Passat je medzi motoristami už malou „legendou“. Či v dobrom alebo v zlom, to si musí povedať každý z vás. Avšak množstvo dovezených Passatov v 90-tych a neskorších rokoch znamenal na Slovensku boom. Mnoho majiteľov si týmto autom riešilo aj spoločenské postavenie. Nebudem však podľa spoločnosti súdiť auto, pozrime sa spoločne na všetkých kvázi 8 generácií. Prečo kvázi? Neraz sa stalo, že Volkswagen z modernizácie urobil hneď novú generáciu. V skutočnosti za takmer pol storočia existuje len 5 generácií typu VW Passat.

Passat B1

Pôjdem postupne podľa zaužívaných pomenovaní Passatu. Typ 32 alebo ináč označovaný ako B1 predstavili v roku 1973. Automobil mal vždy štvorvalcové motory, no uložené vpredu pozdĺžne. Poháňali predné kolesá cez 4-stupňovú manuálnu alebo trojstupňovú automatickú prevodovku. Základom bola zážihová 1,3-ka s 40 kW (55 k) a 92 Nm, vrcholom 1,6-ka so vstrekovaním paliva a 81 kW (110 k) a 137 Nm.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

K dispozícii bol aj atmosféricky plnený diesel 1,5 s 37 kW (50 k) a 80 Nm. Facelift prišiel s prívlastkom 32A v roku 1977. Automobil vychádzal z prvého Audi 80 B1. Celkovo vyrobili viac ako 2 milióny kusov z Passatu B1.

Passat B2

V tomto prípade stále nejde o úplne novú generáciu, ale o výraznejšiu modernizáciu. Je to vidieť aj na tvaroch, Volkswagen tiež interne auto označoval ako typ 32B, teda pokračovanie 32-ky. Auto predstavili v roku 1980. Prvýkrát prišiel do ponuky aj pohon všetkých 4 kolies Syncro. Ponuka motorov opäť začínala na 1,3-ke s 40 kW (55 k) a končila pri 2,2-ke s 5 valcami a 100 kW (136 k). K dispozícii boli aj vznetové 1,6-ky, s priamym aj nepriamym vstrekovaním s 51 kW (70 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Passat B3

Skutočne nová generácia prišla s príchodom B3ky v roku 1988. Interné označenie zmenili na 35i. Motor získal priečne uloženie a opäť poháňal predné kolesá. Paleta motorov začínala na zážihovej 1,6ke s 53 kW (72 k) a končila s VR6 s 128 kW (174 k). Zaujímavosťou bola verzia G60 s kompresorom, ktorá z 1,8 dávala 118 kW (160 k). Vznetové verzie začínali s 1,6 TD s 59 kW (80 k) a končili s novou generáciou motorov 1,9 s 50 kW (68 k) alebo 1,9 TD s 55 kW (75 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Passat B4

Opäť len väčšia modernizácia s typom 3A alebo pokračovateľom 35i v označení. Miesto plnej prednej masky prišlo rebrovanie, do módy prvýkrát prišli TDI motory so 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k). VR6 stále zostala, tentokrát aj ako 2,9 so 135 kW (184 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Passat B5

Skutočne nová III. generácia prišla v roku 1996. Interne označená ako 3B. Motor opäť otočili pozdĺžne, poháňal predné alebo všetky 4 kolesá cez systém komerčne označený 4Motion s medzinápravovým diferenciálom Torsen. Ponuku motorov doplnili veľké motory 2,5 V6 TDI so 110 kW (150 k), 2,8 V6 s 142 kW (193 k) a tiež známy preplňovaný zážihový štvorvalec 1,8 Turbo so 110 kW (150 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Modernizácia v roku 2000, ktorú niekto označuje ako B5.5, prišla s interným označením 3BG. Zaujímavosťou je príchod verzie s osemvalcom W8 s 202 kW (275 k), kombinovaný s manuálnou aj automatickou prevodovkou a pohonom 4Motion. Po prvýkrát prišiel tiež filter pevných častíc DPF pri motore 2,0 TDI a 2,5 TDI prišlo s vyšším výkonom až 132 kW (180 k).

Passat B6

Nová generácia interne označená ako 3C prišla v roku 2005. Opäť sa vrátila k priečnemu uloženiu motorov. V tejto generácii prišli na scénu motory TSI s priamym vstrekovaním paliva. Z najväčších motorov spomeniem 3,6 FSI, ktorý ponúkal vo verzii R36 až 220 kW (300 k). Ten vo veľkom používali aj českí diaľniční policajti. Vznetové motory zaznamenali nástup vstrekovania Common-Rail, najprv vo verzii 2,0 TDI a neskôr prišiel aj menší 1,6 TDI. Bohužiaľ, nič väčšie naftové sa už však do ponuky nedostalo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Passat B7

Interne stále označovaný ako 3C prišiel s upraveným vonkajším vzhľadom, interiér zostal až na pár detailov prakticky bezo zmeny. Pribudla verzia Alltrack s oplastovanými prahmi, šesťvalcový zážihový motor zostal už len 3,6 FSI s 220 kW (300 k). Vznetové motory začali dostávať vstrekovanie AdBlue, ponuka zostala na 1,6 TDI a 2,0 TDI.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Passat B8

Aktuálna verzia je novou generáciou s označením 3G. Prišla na trh v roku 2014, modernizácia príde už onedlho. Ponuka veľkých motorov skončila, pod kapotou nájdeme len štvorvalce, ako to bolo v prvej generácii B1. Do ponuky sa už dostal aj hybridný pohon GTE. História Passatu za 45 rokov prešla pestrým vývojom. Kedysi tu boli aj bláznivé verzie, pre ktoré je vrcholnou tá s benzínovým motorom W8 a dvakrát skutočne dospelá konštrukcia uloženia pohonu s motormi pozdĺžne a aj pohonom oboch náprav. Verzie s motormi nad dva litre však nikdy nepatrili k horúcim predajným artiklom, boli len spestrením ponuky a preto dnes v dobe efektivity v ponuke typu Passat už nič uletené či bláznivé hľadať neradno. Dokonca ani športovú verziu R, aj keď nad tou vo Wolfsburgu iste neraz uvažovali aj nahlas...

Zdroj foto: VW

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov