Volkswagen Passat je etalón, manažérsky sen, ale aj ikona, ktorá v našich končinách vždy znamenala určitý status. Dodnes si pamätám, ako sa stala v 90. rokoch generácia B5 bezprostredne po svojom predstavení nedosiahnuteľným snom mnohých z nás. Áno, ako dieťa som to auto obdivoval, a to platí dodnes.
Ale späť k novinke. Deviata generácia prišla len v karosérii kombi, ktorú sme podrobne otestovali v rozsiahlom videoteste. Mne sa do rúk dostal plug-in hybrid s 1,5-litrovým TSI, a tak ma zaujímalo, či má táto verzia zmysel, alebo je lepšie zvoliť niektorý z čisto spaľovacích motorov.
Poďme na to postupne a začať by sme mohli dizajnom. V teste VW ID.7 som písal, že sa mi exteriér veľmi nepozdával. Linie Passatu lahodia môjmu oku o niečo viac, prídu mi menej okázalé. Možno v budúcnosti zostarne rýchlejšie a ID.7 bude vyzerať aj po rokoch modernejšie, to neviem. Dnes by som si však na základe toho, čo vídím, určite vybral radšej Passat.
Opäť chválim LED
Musím sa opäť zastaviť pri matrixových diódach a opäť ich vychváliť skoro do nebies. Kedysi platilo, že skvelé svetlá mali len prémiové značky, zatiaľ čo bežné automobilky, teda aj Volkswagen, k modernej technike prišli až neskôr. A to čo dovtedy ponúkali, nebolo práve dokonalé. To však dnes už neplatí a svetlá v súčasnej generácii Passatu sú na úrovni porovnateľnej s BMW radu 3. Dokonca ani v aktuálnom BMW radu 5 (G60) nie sú o nič lepšie.
Nielen stretávací, ale aj diaľkový režim svieti perfektne a bez tmavých miest na ceste. Funkcia vyrezávania pracuje podobne ako v prípade ID.7 bravúrne, neoslňuje, vytieňuje všetky autá rýchlo a bez zbytočného blikania. Rovnako aj na diaľnici si poradí s protiidúcimi nákladnými autami. Jednoducho perfektne fungujúce svetlá, pri ktorých sa nemusí vodič starať o nič.
A čo podvozok? Passat vždy jazdil veľmi komfortne, a tak je to aj v jeho deviatej generácii. Ak máte pocit, že je to vďaka zimným pneumatikám s vysokým profilovým číslom, tak ste na omyle. Tento konkrétny kus dorazil na plášťoch s rozmermi 235/45 R18, ktoré patria medzi nízkoprofilové pneumatiky.
Sám som v minulosti Passat B5 vlastnil a pamätám si, ako komfortne to auto jazdilo na sériových diskoch s pneumatikami 195/65 R15. Novinka však komfort posunula ešte ďalej a bratislavské cesty, ktoré v niektorých častiach patria k tomu najhoršiemu, preverili, že konštruktéri odviedli dobrú prácu. Môžu za to aj adaptívne tlmiče DCC Pro, ktoré odvádzajú svoju prácu ešte lepšie, ako by ste v tejto triede čakali.
V kufri sa mi pre zmenu páčila roletka. Skladá sa z dvoch častí, obe sa dajú ľahko demontovať. Keď otvoríte kufor, automaticky sa roletka stiahne, to už je bežná vec. Po zatvorení kufra sa však roletka navyše automaticky zatiahne, čo tak bežné už nie je. Zadné sedadlá sa dajú sklopiť z kufra stlačením tlačidla, to považujem vo veľkom kombi za štandard. Pod dnom kufra priestor pre rezervu nenájdete, je tam miesto len pre nabíjacie káble. Nie je to však kvôli akumulátoru, ten sa nachádza pod zadnými sedadlami. Dozadu sa totiž presťahovala nádrž. Cenník v každom prípade píše, že dojazdové koleso je možné dokúpiť, a to aj k plug-in hybridu.
Perfektné sedadlá
Bol som zvedavý, či aj Passat dostal tie isté skvelé sedadlá, ktoré boli tiež ID.7 Tourer. Dostal a opäť mi sadli ako uliate. Mali vynikajúco tvarované bočnice. Podporu pre stehná si môžete predĺžiť, čo je pri dlhých cestách ideál. Volkswagen si za ich konštrukciu a naladenie zaslúži pochvalu.
V prípade tohto auta nechýbala ani príplatková masážna funkcia, ktorej som sa nevedel nabažiť. Intenzita je výrazná a navyše si môžete nastaviť niekoľko rôznych programov i dĺžku masáže. V tejto triede ide tiež o unikát, ktorý nie je úplne bežný. Osobne by to bol jeden z troch príplatkov, ktoré by som v novom Passate nutne potreboval.
Takmer dokonalý je tiež digitálny prístrojový panel. Môžete ho nastavovať, respektíve meniť na množstvo spôsobov, pričom meníte prakticky všetky sekcie, po stranách i v strede. Ak chcete, zobrazíte si na celú plochu mapu navigácie, alebo niečo z množstva dostupných údajov, od priemernej spotreby, cez dojazd, až po stav nabitia akumulátora.
Chýbal mi HUD
Toto nie je chyba konkrétneho vozidla, ale musím dodať, že mi v ňom dosť chýbal head-up displej. Keď jazdím vo svojich starých autách, vôbec si to neuvedomujem, ale v nových modeloch ho už beriem ako samozrejmosť. Aj preto som sa asi pristihol, že mi chýba, presnejšie povedané, očakával som ho tak nejak automaticky. Nemusieť sa pozerať na displej kvôli rýchlosti či navigačným údajom, to je detail, za ktorý by som si v kľude priplatil. Ak budete chcieť Passat, najprv si ho s head-up displejom vyskúšajte, aby vám časom nechýbal.
Veľký centrálny displej poznám už z ID.7 Tourer a osobne mi jeho rozmery neprekážajú. Čo mi ale vadilo, bolo dotykové ovládanie klimatizácie či výhrev sedadiel. Mal som nastavené zapnutie výhrevu sedadiel bezprostredne po štarte a často som mal chuť vypnúť ho už po chvíľke jazdy, pretože hreje pomerne intenzívne. A tak som začal naslepo triafať do monitora, až som sa naň nakoniec musel pozrieť. Podľa mňa to nie je šťastné riešenie, snáď sa časom výrobcovia vrátia aspoň k určitým fyzickým tlačidlám.
A práve preto chcem vyzdvihnúť volant. Ten má na jednej strane presne taký hrubý veniec, aby dobre padol do ruky, a na druhú stranu na ňom nenájdete žiadne dotykové tlačidlá. Tento návrat klasických ovládacích prvkov je podľa mňa pre VW určitým mementom, prečo počúvať zákazníkov. Všetky tlačidlá som vďaka tomu ovládal poslepiačky, bez preklikov, jednoducho nádhera. Takto by to malo vyzerať.
Ovládanie prevodovky by som prehodil
Čo mi naopak nevyhovuje, je volič automatickej prevodovky, ktorý sa nachádza za volantom, na mieste, kde ho dlhé dekády montuje Mercedes. V tomto prípahe páčku otáčate, ale oveľa viac by sa mi páčilo, ak by dizajnéri integrovali volič do stredového tunelu. Malý ovládač by určite nezabral toľko miesta, ako veľká páčka za volantom. Ovládanie stieračov je tu navyše združené s páčkou smeroviek. Budete si musieť jednoducho zvyknúť, že ostrekovanie čelného skla funguje rovnako ako v Mercedesoch, teda stlačením páčky smerom k stĺpiku riadenia.
Keďže je tento Volkswagen produktom vývoja škodovky, logicky prebral tiež niektoré riešenia známe pod názvom Simply Clever. Takže tu nájdete napríklad dáždnik v predných dverách a tvar ich výplne je prakticky rovnaký ako v Superbe. A pribudlo tiež „chytré“ nalievacie hrdlo nádobky ostrekovačov.
Na asistenčné systémy sme sa vo videu pomerne dosť sťažovali. Toto však nie problém Passatu, ale väčšiny nových áut. Vadilo mi napríklad, že sa nedal vyplnúť adaptívny režim tempomatu. Bol tu navyše len Travel Assist, ktorý auto udržuje v pruhoch. Táto funkcia funguje super, drží ho v strede pruhu a bez dotyku rúk na volante jazdá aj viac ako 30 sekúnd (aj keď už po 20 sekundách sa mu to nepáči a ozve sa akustická výstraha).
Slabšia kamera
Upozornenie na dopravné značky sa dá vypnúť najlepšie prostredníctvom stredového displeja, mne však neprekážalo a tie tri slabé pípnutia som už dokázal ignorovať. Čo ma ale sklamalo, bola slabšia zadná kamera. Tu mala ID.7 určite výhodu a nechápem, prečo identicky kvalitnú kameru nedostal aj Passat.
Na výber máte dve verzie PHEV
Plug-in hybrid je na rozdiel od predchodcu kombinovaný s novou generáciou štvorvalca 1.5 TSI evo2. Volkswagen ponúka dve výkonové verzie, obidve s rovnako naladeným elektromotorom s 85 kW (115 koní) a 330 Nm. Líši sa však spaľovacia jednotka, ktorá mala v našom prípade 110 kW (150 koní). Alternatívne ale môžete mať benzín s výkonom 130 kW (177 koní). Testovaný model ponúkal systémových 150 kW (204 koní) a 350 Nm. Vrcholné prevedenie ponúka 200 kW (272 koní) a 400 Nm.
Elektromotor je súčasťou 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DQ400e a využíva preto jednotlivé stupne. Zatiaľ čo v prípade spaľovacieho motora som nedokázal postrehnúť moment preradeniu, v režime čisto elektrickej jazdy vám tento moment neunikne. Mimochodom, pri 90 km/h "točil" spaľovák 1800 ot./min. a pri 130 km/h necelých 2500 ot./min.
Zatiaľ čo bežný elektromobil využíva priamy prevod bez ďalších vstupných elementov, ktorý by znižovali účinnosť elektrickej jazdy, v Passate, žiaľ, práve toto podľa mňa zhoršuje efektivitu. Snažil som sa jazdiť čo najviac v elektrickom režime, predsa len, ak si niekto kúpi plug-in hybrid, je to aj kvôli tomu, že ho chce nabíjať. Až na to, že ma spotreba sklamala.
Efektivitou neoslnil
Viem, že je vonku zima a s kúrením bude spotreba vyššia. Skúsil som však aj jazdy bez kúrenia a ani tak som sa v meste nedokázal dostať pod 18 kWh/100 km. So zahriatou kabínou sa spotreba pohybovala okolo 19 kWh/100 km, s okreskami to vyšlo niečo tesne nad 20 kWh/100 km. V našom trimixe s plne nabitým akumulátorom som dosiahol 21,2 kWh/100 km, čo pri využiteľnej kapacite batérie (19,7 kWh) znamenalo aj naštartovanie spaľovacej jednotky po približne 82 km a k tomu spotrebu na úrovni 1,7 l/100 km.
Tá bola na 100 km opäť o niečo vyššia, pretože automobil sa snažil akumulátor počas jazdy nabíjať. Toto bola vec, ktorú som nedokázal nikde v menu vypnúť a neskutočne ma vytáčala. Prečo mi auto dobíja trakčnú bateku s pomocou drahého benzínu, keď mám na to doma nabíjačku?
To isté sa mi stalo aj na diaľnici. Skúsil som jazdu z Piešťan do Žiliny a naspäť, už s vybitým akumulátorom. Výsledok? Nemilé prekvapenie z údaju: 8,2 l/100 km. Druhý trimix nášho okruhu som vyskúšal s vybitým akumulátorom, teda 1/3 mesto, 1/3 okresky a 1/3 diaľnice. Výsledok vyšiel na 6,1 l/100 km a k tomu ešte 3 kWh/100 km (tie ale nepočítam, pretože si energiu auto vyrobilo pomocou spaľováku a teda sú započítané vo výsledných 6,1 l.
Výnimočne aj DC nabíjanie
Poďme k nabíjaniu. Passat má ako jeden z mála plug-in hybridov aj rýchle nabíjanie typu DC. Volkswagen deklaruje 50 kW, mne sa podarilo dosiahnuť maximálne 27 kW. Myslím si ale, že väčšina majiteľov bude svoje auto nabíjať doma, takže využije palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW a samozrejme výhodnejšie ceny elektrickej energie. Osobne by som auto bez problémov nabíjal doma z 230-voltovej siete výkonom 2,2 kW, čo na nabitie batérie počas noci úplne stačí.
Pochváliť musím rýchle zohrievanie spaľovacej jednotky. Štartoval som po noci, keď teploty klesli pod nulu a teplota vody bola na 90 stupňoch Celzia v priebehu 3 km (olej mal v tej chvíli 55 stupňov Celzia). Ďalej dosiahol dostatočných 80 stupňov za 8 km, čo je tiež v tejto zime slušný údaj. Vykurovanie samozrejme funguje aj v elektrickom režime, spaľovacia jednotka sa nemusí naštartovať. Vďaka elektricky vyhrievanému čelnému sklu nebudete v aute ani dlho čakať, keď bude ráno celé pokryté ľadom po nočnom mrznúcom daždi.
Ďalšou témou je rekuperácia. Počas jazdy v rámci nášho trimixu s prázdnym akumulátorom som dokázal celý zjazd z Pezinskej Baby nielenže prejsť na elektriku, ale vďaka rekuperácii natlačiť do batérie energiu na 4 kilometre bez spaľovacieho motora. Rekuperáciu ovládate tiež pomocou stláčania brzdového pedálu, v meste potom môžete jazdiť až do takmer zastavenia bez použitia konvenčných bŕzd.
Keďže automobil má pohotovostnú hmotnosť takmer 1,9 tony, niekomu sa môže zdať, že 150 kW bude minimum. Zmeral som zrýchlenie z 80 na 120 km/h v dvoch režimoch. Najprv výlučne v elektrickom režime (pokiaľ nepretlačíte pedál až do kick-downu, spaľovák sa nezapne), vtedy som nameral priemernú hodnotu 10,1 sekundy. Ak som pedál zarazil do podlahy a naštartoval aj spaľovací agregát, čas sa skrátil na 5,3 sekundy, čo je veľmi dobré číslo. Samozrejme som to skúsil aj s takmer nabitým akumulátorom, s vybitým som nameral len druhý údaj pre spaľovaciu jednotku a rozdielom v desatine sekundy (čo je v tolerancii chyby merania).
Automobil má nádrž s objemom len 45 litrov, čo s vyššou spotrebou aj kvôli nabíjaniu akumulátora nebude znamenať veľmi dlhý dojazd. Na TDI to jednoducho nestačí. V tomto prípade sa preto chcem zamyslieť nad tým, komu je plug-in hybrid určený. Ak si kupujem Passat a najazdím denne 200 až 300 km, určite zvolím TDI. Ak jazdím kratšie trasy a nemám ho kde nabíjať, volil by som jednoduchšie 1.5 eTSI, ktoré bude mať oproti PHEV s vybitým akumulátorom lepšiu spotrebu a jednoduchší systém. Ak mám ale možnosť auto nabíjať a nejazdím dlhé trasy, jednoznačne pôjdem do ID.7, ktorá s väčším akumulátorom dokáže aj v zime prejsť 400 km po diaľnici a v lete sa dá dosiahnuť dojazd s určitým podielom ciest po okreskách aj cez 600 km (čo je približne o 100 až 150 km menej, ako ponúka PHEV).
Záver
Volkswagen Passat je perfektné auto a musím uznať, že s ním Nemci spravili v porovnaní s predchodcom parádny krok vpred. Ale osobne by som si ho s PHEV nekúpil. Ako som písal vyššie, volil by som buď klasiku s TDI, eTSI alebo potom rovno elektrickú ID.7. Každá z nich má v porovnaní s PHEV výhody. A aj keď plug-in hybrid kombinuje viac svetov do jedného celku, v tomto prípade to zase nie je taká veľká výhoda.
PLUSY: + skvelé masážne sedadlá, + skvelo odladený podvozok, + Simply Clever riešenia od Škody, + možnosť DC nabíjania, + množstvo odkladacích miest v interiéri, + roletka v kufri sa zatvára aj s kufrom, + volant len s HW tlačidlami.
|
MÍNUSY: - len dotykovo ovládaná klimatizácia s výhrevom sedadiel, - ovládanie prevodovky. |
Typ karosérie: | kombi |
---|---|
Trieda / kategória: | stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4917 x 1849 x 1496 výška |
Druh pohonu: | spaľovací + elektromotor |
Zdvihový objem (ccm): | 1498 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | systémovo 150 (204) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | systémovo 350 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 220 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 8,1 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | výrobca 0,4 l/100 km + 16,7 kWh/100 km, TS test 21,2 kWh/100 km + 1,7 l/100 km |
Prevodovka: | 6-stupňová dvojspojková |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1859 |
Celková hmotnosť (kg): | 2350 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 235/45 R18 |
Rázvor (mm): | 2839 |
Objem nádrže: | 45 l + 19,7 kWh batéria |
Objem kufra: | 510 až 1770 l |
Cena ( Euro ): | 55 150 eur |