V deväťdesiatich rokoch bola 5-stupňová prevodovka úplným štandardom, 6-rýchlostné skrine boli dosť zriedkavé, mali ich väčšinou len športové a luxusné vozidlá. Kým v prípade manuálov je väčšina skríň stále 5 či 6-stupňová (výnimkou je len 7 rýchlostný manuál od Porsche a Chevroletu). V prípade automatov je situácia iná. Dnes majú bežne aj 8 či 9 stupňov a na týchto číslach sa nezastavujú. Všetko to začalo v roku 2003 7-stupňovým automatom 7G-Tronic od Mercedesu a 7-stupňovou DSG od VW. Ďalším míľnikom bola prevodovka ZF, s 8-rýchlosťmi, ktorá prišla v roku 2008. Odvtedy sme len čakali, kto prvý predstaví 9-stupňovú skriňu. Minulý rok ju predstavila opäť firma ZF, tento rok sa k nej pridal aj Mercedes so svojím 9-rýchlostným automatom. Bolo len otázkou času, kým príde niekto s viacerými prevodmi (aj keď niektorí si mysleli, že sa zastavíme už na deviatke). A ako sa zdá, dočkáme sa už onedlho, pretože VW ohlásil novú 10-stupňovú dvojspojkovú prevodovku.
Dvojspojková prevodovka (DSG)
10 stupňové DSG by mala prísť do výroby v roku 2016. Nová prevodovka bude rozvíjať súčasnú 6-stupňovú variantu s mokrými spojkami. Nové DSG je súčasťou plánu na znižovanie priemernej spotreby naprieč viacerými typmi automobilov značky. Výhodou novej prevodovky bude, že jej rozmery nepresiahnu veľkosť súčasnej 7-stupňove skrine. To znamená, že nebude problém zameniť starú prevodovku za novú bez väčších zásahov do štruktúry samotných automobilov.
Nová prevodovka má pracovné označenie DQ 511 a podľa dostupných informácií bude schopná prenášať krútiaci moment až do výšky 550 Nm. Nová prevodovka bude obsahovať aj funkciu „coasting“ (plachtenie), ktorá bude schopná vypínať motor počas jazdy a tým šetriť palivo. V podstate pôjde o „veľmi obľúbený“ štart/stop systém, ktorý vypne motor aj počas pohybu auta. Systém aktivujete tak, že dáte nohu z plynu a elektronika vypne motor. My dúfame, že tento systém nebude fungovať len na papieri ale aj v reálnej premávke.
Nový vznetový motor od VW bude mať vysoký litrový výkon až 136 k/l.
Okrem novej prevodovky predstavil koncern VW aj plán na nový 2,0 litrový vznetový motor. Nový agregát bude mať pre diesel vysoký litrový výkon až 136 koní na liter. Štvorvalcová jednotka má dosahovať výkon 272 koní a spotrebu okolo 4,6 litra na sto kilometrov. V portfóliu značky teda pravdepodobne nahradí väčšie šesťvalcové agregáty. Presnú hodnotu krútiaceho momentu zatiaľ nepoznáme ale z dostupných informácií predpokladáme hodnotu na hranici 500 Nm. Ďalšou novinkou z dielní VW bude použitie elektrického turba, ktoré by mohlo pri správnom nastavení minimalizovať odozvu plynového pedálu.
Zdroj: autoblog.com, autoexpress.co.uk, autoforum.cz