Nemci mali plán ako zmeniť USA podľa seba a naučiť ich na naftové motory. Podvodom.
Amerika, a vlastne väčšina sveta, nebola nikdy tak naftová ako Európa. Má to viacero dôvodov, samozrejme. Vedúci vo VW Group si povedali, že Američanov prevychovajú a naučia ich na naftové osobné autá. Plán sa zrodil začiatkom nového storočia. Vymysleli si na to slogan Clean Diesel, pod ktorým v USA a Kanade predávali stovky tisíc áut s TDI motormi. Aby spomínané autá dokázali prejsť skúškami emisií, mali v sebe podvodný softvér, ktorý rozoznal testovací režim a upravil chod motora tak, aby nešlo nič iné, ale v prvom rade čo najmenšiu spotrebu a teda aj emisie. O podvode vedúci pracovníci v Nemecku veľmi dobre vedeli a keď to koncernu prechádzalo viac než desaťročie, začali sa cítiť neohrozene. Až kým to celé v roku 2015 neprasklo. Dôsledky nielen na VW Group, ale na celý automobilový priemysel sú ozrutné. Nikdy predtým tu nebola tak intenzívna debata o emisiách, ich následkoch, o tom, ktorá forma dopravy je lepšia a ktorej bude patriť budúcnosť...
Isté však je, že naftové motory VW Group, ktorých koncern na celom svete predal niekoľko miliónov, škodia viac než je akceptovateľné. Nie, žeby sa to nedalo urobiť čistejšie a lepšie. Dalo by sa, čo dodnes mnohé značky dokazujú. Problém je chamtivosť bývalého vedenia koncernu. Keď videli, čo by obnášalo finančne mať zo svojich TDI motorov skutočne čisté motory, stálo by to priveľa investícií a zisk by bol oveľa menší. A tak dostal priestor podvod odobrený na najvyšších miestach koncernu.
Dieselgate v USA a Kanade tému TDI motorov v osobných autách nadobro uzavrela
Od vzniku dieselgate sú naftové motory považované za nečisté a neodporúčané. Špeciálne v USA. Je veľmi pravdepodobné, že tento škandál naftovým motorom v osobných autách v USA a Kanade definitívne zabuchol dvere. Napriek tomu, že zďaleka nie všetky špinia rovnako a aj dnes je v ponuke mnoho áut, ktoré majú prevádzku na naftu ošetrenú. Dôkazom je spĺnenie najprísnejších emisných noriem na svete, ktoré má aktuálne Európa v podobe Euro 6d Temp. Napriek tomu, ako sa ukazuje, tamojšia správa vo viacerých štátoch použila mnoho peňazí z doposiaľ najväčšej pokuty v automotive brandži na nákup áut so spaľovacími motormi. Nie len to. Podľa združenia Atlas Public Policy, ktoré kontroluje a medializuje míňanie peňazí zo štátneho rozpočtu v jednotlivých štátoch únie ich viaceré štáty USA minuli veľmi zle. Za peniaze dieselgate totiž nakúpili znova dízlové vozidlá.
Jednotlivé americké štáty si v rámci kompenzácie za škody spôsobené dieselgate rozdelili 3 miliardy dolárov (teda asi desatinu z celkovej sumy, ktorú škandál VW Group doposiaľ stál). Bolo na ich vlastnom uvážení, ako s extra peniazmi mimo rozpočtu naložia. Vo viacerých prípadoch sú útraty ozaj nemilo prekvapivé, konštatuje inštitút.
Volkswagen musel v USA stiahnuť z trhu takmer pol milióna áut s motormi TDI. Okrem toho značka zaplatila mastné pokuty, museli tie množstva áut skladovať, kým im postupne upravili softvér a až následne po rokoch ich znova predať. Američania však vo viacerých prípadoch za ľahko získané peniaze nakúpili znova nafťáky.
Očakávalo sa totiž, že po tomto škandále budú štáty viac ochotné míňať ľahko nadobudnuté peniaze na očistenie automobilovej dopravy. V mnohých prípadoch však urobili presný opak. Nakúpili síce nové autá, autobusy a iné mechanizmy. V mnohých prípadoch však znova osadenými naftovými motormi. Mnohé štáty využili, podľa inštitútu peniaze nerozumne, na nákup vozidiel s klasickým pohonom pomocou spaľovacích motorov, v mnohých prípadoch práve dieselov. Kým na jednej strane je pochopiteľné, že školské autobusy a podobné vozidlá sa s benzínovými motormi nepredávajú, viaceré štáty americkej únie použili peniaze na ekologické riešenia. Nakúpili elektromobily, hybridy a pomohli rozšíriť elektrifikáciu. Dá sa predpokladať, že väčšina štátov použila peniaze na najpálčivejšie komodity. No je ironické, že pokuta za špinavé naftové motory prináša do života znova ďalšie vznetové motory...
Aj táto skutočnosť potvrdzuje to, čo si mnohí dávno uvedomili. Dieselgate v USA nevznikla preto, že tam ide ľuďom, alebo vláde nejako zvlášť o zelenšiu budúcnosť, čistejší vzduch, alebo zdravie občanov krajiny. Dieselgate vznikol preto, že šlo o podvod na ľuďoch, ktorí boli zavádzajúcimi tvrdeniami systematicky klamaní o parametroch produktu, ktorý kupovali v domnení, že je naozaj extra clean. Teda viac než má konkurencia. Že v USA mnohým ide v prvom rade o biznis a nie o zelenšie zajtrajšky dokazuje aj fakt, že pod vedením súčasného prezidenta táto veľmoc odstúpila od Parížskeho klimatického dohovoru, pretože krajina dala prednosť vlastným ekonomickým záujom.
zdroj: www.qz.com