Sú pekné autá, krajšie autá a potom je Volvo V90
Podobne ako pred takmer rokom pri type XC90 sme si na test aj teraz vybrali nielen najvýkonnejšiu naftovú verziu D5 AWD, ale aj v skvelej top výbave Inscription. Človek by povedal, že po krásnom type XC90 už vzhľad ďalšieho Volva s moderným dizajnom neprekvapí, no opak je pravdou. Auto vyzerá fantasticky, zvonku aj zvnútra. Ušetrím vás nezmyselne dlhých riadkov o dizajne, namiesto toho si ho detailne prezrite na mnohých fotkách v galérii a priamo v pohybe vo videu. Poviem len, že rovnako fotografa, aj kameramana sledovať toto auto objektívom mimoriadne bavilo. A vôbec sa im v redakcii nik z nás nediví.
Volvo V90 patrí k autám, v ktorých nemáte nutkanie sa ponáhľať. Nie, že by nezvládalo rýchlu jazdu, ale luxusný interiér a komfortný podvozok vytvárajú oázu pohody. Maroš to vystihol úplne presne, keď povedal, že ani v 5* hoteloch to nevyzerá tak ako v interiéri V90. Autu z troch možných svedčí najmä režim Comfort. Aj na 20“ diskoch je jazda s adaptívnym podvozkom komfortná. Základom sú pritom 17“ disky. V móde Sport je podvozok tuhší, riadenie kladie väčší odpor a mapa plynového pedálu je agresívnejšia. Vo Volve rozhodne nebudete vyhľadávať zákruty. Auto sa prosto nespráva športovo, len to predstiera. Je to ako keď sa raz za mesiac rozhodnete ísť do posilky. Robíte síce to, čo ostatní, no vyzeráte pri tom smiešne a nevhodne. Napriek tomu, že pracujete s rovnakými závažiami ako ostatní borci. Volvo V90 dokáže v zákrutách pracovať s podobnými rýchlosťami ako športové modely a zvládne ich naozaj slušne, no vyzerá pri tom minimálne nevhodne.
Nič väčšie ako štvorvalec s objemom 2,0 litra pod kapotou nehľadajte.
Pod kapotou doslova vrčí 2,0 litrový bi-turbo štvorvalec D5 s výkonom 173 kW (235 koní) pri 4000 ot s max. krútiacim momentom 480 Nm v rozsahu 1750 – 2500 ot. S pohonom AWD, ktorý zabezpečuje medzinápravová spojka Haldex 5. generácie zvládne stovku za 7,2 sekundy. My sme za mokra namerali 8,5 sekundy, čo pri zhruba o 25 % nižšej trakcii presne sedí. Maximálna rýchlosť je fajných 240 km/h.
Motor D5 tu dostal aj systém s názvom Power Pulse. Ide o tlakovú nádobu, ktorú plní elektrický kompresor. V prípade prudkej akcelerácie elektronika otvorí ventil a stlačený vzduch z nádoby rýchlejšie roztočí turbo. Na papieri to vyzerá skvelo. V praxi to taká sláva nie je. Keby sa to nedozvieme z marketingových materiálov, ani nevieme, že niečo turbu pomáha. Autu by sa určite charakterom hodil päť-šesťvalec, ale to sa podľa súčasnej stratégie Volva nestane. Pokiaľ požadujete väčší výkon a kultivovanejší zvukový prejav, siahnite po benzínovej verzii T6 (320 koní) alebo hybride T8 Twin-Engine (407 koní).
Priemerná kombinovaná spotreba na testovacej trase bola 7,2 l/100 km. V prípade väčšieho podielu mestskej jazdy sa však šplhá k 8 – 9 litrom. Výrobca ale udáva len 4,9 litra (podľa NEDC). S nami nameranou spotrebou pritom vedia jazdiť aj šesťvalce. Inžinieri si však zaslúžia pochvalu za to, že motor nepoužíva močovinu ad-blue. Nádrž na naftu má objem 60 litrov, čo je na dolnej hranici akceptovateľnosti pre takýto cestný koráb.
Panoramatickú strechu dostanete len pre kombi. Sedan S90 ju nemá.
Volvo S90/V90 zatiaľ nebúralo do bariér EuroNCAP. Automobilka však ukázala vlastný crashtest s 25% prekrytím.
Ešte sa nachvíľu zastavím v interiéri, kde Volvo okrem skvelých sedačiek „Luxury seats“, s najlepšou masážou, akú som kedy v aute zažil, prináša aj prvotriedne materiály. Drevo je tu zo skutočného dreva a kov zo skutočného kovu. Šetrenie na materiáloch nevidieť. Na zadných sedadlách je dostatok priestoru aj pre jedincov s nadmerným vzrastom. Ak niekoho posadíte do stredu, bude mu prekážať široký stredový tunel. Štyroch však odvezie veľké kombi s prehľadom a zostane aj dostatok priestoru na batožinu. Kufor má objem 560/1526 litrov. Oproti predchodcovi V70 je to však o niečo menej. Karoséria je totiž vzadu viac dynamická ako doposiaľ...
Veľmi silnou stránkou auta je aj vydarený infotainment Sensus. Ten ovládate cez 9“ dotykový displej. Rozhranie je relatívne prehľadné a minimálne rozptyľuje počas jazdy. No osobne by som privítal analógové ovládanie klimatizácie pomocou tlačidiel. Za príplatok môžete mať aj fantastický audiosystém Bowers & Wilkins, ktorý si poradí aj s bezstratovým formátom FLAC. Ak chcete z audia dostať maximum, určite ho odporúčam. Výsledná kvalita reprodukcie je v porovnaní s MP3 (320 kbps) ozaj významne odlišná.
Interiér vo výbave Inscription nie je prémiový. Je luxusný.
Dvojičky S90 a V90 ponúkajú oproti SUV XC90, ktoré stojí na rovnakej platforme SPA, pokročilejšie systémy. Ide napríklad o systém City Safe, ktorý brzdí nielen pred chodcami, cyklistami, ale aj vysokou zverou. Asistent funguje do rýchlosti 50 km/h. Novinka ponúka aj pokročilejší polo-autonómny režim Pilot Assist II, ktorý funguje do 130 km/h (predtým len 50 km/h).
Páči sa mi, že Volvo V90 sa nehrá na športové auto a namiesto toho ponúka luxus a pohodu. Je to veľké manažérske kombi, v ktorom bez problémov odveziete štyroch dospelých. V hodnotení od nás získava skvelých 9 bodov. Prečo nemá 10? Lebo chýbajú viacvalcové motory a sofistikovanejšie fullLED adaptabilné svetlá. Tie sú, žiaľ, na úrovni z prvej polovice tohto desaťročia, čo je v tomto prípade špeciálna škoda. V hodnotení Cena/protihodnota má však plný počet bodov! Základné ceny modelov sú podobné ako v prípade nemeckých konkurentov Audi A6, Mercedes-Benz E a BMW radu 5. Testovaný kus stál 81 520 €. No Nemci sa vedia prehupnúť aj cez 100 000 €.
Doplnenie: Systém Power Pulse funguje len na prvé dva prevodové stupne.
Volvo V90 D5 AWD Inscription
rok výroby 2016
PLUSY: |
MÍNUSY: - vypínanie systému Štart/Stop len cez menu infotainmentu. |
Volvo V90 D5 AWD |
rok výroby 2016 |
Motor: |
dvoma turbodúchadlami prepĺňaný vznetový radový štvorvalec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, objem 1 969 cm3, vŕtanie x zdvih - 82 x 93,2 mm, kompresný pomer – 15,8:1, max. Výkon 172,8 kW (235 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 480 Nm / 1 750 – 2 250 ot, litrový výkon 86,4 kW / l (117,2 k/l). |
Pohon: |
8 - stupňová automatická prevodovka Geartronic, aktívny pohon 4x4 prostredníctvom medzinápravovej viskospojky HALDEX 5.generácie |
Podvozok: |
nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, ABS, TC, DSTC, City safety - súčasť zákl. výbavy |
Kolesá: |
ľahkozliatinové disky, pneu 255/35 R20 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v – 4 936 x 1 890 x 1 475 mm, rázvor – 2 941 mm, objem kufra – 560 - 1 526 l, pohotovostná hmotnosť – 1 791 kg, objem nádrže - 60 l, výkonová hmotnosť – 10,35 kg / kW, kombinovaná spotreba – 4,9 l/100 km, reálna spotreba (test) – 7,2l |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 240 km/h, |
Cena: |
základný model od 43 700 €, |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Adekvátna výbava |
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
Základná cena |
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|