené. Medzi takéto prvky patrí prvá technológia airbagu pre chodcov na svete. Bokom však nemôže ostať ani asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu s automatickým riadením, vylepšený parkovací asistent, automatické rozpoznávanie dopravných značiek, aktívne diaľkové svetlá a radarový systém upozornenia na križujúce vozidlá. Taktiež tu nájdeme aj systém na rozpoznávanie chodcov s úplným automatickým zabrzdením – a tiež systém na zabránenie zrážke pri nízkych rýchlostiach, ktorý vychádza z technológie City Safety, a ktorý odteraz pracuje pri rýchlostiach až do 50 km/hod.

Interiér je klasické Volvo - robustný a príjemný

Interiér je klasické Volvo - robustný a príjemný

Nové Volvo V40 má skutočne tvrdú, najmä nemeckú konkurenciu. A tomu sa prispôsobilo aj napríklad nastavenie podvozku. Už nie je klasicky mäkké ako to bolo doteraz u tejto značky zvykom, ale skôr ladené do tvrdšieho charakteru. Kým na sériových 17" diskoch vám to absolútne nevadí, tak na týchto príplatkových 18" skvostoch určite áno. Za krásu sa platí...

Celkové nastavenie auta a jeho jazdných vlastností sa dá zhrnúť do slova "neutrálne". Nikdy, ani pri skutočne ostrej jazde, však nemáte pocit, že by bol motor rýchlejší ako podvozok, žiadne zaváhanie sa nekoná. Len kludná a od okolia izolovaná jazda. Toto nie je hot hatch aj napriek slušnej porcií výkonu pod prednou kapotou, od toho má na míle ďaleko. A teba povedať, že našťastie!

Volvo = bezpečné auto. Toto spojenie potvrdzuje aj tento Euro NCAP test

Volvo = bezpečné auto. Toto spojenie potvrdzuje aj tento Euro NCAP test

To, čo nás ale prekvapilo najviac, je agregát pod kapotou. Papierové hodnoty 180k (132kW) a 240Nm (270Nm pri overbooste) sú na 1,6 turbo slušné. O to viac nás prekvapilo, že na valcovej brzde vo firme MM Racing sme namerali o podstatný kus výkonu viac: 200k a 300Nm! To sú skutočne vynikajúce čísla, najmä ak si uvedomíme, že priemerná spotreba sa dá stále držať na úrovni okolo 6 litrov.

Čísla sú ale jedna vec a prejav motora druhá. Priamo poviem jedno a za tým si stojím - tento agregát sa vôbec nespráva ako prepĺňaný turbom, ale skôr ako veľká atmosféra. Je to dané hlavné tým, že tu prakticky neexistuje turbo diera, nexistuje tu trhanie volantu z rúk pri plnej akcelerácií ale hlavne, prísun výkonu je maximálne lineárny a pekne od podlahy. Neuveríte že toto je benzínová 1,6 dopovaná turbom!

Čerešničkou na torte je manuálna 6 st. prevodovka, ktorá sa k charakteru auta vynikajúco hodí. Mám rád automaty, ale v tomto prípade by som asi nemenil.

V40ka je pre mňa a celú redakciu príjemným prekvapením. Ako celok hrá a funguje výborne. Jeho základná cena začína na 22.900 EUR (variant D2), ak chcete T4 tak si pripravte minimálne 24.600 EUR za základnú úroveň Base. Takto vybavené auto, ako sme mali na test, začína na úrovni 29.950 EUR. Ani na sekundu nemusíte však pochybovať o tom, že v konkurenčnom showroome by ste nechali citeľne vyššiu sumu, resp niektoré bezpečnostné prvky by ste si ani nemohli objednať.

Zhrnuté a podčiarknuté, ak uvažujete o aute z tohto segmentu, nové Volvo V40 musí byť jeden z top favoritov na kúpu. Prípadne, skúste ním prekvapiť manželku pod stromčekom! Ženám sa totiž toto auto veľmi páči.

Volvo V40 T4

PLUSY:

+ najoriginálnejší dizajn v triede,
+ špičková bezpečnosť, líder triedy,
+ charakter motora,
+ reálna spotreba 6,5 l,
+ perfektné sedadlá



MÍNUSY:

- tvrdší podvozok na 18" diskoch,
- pre niekoho veľmi sterilné auto,
- nemožnosť meniť jazdný režim,

Komentár redakcie: Maroš ČABÁK

V40 a nové Áčko sú teraz najzaujímavejšie a najprogresívnejšie autá kategórie, bez ohľadu na to, či porovnávam premiové, alebo bežné autá. Moderné Volvá mám veľmi rád, no ostatné typy zo Švédska ma doslova očarujú. Škoda, že každému z nich akosi chýba čosi málo k "dokonalosti". Aktuálne však, seriózne, odporučím ktorýkoľvek typ Volvo z ponuky. O jednotlivých modeloch by sme sa mohli baviť, samozrejme...

Volvo V40 T4

rok výroby 2012

Motor:

Zážihový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlam, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 584 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 81 × 77 mm, kompresný pomer 10.0 : 1, max. výkon 132 kW (180 k) / 5 700 ot, max. krútiaci moment 240 Nm / 1 600 - 5 000 ot, litrový výkon 82,5 kW (112,5 k) / l, emisná trieda Euro V.

Pohon:

6-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, kotúčové brzdy - predné s vnútorným chladením 278/300/320 mm, zadné 280 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, BAS, ESC, DSC, LCMA, CTA

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7.5 x 18",
pneu 225/40 R18

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 369 x 1 802 x 1 421 mm, objem kufra - 335/1 032 l, rázvor 2 647 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 395 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 5,5 l/100 km (výrobca), počas testu 6,5 l/100 km, objem nárdže 62 l, výkonová hmotnosť 10,56 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 225 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,7 s

Cena:

Cena základného modelu V40 T2  - od 21 600 eur

Cena testovaného modelu V40 T4 - od 25 000 eur

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov