Nie všetky "JDM autá" sú pravými JDM autami :)
"Japanese Domestic Market"
Ako už z rozobratia skratky na drobné vyplýva, JDM autá sú len tie, ktoré ako nové predali na japonskom trhu! Prečo je to tak? Japonsko, tak ako aj iné krajiny, má určité legislatívne obmedzenia a naopak, na určitom „bojisku“ si môžu dovoliť viac. Autá predané na ich domovskom trhu sa líšia technickými detailmi od áut predaných v Európe a taktiež v USA. Často majú iný výkon, odlišné naladenie podvozka, dokonca iná môže byť technika pod kapotou.
Japonský Forester STi je pravým JDM zástupcom
Čím sú odlišné?
Z historického hľadiska, v r. 1988 sa výrobcovia automobilov v Japonsku dohodli na dobrovoľnom obmedzení maximálneho výkonu áut na 280 koní. V dnešnej dobe by sme to pravdepodobne nazvali kartelom. :) Obmedzenie trvalo až do roku 2004, kedy jeden z popredných predstaviteľov združenia japonských výrobcov automobilov predstúpil s tým, že nedokázali spojenie medzi počtom smrteľných dopravných nehôd a rýchlosťou áut. Japonské autá medzičasom prestali byť rakvami na kolesách, pasívna bezpečnosť sa zvýšila a Japonci tak mohli určitý náskok na poli techniky a výkonu konečne rozbaliť naplno bez reštrikcií.
Tachometer Nissanu Skyline R32 GT-R. Stačí mu 180 km/h.
Práve obmedzenie maximálneho výkonu malo pôvod v alarmujúcom čísle smrteľných zrážok v roku 1988 – okolo 10 000. Aj kvôli ním v Japonsku platí ďalšie obmedzenie. Na rozdiel od výkonového obmedzenia, do dnešných dní platí, že všetky novo predané autá majú zabudovaný obmedzovač rýchlosti na 180 km/h. Určité športové autá majú možnosť vypnúť obmedzenie, ak sa nachádzajú na pretekárskom okruhu, napr. Nissan GT-R. Rozdielom je aj (ne)používanie VIN čísla. Namiesto neho majú JDM autá tzv. „frame number“, alebo číslo rámu.
Mnoho typov "JDM" fanatikov
Ak teda váš známy volá Hondu Civic 6g, určenú pre Európu, JDM autom, neberte mu to za zle, výraz sa až príliš udomácnil na všetky japonské autá. Aj keď viem, aké sú rozdiely, „znesvätím“ ho občas aj ja. Niektorí zatiahli ručnú brzdu a JDM volajú iba autá vyrábané v Japonsku. „Anglický“ Nissan teda JDM podľa nich nie je, ale Mazdy z Hirošimy predané v Európe áno.
Vy však už teraz viete, že tie pravé a originálne JDM autá po našich cestách jednoducho nejazdia. Jedine kusy dovezené priamo z Japonska. Koľko však takých existuje? Navyše, v Japonsku jazdia s volantom na opačnej strane, ako u nás. Doviezť si pravú JDM beštiu tak nie je vôbec jednoduché a dať ju na značky takmer nemožné.
Zdroj: japantimes.co
Foto: wallpaperup.com, turboduck, carthrottle, gtrusablog, w-dog, topgear