Rázny prechod na EV autá je pre VW bezprecedentný
Volkswagen sa do výroby elektromobilov pustil skutočne rázne. Model ID3 je prvým modelom, ktorý prichádza na platforme MEB. ID3 je v ponuke až v siedmich verziách. Dva rôzne výkony, rôzne dojazdy a výbavy. ID3 prichádza s úplne novým dizajnom a aerodynamickými tvarmi. Testovaná verzia má elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní) a poskytuje krútiaci moment na úrovni 310 Nm. Šprint 0 – 100 km/h zvládne za 7,3 sekundy. Celý hnací agregát sa nachádza v zadnej časti auta. Zaujímavosťou je tiež, že celý motor s prevodovkou vážia len 90 kilogramov. Táto verzia je vybavená akumulátorom s kapacitou 58 kWh a udávaným dojazdom podľa WLTP 426 kilometrov a spotrebou medzi 15,4 – 17 kWh na 100 kilometrov. K dispozícii by tiež mala byť aj batéria s kapacitou 77 kWh, ktorá poskytne dojazd až 530 kilometrov.
Aký je reálny dojazd?
Reálny dojazd auta skutočne korešponduje s tým, čo uvádza výrobca. No len v lete, resp. v primerane teplých mesiacoch. Keď je veľká zima (pod 5 stupnov alebo nad 25) to zásadne klesá. Na našej testovacej jazde auto v kombinovanej prevádzke zajazdilo za 18,5 kWh a reálny dojazd je približne 380 kilometrov. K dispozícii je však rýchle nabíjanie na úrovni 100 kW a v ponuke je aj verzia, ktorá ponúka nabíjanie až na úrovni 125 kW. To znamená, že z 20 na 80 % auto nabijete na rýchlonabíjačke za približne 20 – 30 minút. V priebehu týchto minút si poskytnete dojazd približne 350 kilometrov. Záruku akumulátora poskytuje výrobca na 8 rokov a 160 000 km pri ktorých by akumulátor stále mal mať kapacitu 70 %. Tento úbytok životnosti batérie je už taký štandardný a uvádza ho mnoho výrobcov elektromobilov.
Interiér
Interiér ID3 je obklopený príjemnými, mäkčenými plastami, ale v niektorých častiach sú na dotyk, ale aj pohľad veľmi lacné riešenia. Panely dverí, ale aj spodná časť palubovky sú tvrdé a lacné plasty. Gombíky na sťahovanie okien, ale aj iné ovládacie prvky sú vypracované skutočne „nízkonákladovo“.
Napriek cene len dva reproduktory
Nemilým prekvapením je, že auto v top výbave a ozaj nemalej cenovke ponúka len klasické predné stereo reproduktory. Vzadu sú síce mriežky pre reproduktory, ale dvere sú prázdne. To je ďalší úkaz šetrenia, no na nevhodných miestach. Sedadlá sú však kvalitné a celkovo je posed veľmi príjemný, a to aj vzadu. Neponúkajú však široké možnosti nastavení, ale len tie úplne základné. Náš testovací model ponúka tiež vyhrievané sedadlá, aj volant. V strede je umiestnený 10 palcový displej s veľmi pekným grafickým vyhotovením a ponúka množstvo funkcií a dostatočne intuitívne ovládanie. Niektoré prvky ako ovládanie klimatizácie by som predsa prenechal pre mechanické ovládanie niekde pod displejom. V tomto prípade sú tieto nastavenia dostupné iba cez dotykový displej. ID3 tiež ponúka veľmi pekné, farebné ambientné osvetlenie.
ID Light je dobrý nápad
Veľmi zaujímavým riešením je tzv. ID Light, čiže svetielko resp. LED pás, ktorý je farebný a podľa požitia mení farbu. Či už v smere smeroviek, alebo tiež informuje o stave nabíjania batérie. Najlepšia jeho funkcia je, že vodiča navádza na odbočenie pri aktívnej navigácii. V ponuke je tiež Head-up displej, ktorý ponúka virtuálnu realitu. V našom testovacom modely však nebol. Auto je tiež permanentne pripojené na internet, čiže časom môže dostať mnohé softvérové vylepšenia a to bez návštevy servisu. K dispozícii je mobilná aplikácia, ktorá informuje o aktuálnom stave nabitia, klimatizácia, kúrenia, navigácia môže poslať cieľ vopred do auta. Avšak mnoho iných veci, ktoré iní výrobcovia ponúkajú, nemá. Infotiment je trocha chudobnejší, než by ste od Volkswagenu čakali. Tak, ako skvelý virtual cockpit dokáže byť v iných modeloch, na ID3 sa akoby zabudlo. V tomto smere si od nás ID3 berie veľkú kritiku. Auto mohlo byť technologicky na úrovni komfortu a prvkov výbavy oveľa ďalej, ono však za mnohými konkurentmi zaostáva. Z vozidla je však celkovo príjemný výhľad.
Praktickosť
Model ID3 je priestorovo vyriešený nadštandardne dobre. Na toto auto sa teda môžeme pozerať nielen ako na mestské vozidlo, ale je prakticky všestranné aj plnohodnotné rodinné auto zároveň. Priestor v interiéri je skutočne priestranný. Posed je príjemný a dostatok miesta je aj zadných sedadlách, na ktorých nebudú mať problém cestovať ani vyššie postavy. Batožinový priestor je na úrovni 385 litrov, po sklopení zadných sedačiek až 1270 litrov. Pre tých, ktorým litre nič nehovoria, vyskúšali sme aj náš tradičný test a do batožinového priestoru nám bez problémov vošlo niekoľko kufrov aj pre celú rodinu. Rozmerovo je to skutočne veľmi využiteľné auto.
ID3 je skutočne veľmi príjemné a veľmi ľahko ovládateľné auto. Manévrovateľnosť najmä v meste je skvelá. Hneď, keď nastúpite do vozidla, vzduchotechnika začne fúkať a auto je prakticky pripravené na jazdu. Napriek prítomnosti gombíka pre zapnutie auta, nie je potrebné ho stláčať. Stačí zaradiť D šikovným a veľmi príjemným voličom umiestneným pri volante ako poznáme v BMW i3 a môže sa jazdiť.
Výhody ID3 alebo všeobecne elektromobilu objavíte najmä v meste, pri nízkych rýchlostiach, kde je jazda mimoriadne tichá. Pri vyšších tempách je auto stále veľmi tiché a výborne je odhlučnené. V kabíne je prakticky počuť len odvaľovanie kolies. Pri štandardnej diaľničnej rýchlosti 130 km/h sme odmerali hlučnosť 63 dB, čo je veľmi slušná hodnota. Vzhľadom na to, že ide o elektromobil, ID3 neponúka veľmi široké pneumatiky. Avšak na danú triedu sú nadpriemerne veľké. Na testovacej verzii sú obuté 215/ 50 R19. K dispozícii sú aj 18, ale dokonca aj 20 palcové disky. Pre jazdu v tme je treba pochváliť tiež iQ LED Metrix svetlá. Sú skutočne inteligentné a fungujú veľmi pekne. Dajú sa porovnať ku kvalitám na úrovni Touaregu, čo v tejto kategórii vozidiel je ozaj nevídané. Podvozok je priemerný, až podpriemerný. ID3 na ceste častokrát podupáva až vibruje. ID3 ponúka len dve úrovne rekuperácií, avšak zvládnutá je výborne. Pri stlačení brzdového pedálu prakticky nie je cítiť a neskúsený vozič prakticky nevie odhadnúť, či auto brzdí rekuperáciou alebo brzdí klasicky cez brzdové kotúče. Prechod medzi týmito dvoma typmi brzdenia je jemný a plynulý.
Zábava trocha inak
Model ID3 ponúka pohon zadných kolies s prakticky okamžitým krútiacim momentom, rozloženie hmotnosti takmer 50 na 50 a spolu s veľmi nízkym ťažiskom vďaka batérii umiestnenej na podvozku, dáva predpoklady skvelým jazdným vlastnostiam. Áno, auto veľmi pevne drží v zákrutách a jazdné vlastnosti sú nadštandardne dobré. Avšak, je to malé sklamanie. Auto na to síce vôbec nie je stvorené, ale ani jemné „jašenie“ Vám ID3 neumožní. V aute totiž nie je možne vypnúť ani trakčnú, ani stabilizačnú kontrolu.
autor foto: Martin KATLER
PLUSY: | MÍNUSY: | |||
+ rychlosť nabíjania | - cena | |||
+ jazdné vlastnosti | - odfláknuté spracovanie | |||
+ priestrannosť vnútri | - šetrenie na výbave | |||
+ veľkosť kufra | - dojazd (hlavne v zime) | |||
+ vyhľad z vozidla | - lacné materiály | |||
+ spotreba elektriny | - len 2 repráky v kabíne | |||
+ skvelé LED svetlá | ||||
Rozmery (d/š/v) | 4261/1809/1568 mm |
Rázvor | 2770 mm |
Typ karosérie | Hatchback |
Trieda / kategória | nižšia stredná trieda |
Typ pohonu | elektrický |
Maximálny výkon (kW/ps) | 150 kW / 204 koní |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Maximálny krútiaci moment | 310 Nm |
Zrýchlenie 0 -100 km/h (s) | 7,3 sek. |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP | 15,4 - 17 kWh / 100 km |
Spotreba testu | 18,5 kWh / 100 km |
Kapacita batérie | 58 kWh |
Udávaný dojazd podľa WLTP | 426 km |
Dojazd testu | 380 km |
Batožinový priestor | 385 |
Hmotnosť | 1625 kg |
Pohon | zadný |
Rozmer kolies | 215/50 R19 |
Cena od | 35 610 eur |
Cena testovacieho modelu | 44 500 eur |