4,0 litrový zážihový biturbo V8 M176
4,0 litrový biturbo V8 s označením M176 vychádza z motora, ktorý poháňa Mercedes-AMG GT
Začnime od najväčšieho motora v novej ponuke, ktorým je 4,0 litrový biturbo V8. Objem aj prepĺňanie dvoma turbami už čo to naznačujú, a tak asi nikoho neprekvapí, že tento motor pre Mercedes vyvinulo AMG. Má označenie M176 a je veľmi podobný motoru M178, ktorý už poznáme z Mercedesu-AMG GT, či najnovšie z Mercedesu-AMG E63. Novinka má presný objem 3 982 cm3 a turbá umiestnené v strede V, medzi hlavami valcov. Dosahuje výkon 350 kW (476 k) a maximálny krútiaci moment 700 Nm už od 2 000 ot/min. Spotrebuje pritom o 10 % menej paliva ako podobne výkonný predchodca (335 kW (455 k)). Technici dosiahli úsporu aj vďaka systému vypínania valcov spolu s variabilným časovaním ventilov CAMTRONIC. Ak vodič jazdí v režime Comfort, alebo Eco, systém pri ustálenej jazde v rozmedzí od 900 do 3 250 ot/min vypína 2, 3, 5 a 8 valec. Riadiaca jednotka im odpojí prísun paliva a vďaka systému CAMTRONIC nechá zatvorené sacie aj výfukové ventily. Motor má priame vstrekovanie paliva s vysokotlakovými piezoelektrickými vstrekovačmi. Tie vstrekujú palivo do valcov pod tlakom 100 až 200 barov. Blok motora je vyrobený z hliníkovej zliatiny, pričom steny valcov sú potiahnuté jemnou vrstvou ocele pomocou technológie NANOSLIDE. Hlavy valcov vývojári pre zmenu navrhli zo zliatiny hliníka a zirkónia, čo zabezpečuje lepšie vedenie tepla. Svoju premiéru bude mať tento motor podobne ako aj ostatné tri už budúci rok v modernizovanej triede S.
3,0 litrový zážihový prepĺňaný radový 6-valec M256
Ďalšou novinkou v portfóliu Mercedesu je radový 6-valec s kódovým označením M256. Má objem tri litre, respektíve presne 2 999 cm3. Opäť tu nájdeme hliníkový blok motora a steny valcov vytvorené technológiou NANOSLIDE. A rovnako aj tu zabezpečuje časovanie ventilov systém CAMTRONIC. Motor je konštruovaný na výkon cez 300 kW (408 k) a krútiaci moment presahujúci hodnotu 500 Nm. Oproti doterajšiemu motoru V6 (M276) by mal navyše ponúknuť o 15 % nižšie emisie. Na budúcnosť je však pripravený aj integrovaním 48 V elektrického systému. To však nie je jediná novinka. Tento prepĺňaný 6-valec má totiž okrem bežného turba aj pomocný elektrický kompresor, ktorý dostal v Mercedese skratku eZV. Jeho úlohou je eliminovať turbodieru v nízkych otáčkach. Motor tiež dostal integrovaný štartér-alternátor (Integrated Starter-Alternator (ISG)). Ten zabezpečuje okrem klasického napájania spotrebičov a dobíjania batérie aj hybridné funkcie ako regeneratívne získavanie energie pri brzdení motorom a roztáčanie motora v nízkych otáčkach. Pohonná jednotka je tak pripravená na hybridné aplikácie. Elektrifikácia jednotlivých pomocných komponentov navyše zabezpečila, že motor nepotrebuje remeň, ktorý by ich poháňal, čo sa pozitívne prejavilo na celkovej dĺžke.
3,0 litrový vznetový prepĺňaný radový 6-valec OM656
Ďalším zo štvorice noviniek je opäť radový 6-valec, no tentoraz spaľuje naftu. Má označenie OM656 a je pripravený ponúknuť viac ako 230 kW (313 k) a cez 650 Nm. Bude tvoriť vrchol dízlovej ponuky značky. Konštruktéri aj v tomto prípade použili hliníkový blok motora so stenami valcov potiahnutými technológiou NANOSLIDE. Podobne ako pri 4-valci OM654, aj tu použili oceľové piesty. Aj tu bolo samozrejme prioritou znižovanie spotreby a emisií. Aj preto majú piesty na ploche, ktorá tvorí spaľovací priestor, vytvorenú špeciálnu komoru. Tá umožňuje stupňovité spaľovanie, čo zabezpečuje lepšiu efektivitu. K lepšej efektivite a priebehu výkonu prispieva aj dvojstupňové prepĺňanie a variabilné časovanie ventilov CAMTRONIC. Motor je samozrejme pripravený na nové meranie emisií, takzvaná metóda Real Driving Emissions - RDE. Motor preto využíva viacstupňovú recirkuláciu výfukových plynov a všetky komponenty na zníženie emisií sú namontované priamo na motor. Pre automobilku to znamená jednoduchšie výfukové potrubie a ľahšiu zástavbu do rôznych typov. Systém dodatočnej úpravy spalín má vďaka usporiadaniu komponentov v blízkosti motora nízku tepelnú stratu a optimálne pracovné podmienky.
Prepĺňaný zážihový 4-valec M264
Posledným zo štvorice noviniek je benzínový 4-valcový dvojliter s priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaním technológiu Twin-Scroll turbo. Motor je pripravený na litrový výkon okolo 100 kW. No konštruktéri aj tu mysleli na budúcnosť a tak je tiež vybavený 48 V elektrickým systémom. Motor má napríklad 48 V elektrické vodné čerpadlo, alebo 48 V štartér alternátor. Je na rozdiel od 6-valca M256 poháňaný remeňom. No aj tu zabezpečuje mnohé hybridné funkcie. Napríklad do 2 500 ot/min pomáha roztáčať motor, slúži na regeneratívne získavanie energie pri brzdení motorom a umožňuje jazdu na voľnobeh s vypnutým motorom. Nuž a samozrejmosťou je aj variabilné časovanie ventilov CAMTRONIC.
Nie všetky správy ohľadom nových motorov však potešia fanúšikov značky. Mercedes je totiž jedným z prvých výrobcov, ktorí použili filter pevných častíc aj pre benzínové motory. Ako prvý ho pred dvoma rokmi dostal Mercedes S 500. V roku 2017 ho dostanú aj nové motory M176 a M256. Neskôr ho začnú montovať aj do áut s motorom M264.
Zdroj: Mercedes