"Keď spomenuli Ferrari California SWB, myslel som, že ide vtip. Potom však povedala jeho meno. Bol to jeden z najstarších zberateľov vo Francúzsku." hovorí Pierre Novikoff o prvom telefonáte, v ktorom sa dozvedel o zbierke.
Začnime samotným zberateľom. Podnikateľ a technický nadšenec Roger Baillon si na svoj koníček zarobil výrobou nákladných áut v povojnovom období a prevádzkovaním transportnej spoločnosti. V tých časoch mal dokonca monopol na cisterny na prepravu nebezpečných materiálov, vďaka návrhu pevnej vodotesnej nádrže. V 50-tych rokoch navyše prišiel s ťahačom, ktorý už nemal motor pred kabínou, ako to bolo v tých časoch zvykom, ale pod ňou, ako to poznáme dnes. Keďže miloval techniku a najmä francúzske automobilky, rozhodol sa založiť automobilové múzeum. Najväčšiu časť svojej zbierky zhromaždil medzi rokmi 1955 až 1965. Na vysvetlenie stavu, v ktorom sa mnohé z nájdených áut nachádzajú treba povedať, že mnoho z nich zachránil zo šrotoviska. Bolo medzi nimi aj veľa vzácnych kusov, dnes už neexistujúcich značiek, ktoré však ešte v tých časoch nemali takú hodnotu. Aj to bol jeden zo spôsobov ako vyhľadával kusy do svojej zbierky. Niektoré z nich zreštauroval, niektoré nie. No samozrejme kupoval aj autá vo výbornom stave, či nové a zánovné vozidlá, čo dokumentujú napríklad aj nájdené Ferrari. Okrem Delonovho 250 GT SWB California Spider, totiž mal aj Ferrari 308 GTS a Ferrari 400 Mondial 3.2L cabriolet. Jeho zbierka však bola najmä o významných francúzskych modeloch, o čom svedčí aj zoznam áut, ktoré idú do dražby. Nájdete ho na konci článku. Najstarším v jeho zbierke bol Renault z roku 1912 so 4-valcovým motorom. No dostal sa tam napríklad aj Talbot Lago T26 cabriolet, z karosárne Saoutchik, ktorý kedysi patril egyptskému kráľovi. V roku 1953 navyše kúpil usadlosť na západe Francúzska, v ktorej bola zbierka dodnes. Získal ju s jediným cieľom. Urobiť z nej svoje vysnívané automobilové múzeum. Dokonca si zaobstaral malý vlak, ktorý mal slúžiť na vyhliadkové jazdy po múzeu.
Alain Delon a Jane Fonda počas nakrúcania filmu Les Félins (Kočky) v roku 1964 odfotení v Delonovom Ferrari 250GT SWB California Spider.
V roku 1953 Roger Baillon kúpil usadlosť na západe Francúzska, s jediným cieľom. Urobiť z nej svoje vysnívané automobilové múzeum. Dokonca si zaobstaral malý vlak, ktorý mal slúžiť na vyhliadkové jazdy po múzeu.
V 70-tych rokoch sa však Baillonov cieľ začal rozplývať. Jeho firma sa dostala do problénov a v roku 1978 skrachovala. V tom čase musel podnikateľ predať časť zbierky, no stále si nechal okolo 100 áut. Nie je však úplne známe, prečo nechal zvyšok kolekcie stáť takmer zabudnutý, keď v ňom mal stále obrovský majetok. Môžeme iba predpokladať, že sa nechcel vzdať svojho sna, no na druhej strane nemal dostatok prostriedkov na jeho naplnenie. Roger Baillon zomrel pred 10-timi rokmi a zbierku zdedil jeho syn Jacques. Aj ten sa však nedávno odobral na druhý svet a dedičstvo sa dostalo do rúk vnukov pána Baillona. Je celkom zrejmé, že ani netušili akú hodnotu majú ukrytú na zabudnutej usadlosti.
Zaujímavé je, že o zbierke nevedela ani zberateľská komunita, čo je hlavný dôvod, prečo aukčný dom hovorí o objavení. Kto ich kontaktoval? Pierre Novikoff v rozhovore pre britský telegraph povedal: "Autá sme vlastne objavili vďaka priateľke predávajúcej rodiny. Bláznivé je, že o zbierke nevedeli ani automobiloví špecialisti. Keď spomenuli Ferrari California SWB, myslel som, že ide vtip. Potom však povedala jeho meno. Bol to jeden z najstarších zberateľov vo Francúzsku." Aukčný dom bude dražiť autá presne v takom stave, ako ich našli. Ich odhadovaná cena je od 500 eur do niekoľko miliónov za jednotlivé kusy. Dražiť ich budú 6. februára na Retromobile Salon v Paríži.
V Baillonovej zbierke je aj Talbot Lago T26 cabriolet, z karosárne Saoutchik, ktorý kedysi patril egyptskému kráľovi.
Zoznam 60 áut, ktoré idú do februárovej dražby:
· Amilcar C6 Berline
· Amilcar CGS
· Ariès Coach
· Auto Union cabriolet
· Avions Voisin C15
· Avions Voisin limousine C15
· Avions Voisin C7 par Gallé
· Ballot 8 cyl limousine
· Barré torpédo
· Berliet coupé chauffeur
· Berliet Type VIGB 10HP Taxi Landaulet
· Bugatti 57 Ventoux
· Citroën Trèfle
· Delage D6
· Delage D8 coach
· Delahaye 135 cabriolet Faget Varnet
· Delahaye 135 coach Chapron
· Delahaye 235 coach Chapron
· Delahaye 235 coach Chapron
· Delahaye 235 coupé Chapron
· Delahaye Type 43 coupé chauffeur
· Delahaye GFA 148 L
· Delahaye Type 43 camionnette
· Delaunay Belleville limousine VL8
· Facel Vega Excellence
· Ferrari 250 GT SWB California Spider
· Ferrari 308 GTS
· Ferrari 400 Mondial 3.2L cabriolet
· Hispano Suiza H6B cabriolet Millon-Guiet
· Hotchkiss cabriolet
· Innocenti S cabriolet
· Jaguar type S 3.4 L
· La Buire 12 A
· Lagonda LG45 cabriolet
· Lancia Thema 8.32
· Lorraine Dietrich B3/6 plateau
· Lorraine Dietrich B3/6 torpédo par Grumman
· Lorraine-Dietrich torpédo
· Maserati A6G 2000 Gran Sport Frua
· Mathis cabriolet
· Mathis FOH;
· Packard cabriolet Super Eight
· Panhard-Levassor Dynamic berline X77
· Panhard-Levassor Dynamic coupé X76
· Panhard-Levassor limousine X72
· Porsche 356 SC ex-Sonauto
· Renault AX torpédo
· Renault Vivastella cabriolet
· Sandford cyclecar 3 roues
· Singer Cabriolet
· Talbot Lago 11/6 cabriolet
· Talbot Lago Baby cabriolet
· Talbot Lago Baby cabriolet
· Talbot Lago Cadette 11
· Talbot Lago coach
· Talbot Lago T26 coach
· Talbot Lago T26 Grand Sport coupé Saoutchik
· Talbot Lago T26 Record coupé Saoutchik
· Talbot Lago T26 cabriolet Saoutchik ex-Roi Farouk
Zdroj: artcurial, telegraph, dailymail, classicdriver