BMW žiaľ, na rozdiel od dávnych dôb rokov 90., už neponúka možnosť doobjednať si klasický samosvor pre skoro ktorúkoľvek verziu v ponuke. Mnohí majitelia týchto nadmieru potentných áut preto musia chodiť po cestách s jedným stále sa pretáčajúcim odľahčeným kolesom... Škodí to nie len jazdným vlastnostiam, gumám, ale hlavne nefalšovanej radosti zo zadokolky. :)
My poznáme riešenie. A viete čo? Ani to nie je nejako extra drahé...
Pre väčšinu bežných áut stačí kúpiť jadro stáleho prevodu podľa chuti (ATB alebo LSD) vymeniť stály prevod a hurá, máme tu samosvor. Za pár stovák Euro (1000 – 1500 € +práca) je to vďaka firmám ako Quaife, alebo Eaton úprava, ktorá so sebou prináša značné zlepšenie využiteľnosti výkonu pri zrýchlení, výjazdoch a ako bonus tu máme veľkú porciu zábavy. To sa, samozrejme, týka aj predokoliek. Nie je žiadným tajomstvom, že viacerí výrobcovia pre svoje špeciálne edície a najvýkonnejšie modely siahli po službách práve spomínaných firiem. Žiaľ, pre spomenuté verzie 135i a 335i takáto výmena nie je možná. BMW asi chcelo viac zvýrazniť rozdiel medzi M a bežnými modelmi. Momentálna politika BMW hovorí, že ak chcete samosvor, kúpte si Mko. Samotná výmena jadra diferenciálu za samosvor pre tieto dve verzie nie je možná. A v čom je háčik?
Mechanické vyhotovenie sériových diferencialov pre 135i a 335i ma stály prevod privarený k jadru diferencialu.
Našťastie existujú firmy, ktoré dokážu diferenciál prestavať podľa vašich požiadaviek. Sú to firmy, ktoré túto službu bežne robia pre pretekárske autá z rôznych odvetvý motoristického športu. Tu sa však náklady na takúto úpravu značne zvyšujú. Po pár rokoch, samozrejme, bude možnosť kúpiť samosvorný diferenciál priamo z búraného 1M alebo M3, ale cena bude určite stále dosť vysoká. Ozajstným nadšencom teda neostane iná možnosť, ako si dať svoj diferák upraviť.
Pozrime sa, čo takáto úprava obnáša?
- kontrola stavu pôvodného diferencialu,
- upnutie do kombinovaného CNC stroja (sústruh + fréza) a stočenie zvaru,
- dôjde k uvoľneniu prstenca stáleho prevodu,
- následne sa zarovná dosadacia plocha, je dokonca možné z prstenca odobrať materiál pre zníženie hmotnosti,
- frézovanie dier a závitov podľa rozostupov na novom jadre,
- po očistení zostaviť upravený prstenec s novým LSD jadrom,
- zmontovanie diferencialu + nový olej určený pre samosvory :)
Celkom jednoduché. To by mohol zmáknuť aj moj sused... poviete si. Vzhľadom na potrebnú presnosť je nutné urobiť všetky potrebné obrobenia na jedno upnutie. A tu je háčik a problém, prečo vám v tomto prípade parťák sused s stakým sústruhom nepomôže. Keby sme išli s úpravou viac do extrému, povedzme pri plánovanom použití auta na okruhu, môžte si dať vyrobiť vlastný finálny pomer. Tu sa cena znova znásobuje. Je tu však možnosť použiť stály prevod z automatu (manual = 3.08, automat =3.46).
Ak o hotový upravený diferenciál máte záujem, tu je link:
http://store.vacmotorsports.com/vac---335i--135i--performance-built-rear-differentials-p2324.aspx
Prípadne kontakt na firmu, ktorá dokáže upraviť diferenciál v Bratislave:
Vysvetlenie pojmov:
ATB - A Torque Biasing diferenciál, dynamicky rozdeľuje krútiaci moment medzi ľavé a pravé koleso v závislosti od záberu tak, aby každé koleso zaberalo koľko môže. Pri rovnakej trakcii je delenie 50:50.
Špecialisti na tento druh diferenciálov sú Quaife alebo Wavetrac.
LSD - Limited Slip Differential na prenos krútiaceho momentu používa lamely podobné spojkovým. Samozávernosť, zväčša uvádzaná v %, pomeru prenosu sa nastavuje predpätím, teda počtom lamiel.
Špecialisti na tento druh diferenciálov KAZZ, OS a Giken
Nišie nádjete nafotený postup tejto úpravy.
1) Kontrola stavu pôvodného diferencialu.
2) upnutie do kombinovaného CNC stroja (sústruh + fréza) a stočenie zvaru.
3) následne sa zarovná dosadacia plocha, je dokonca možné z prstenca odobrať materiál pre zníženie hmotnosti.
4) dôjde k uvoľneniu prstenca stáleho prevodu.
5) frézovanie dier a závitov podľa rozostupov na novom jadre.
6) zmontovanie diferencialu.