VW Golf R je najvýkonnejšia a najrýchlejšia verzia Golfu. Pod kapotou siedmej generácie R-ka sa skrýva 2,0-litrový preplňovaný štvorvalec, ktorý ponúka 221 kW (300 k) a 380 Nm krútiaceho momentu. S automatickou 6-stupňovou prevodovkou DSG zvládne zrýchlenie na 100 km/h za 4,9 sekundy. Vo verzii s manuálom je to o 4 desatiny pomalšie. Ako sme u nemeckých výrobcov zvyknutí, aj tu je maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 250 km/h. Doplnkom ku Golfu R je systém DDC (Dynamic Chassis Control). Ten poskytuje 3 módy podvozku: Komfort, Normal a Race. V závislosti od módu sa mení tuhosť tlmičov.

Golf a Haldex idú k sebe

Čo nás ale pri štvorkolkách zaujíma, je ich pohon všetkých kolies. Golf R Mk7 disponuje pohonom 4x4 VW s názvom 4MOTION. Dopredu upozorňujem, že nejde o permanentnú štvorkolku: pohon 4MOTION využíva medzinápravovú spojku Haldex a nie medzinápravový diferenciál Torsen. Haldex a Golf sú však neoddeliteľnou súčasťou, pretože bol to práve Golf, v ktorom sa v ako prvom aute objavil Haldex, a to v roku 1998. Aktuálne je na svete už piata generácia Haldexu, ktorým disponuje aj R-ko v našom teste. Auto je primárne predokolka a zadok sa iba pripája, čo sa uskutočňuje v zlomkoch sekundy práve prostredníctvom Haldexu. Ten je aktivovaný elektro-hydraulickým olejovým čerpadlom. Riadiaca jednotka priebežne vypočítava ideálny hnací moment pre zadnú nápravu a podľa toho reguluje, do akej miery by sa mala spojka zavrieť aktiváciou čerpadla. Ako „priečne zámky“ pôsobia elektronické uzávierky diferenciálu EDS implementované na každej z náprav. Brzdou ovládaný systém XDS+ zase napodobňuje diferenciál s obmedzeným preklzom a brzdí koleso s najmenšou trakciou na prednej a zadnej náprave. Účinnosť tohto systému je skvelo vidieť v našom 4x4 teste, kde sú kolesá na valcoch (s nižšou trakciou) viditeľne brzdené. 

VW 4MOTION

6/6 hviezdičiek

VW Golf R Mk7 dosiahol v našom 4x4 teste až prekvapivo skvelý výsledok. Zvládol všetkých šesť skúšok a tým pádom si odnáša plný počet hviezdičiek. Celkový čas sa zastavil na 22,54 sekundách. Golf mal výraznejší problém len pri teste s trakciou na jednom kolese zadnej nápravy, no aj s tým si poradil, aj keď už s hraničným časom 9,74 sekundy (auto má na zvládnutie skúšky 10 sekúnd). Napriek tomu zvládol Golf R všetky testy, čo sa nepodarilo ani niektorým permanentným štvorkolkám či SUV.