Zavedenie emisných zón má istú postupnosť. Proces sa už žačal:
1. ŠTÚDIA - radnica hlavného mesta ČR predstavila právnickú štúdiu podľa ktorej zavedeniu zón nestoja v ceste žiadne legislatívne prekážky
2. ANALÝZA - mesto si práve dáva vypracovať analýzu, ktorá má určiť ako budú zóny fungovať. Má byť odovzdaná do 22. apríla.
3. PRIPOMIENKY - analýzu dostanú na pripomienkovanie mestské časti a dopravní odborníci
4. SCHVAĽOVANIE - dokument musí schváliť mestské zastupiteľstvo, pravdepodobne v septembri 2014.
5. LEHOTA - od schválenia začne 12 mesačná doba počas ktorej majú zóny zóny pripraviť, označiť a zaviesť.
"V současnosti pracujeme se dvěma variantami. Jedna počítá se zónami v širším centru města, druhá, větší počítá s lokalitou uvnitř Městského okruhu," povedal námestník primátora pre dopravu Jiří Nouza. Miestne časti zóny vítajú. Mesto tieto zóny s jednotlivými časťami bude prejednávať, ale nateraz na to majú kladné stanoviská. "Podporujeme vznik zón. V historickém centru jsme pro nejpřísnější omezení podle vzoru Německa," uviedol starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.
Šiesta mestská časť chce na svojom území tiež obmedziť pohyb starších áut, obáva sa však, že v prípade, keď mesto pristúpi k menej prísnej variante a opatrenie zavedie len v oblasti širšieho centra, ostane podstatná časť Praha6 bez obmedzení. "Rozhodně chceme, aby byly nízkoemisní zóny zavedeny na celém našem území," povedal hovorca šestky Adam Halmoši.
Ktoré autá nebudú môcť do zón?
Kľúčovou otázkou pre mnohých vodičov nebude ani tak množstvo zón a kde všade budú, ale ktoré autá z nich vylúčia. To ešte nie je definitívne rozhodnuté, no podľa všetkého sa Praha vydá cestou emisnej normy Euro 4. To by znamenalo, že do zón by mohli len naftové autá vyrobené od roku 1998. To je akceptovateľné. Pre benzínové motory je však situácia zásadne iná. Do zón by mohli len autá s rokom výroby 2005 a novšie (ani vám to nedáva logiku?!). Ak máte od začiatku rovnaké nutkanie ako ja kričať: "A čo tie smradľavé autobusy a nákladné autá?" tu je čiastková odpoveď.
Obmedzenie sa má týkať aj nákladných áut (o autobusoch info nie je). Už teraz sa však počíta s výnimkami pre zásobovacie autá, vodičov s telesným postihnutím a historické autá. Koľko vodičov sa toto obmedzenie dotkne mesto zisťuje. "Vzhledem k pražskému vozovému parku to bude minimální množství," povedal Nouza. Osobne si to však nemyslím. Podľa združenia automobilového priemyslu je priemerný vek vozidiel registrovaných na pražských značkách až 13 rokov. To je len o rok menej než je celočeský priemer. Toto nariadenie sa teda dotkne väčšieho množstva vodičov s benzínovými motormi a nie len z Prahy, ale aj dohádzajúcich, či turistov. Problém, ktorý mesto považuje za podstatnejší je nedostatok obchádzkových trás. "Jsem pro zavedení zón, ale je třeba celou koncepci dobře připravit, aby se znečištění ovzduší pouze nepřemístilo do jiných lokalit," vysvetľuje Bohumil Kotlík z Centra hygieny životného prostredia pražského Štátneho zdravotného ústavu. Magistrát sa priamo inšpiroval nízkoemisnými zónami v Nemecku, kde fungujú zhruba v 70 mestách. Ak pôjde všetko podľa plánu, toto opatrenie by malo zlepšiť vzduch v Prahe už od budúceho roka.
Obmezenie by sa malo týkať len rezidentských vodičov/vozidiel. To znamená, že turisti a cudzí štátni príslušníci by mali mať zachovanú možnosť jazdiť aj v týchto označených zónach. Minimálne dovtedy, kým na tieto obmedzenia premávky nepristúpia štáty EÚ. Lokálnym obmedzeniam premávky sú totiž nadradené medzinárodné dohovory o cestnej premávke podpísané vo Viedni a neskôr v Ženeve, ktoré podpísalo množstvo krajín.
zdroh: idnes.cz